Problemen met de knie (ITBS IlioTibial Band Syndrome)
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- franske323
- Mountainbiker
Post by franske323 »
ik heb in 2001 een zeer ernstig ongeval gehad (enkel verbrijzeld) en heb nu een enkelprothese en zeer weinig beweeglijkheid in mijn voeten draag al 7 jaar steunzolen maar bij mij gaat het ene een gevolg zijn van het andere en ik heb al sinds begin juni niet meer kunnen fietsen en wil niet nog een seizoen verloren laten gaan als ik me nu laat oppereren kan ik begin volgend jaar terug op een deftig niveau beginnen fietsen en is hopelijk al de misserie voorbij
- Mister T.
- Mountainbiker
Akkoord. De oorzaak moet inderdaad soms (veelal) bij andere lichaamsdelen worden gezocht dan bij de kniëen.sunn xtreme wrote:het een kan samenhangen met het ander. maar heb je al eens een chiropractor aangesproken?
vaak zijn knie en andere problemen die blijven slingeren, veroorzaakt door spieren die altijd onder een bepaaldespanning blijven - zelfs al lig je plat.
anderzijds kunnen zelfs slechte schoenen zulke problemen veroorzaken.
dan is het vooral van tijdelijke duur, mits de juiste behandeling bij de juiste persoon - en andere schoenen uiteraard.
of een afwijking aan de voet (bv inwaartse kanteling, platvoeten,...) kunnen heel wat ellende aan de knie, pezen en spieren veroorzaken.
verder heb je dan nog de positie op de fiets. een verkeerde houding, slechte schoenplaatjes (bv teveel speling vooral), slecht gesteld zadel, een kromme crank etc.. geven zowel problemen aan de knie-zone als de heup. dat komt omdat het lichaam compenseert, en dat moet zich ergens wreken. de heup en bekkenzone laat zich het meest moelen in de compensatie.
compenseren doet het lichaam verder dan ook met stappen, lopen etc... altijd maw, zolang er geen correctiesd worden gedaan aan uw lichaamshouding tijdens diverse activiteiten.
het is al eerder aangegeven : een operatie is liefst de laatste mogelijkheid.
sommige zaken kunnen blijven duren en dan dringt een operatie zich absoluut op. maar heel vaak zijn er andere alternatieven dan een operatie die het probleem kunnen oplossen.
Maar heeft hier iemand ervaring met een ITBS, die ná een operatie blijft aanslepen. 'T Is te zeggen, knie en gans bovenbeen van mijn vrouw blijft pijn doen. Wellicht heeft één en ander te maken met een fietsrit - om eens te proberen
Nu liggen haar knieën volledig stil. Maar de pijn blijft, ook al beweegt ze haar knieën niet. En vooral: de pijn vermindert niet. Terwijl ik duidelijk kan voelen dat de ITB van de geopereerde knie veel minder gezwollen zit dan de andere knie (die ook ITBS heeft, en ook nog moet worden geopereerd). We raken zo stilaan aan het einde van ons latijn...
Iemand raad?
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
sterk vermoeden dat een aantal speiren in een bepaaldestresspositie blijven hangen (zelfs al lig je plat). wat als gevolg heeft dat de pezen aan en rondom de knie onder spanning blijven.
wanneer men wat actief is (stappen etc...) gaat de belasting fors omhoog. de lage belasting word voor de pezen een zware belasting, tot overbelasting.
oorzaak zijn diverse spieren in het bovenbeen en regio bekken.
zeer belangrijk : stretchen. liefst 3 tot 5x per dag.
verder een chiropractor raadplegen.
ook nog eens er gnadelig : na een operatie heb je grote kans dat alles een stuk strammer is, alsook weer die stresspositie van spieren die kan ontstaan en blijven zitten.
als ze stretcht, zal ze een aantal bepaalde bewegingen / oefeningen veel lastiger kunnen uitvoeren..ben ik van overtuigd.
na een operatie dien je asap weer de zaken te ontwikkelen, soepelder te krijgen. dat vraagt liefst specifieke oefeningen om de zaken weer soepel en sterker te maken, en dit met geduld en de nodige tijd op te brengen.
dit laatste word helaas zeer vaal over het hoofd gezien, of men krijgt de raad en men past het dan niet toe (of geen goesting, of gewoon niet weten welke oefeningen en hoe uit te voeren)
wanneer men wat actief is (stappen etc...) gaat de belasting fors omhoog. de lage belasting word voor de pezen een zware belasting, tot overbelasting.
oorzaak zijn diverse spieren in het bovenbeen en regio bekken.
zeer belangrijk : stretchen. liefst 3 tot 5x per dag.
verder een chiropractor raadplegen.
ook nog eens er gnadelig : na een operatie heb je grote kans dat alles een stuk strammer is, alsook weer die stresspositie van spieren die kan ontstaan en blijven zitten.
als ze stretcht, zal ze een aantal bepaalde bewegingen / oefeningen veel lastiger kunnen uitvoeren..ben ik van overtuigd.
na een operatie dien je asap weer de zaken te ontwikkelen, soepelder te krijgen. dat vraagt liefst specifieke oefeningen om de zaken weer soepel en sterker te maken, en dit met geduld en de nodige tijd op te brengen.
dit laatste word helaas zeer vaal over het hoofd gezien, of men krijgt de raad en men past het dan niet toe (of geen goesting, of gewoon niet weten welke oefeningen en hoe uit te voeren)
-
Bert009
- Mountainbiker
Na een lange afwezigheid nog eens wat info van mij, en eigenlijk heb deze pijn nu ook. Het trekt ook aan mijn heupMon... wrote:Bij mij hebben ze hetzelfde probleem vastgesteld. Maar nu heb ik een vraagje voor jullie. Bij mij is ook begonnen op de zijkant van de knie, maar ik heb ook veel pijn aan dezelfde kant ter hoogte van de heup.
Precies of er schuurt daar ook iets. Was dit bij jullie ook?
Men spreekt nu bij mij ook al van opereren, maar dan hadden ze het over de knie. Mijn bezorgdheid is dan ook dat als de knie opereren dan het probleem aan de heup ook blijft tenzien het enen door het andere komt (maar in welke richting dat weet ik niet hoor).
vooral als ik in de wagen zit (vertegenwoordiger). Ik ben intussen ook naar KÖRPERWELTEN geweest en daar kon ik
perfect de ITB zien, en die loopt van het onderste bot aan de knie tot boven aan de heup. Met een klein stukje spier
bijna aan de heup (tensor fascia latae), al de rest is pees. Dus die pijnen kunnen wel verband houden. Ik ben nu
bij de kiné in behandeling voor die fascia en als dees ni lukt, dan is het opereren. Mijn voorschrift van Dr Claes ligt klaar.

- franske323
- Mountainbiker
Post by franske323 »
ja mijn afspraak is ook gemaakt opperatie op 17 november in het eeuwfeestkliniek antwerpen
Nu heb ik nieuwe steunzolen van een podoloog (3-tal weken). Dit in combinatie met 3x per dag ijs en stretchen brengt precies beterschap.
Minder pijn en ze is ook sneller verdwenen (hopelijk blijft het zo en verbetert het nog).
Wat betreft dat stretchen, men zegt toch altijd dat je dat niet mag doen op koude spieren. Je kan toch geen 3 tot 5x per dag opwarmen en dan gaan stretchen?
Minder pijn en ze is ook sneller verdwenen (hopelijk blijft het zo en verbetert het nog).
Wat betreft dat stretchen, men zegt toch altijd dat je dat niet mag doen op koude spieren. Je kan toch geen 3 tot 5x per dag opwarmen en dan gaan stretchen?
- franske323
- Mountainbiker
Post by franske323 »
voel je gewoon beterschap of heb je ook al eens intensief meer dan 40 km kunnen fietsen zonder pijn.Mon... wrote:Nu heb ik nieuwe steunzolen van een podoloog (3-tal weken). Dit in combinatie met 3x per dag ijs en stretchen brengt precies beterschap.
want ik kan alles en heb weinig pijn maar als ik op de fiets kruip heb ik na een tiental km gedaan dan komt die stekende pijn weer op en kan ik geen meter meer voort.
ps. ik moest bij de kiné en daarna thuis ook steeds rek/stretch oefeningen doen maar van opwarmen was geen sprake
- franske323
- Mountainbiker
Post by franske323 »
ja als ge al half jaar ni meer hebt kunnen fietsen ga je op den duur verlangen om onder het mes te mogen héBert009 wrote:Dat klinkt zo feestelijkfranske323 wrote:ja mijn afspraak is ook gemaakt opperatie op 17 november in het eeuwfeestkliniek antwerpen![]()
in 2001+2002 11x geoppereerd geweest aan onderbeen dan zal dat 1 opperatieke het niet meer maken zeker ik zou ook eens graag pijnvrij kunnen fietsen