kettingsmeren
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
olijfolie best vanal 
ik zal eens mijn werkwijze uitleggen tot nu toe geen enkel probleem mee en mijn kettingen gaan nu al zoon 4000km mee (2000 per ketting)
dus als eerst rij ik mijn toch ...
dan als ik thuis kom spuit ik hem af met tuinslang ... ook op mijn ketting derie en cassette
dan haal ik mijn ketting er af (powerlink) en stop die in een diesel badje
dan neem ik een afwas middel(dreft maar van den aldi :-d ) en maak een sopje van warm water en veel dreft en wrijf alles skoon in cassette derie en voor bladen . en dan nog eens mijn ketting skoon wrijven. en eventueel uitblazen met compressor
dan neem ik de rest onder handen zoals mijn frame enzo ... op het einde schud ik al het water van mijn fiets en zorg ik er voor dat hij droog staat.
neem dan mijn bus brunox en spuit op alle bewegende delen ook mijn rubbers van mijn vork.
ik vervang mijn ketting om de 500km en dan kuis ik ze nog eens grondig en laat ze in een bokaal met diesel en plaats er een deksel op.
Ik denk wel dat dit een goede methode is . want ik heb nog niks moeten vervangen tot nu toe en geen problemen gehad bij het schakelen.
grtzzz
ik zal eens mijn werkwijze uitleggen tot nu toe geen enkel probleem mee en mijn kettingen gaan nu al zoon 4000km mee (2000 per ketting)
dus als eerst rij ik mijn toch ...
dan als ik thuis kom spuit ik hem af met tuinslang ... ook op mijn ketting derie en cassette
dan haal ik mijn ketting er af (powerlink) en stop die in een diesel badje
dan neem ik een afwas middel(dreft maar van den aldi :-d ) en maak een sopje van warm water en veel dreft en wrijf alles skoon in cassette derie en voor bladen . en dan nog eens mijn ketting skoon wrijven. en eventueel uitblazen met compressor
dan neem ik de rest onder handen zoals mijn frame enzo ... op het einde schud ik al het water van mijn fiets en zorg ik er voor dat hij droog staat.
neem dan mijn bus brunox en spuit op alle bewegende delen ook mijn rubbers van mijn vork.
ik vervang mijn ketting om de 500km en dan kuis ik ze nog eens grondig en laat ze in een bokaal met diesel en plaats er een deksel op.
Ik denk wel dat dit een goede methode is . want ik heb nog niks moeten vervangen tot nu toe en geen problemen gehad bij het schakelen.
grtzzz
-
true biking passion
- Mountainbiker
Post by true biking passion »
ik gebruik goedkope olie en mijn ketting doet BLINGBLING, want een ketting wordt niet zwart door goedkope olie te gebruiken mr door te weinig en slecht onderhoudJulien_E wrote:Multi-lube van Wurth is ook wel goed vind ik. Wel duur. 22euro voor een spuitbus.
Zeker niet al te goedkope smeerolie gebruiken, dan krijg je zo een zwarte ketting percies alsof die van een stoomtrein afgehaald is.
-
true biking passion
- Mountainbiker
Post by true biking passion »
pt3r wrote:Een ketting wordt zwart door vuil dat aan je ketting kleeft = te weinig onderhoud (en dat kan onder andere door teveel olie = slecht onderhoud).