Probleem schijven na veranderen wiel

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
tristef
Mountainbiker

Probleem schijven na veranderen wiel

Post by tristef »

Hallo,
Ik heb een probleem en hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken en met een oplossing komen. Ziehier mijn probleem.

Sinds kort heb ik een nieuwe MTB met uiteraard nieuwe wielen en schijfremmen (Formula Oro K24); ik koop iets later een tweede setje wielen + nieuwe schijven. Na monteren van mijn schijven op mijn wielen wil ik mijn nieuwe wielen monteren maar merk ik al direct dat mijn schijf vooraan geweldig sleept. Nadien heb ik geprobeerd met rondellekes om de schijf iets meer naar het midden te brengen, maar dit gaf ook geen beterschap. Nu vraag ik mij af hoe ik dit kan oplossen; de klauw verzetten lijkt mij geen goede oplossing omdat ik dan in de problemen kom met mijn eerste set wielen die ik ook nog gebruik.

Alle raad en tips zijn welkom. Merci
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

Het kan zijn dat je wielen een paar tiende mm verschillen. Dat is al genoeg om bij een schijfrem te slepen. Bij v-brake wielen komt dit ook voor, bv een bredere velg, maar dan is de rem makkelijker te regelen.

Het enige wat je kan doen is proberen te spellen met rondelen. Je hebt hier heel dunne varianten in van 0,2 mm tot ... Dus niet zomaar gewone rondelen maar specifiek voor schrijfremmen.
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

De remklauw losdraaien, remmen en daarna de remklauw terug vastzetten. Dat helpt bij mij toch altijd. Ik heb wel Shimano XT Deore schijfremmen.

Mojo
rocki
Mountainbiker

Post by rocki »

heb de oro K18 en 2 setten wielen met XT-naven
elke keer ik verander moet ik ze uitlijnen
had het ook anders gewild, maar ja
blazer
Mountainbiker

Post by blazer »

ik heb twee setjes allebei met xt naven en moet er niets aan doen :lol:
van_hoof
Mountainbiker

Post by van_hoof »

ik zit met xtr naven en ringle dirty flea naven, centerlock en IS, totaal geen probleem bij wisselen van wielen, effe geluk heb ik daar denk ik. Maar er bestaan zo rondellen speciaal om met verschillende wielsets te kunnen rijden zonder telkens je remmen te moeten afstellen.
The Orb
Mountainbiker

Post by The Orb »

Je moet het zo bekijken, eenmaal je met rondellen het tweede paar wielen hebt afgesteld op je remklauwen, dien je er niet meer aan te veranderen. Ik weet uit ervaren dat dit zoeken is en spelen met verschillende diktes van rondellen, maar tis dat of iedere keer je remklauwen uitlijnen.
Je hebt trouwens al rondellen van 0.05mm (heb ik wel zelf laten draaien) en zelfs dat kan al serieus verschil maken!
MarcNuyts
Mountainbiker

schijven

Post by MarcNuyts »

Zijn de schijven iets dikker dan de andere, dan moet je een beetje olie aflaten zodat de opening bij niet belasting iets groter is.
Jan1963
Mountainbiker

Post by Jan1963 »

dan moet je een beetje olie aflaten zodat de opening bij niet belasting iets groter is
leg dat eens uit :-?
tristef
Mountainbiker

Post by tristef »

Dus het verbuigen van de schijf is volgens jullie geen optie? Daar bestaan toch zelfs speciale sleutels voor dacht ik? Ik zal in't weekend eens op zoek gaan naar rondellen ze.
Post Reply