track opslaan?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
frederikc
Mountainbiker

track opslaan?

Post by frederikc »

als je meedoet aan een toertocht of een vaste route volgt en je wilt die opslaan, moet je dan ook me je mapsource op het voorhand (voor je de tocht rijd dus) de kaart van die omgeving naar je gps sturen of kan dit gewoon zo zonder dit te doen
zelf heb ik een garming edge 705 (heb hem nog niet lang dus)

toch al bedankt
greetz
fre
Krisbach
Mountainbiker

Post by Krisbach »

hey fre,

volgens mij moet je de kaart niet in je gps toestel geladen hebben.

dit zou ook weinig zin hebben, daar mapsource city navigator enkel de "verharde" wegen kent, dus geen bospaden ed.
hiervoor zal je een topografische kaart moeten aankopen.

Is echter niet noodzakelijk! je kan toertochten of je zelf gereden tracks wel opslaan en terug "na" rijden, ook zonder extra topografische software
dit lukt bij mij althans met de edge 605
frederikc
Mountainbiker

Post by frederikc »

Krisbach wrote:hey fre,

volgens mij moet je de kaart niet in je gps toestel geladen hebben.

dit zou ook weinig zin hebben, daar mapsource city navigator enkel de "verharde" wegen kent, dus geen bospaden ed.
hiervoor zal je een topografische kaart moeten aankopen.

Is echter niet noodzakelijk! je kan toertochten of je zelf gereden tracks wel opslaan en terug "na" rijden, ook zonder extra topografische software
dit lukt bij mij althans met de edge 605

ik heb de topografische kaart wel en gebruik die ook voor zelf in mijn streek een route te maken, maar ik vroeg mij af of je die dus ook naar je gps moest sture (zonder voorgemaakte/opgeslagen track dan) om zo de route die je gereden hebt op te slaan, aangezien ik mijn gps nog niet zo lang heb en nog niet alle functies ken enzo

toch mercikes
:-D
frederikc
Mountainbiker

Post by frederikc »

hoe moet je die juist gereden track eigenlijk opslaan,
want ik vind daar eigenlijk ni veel over trg in de handleiding en op m'n gps zie ik ook direct iet staan van save of opslaan
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

een track staat volledig los van de kaart
Krisbach
Mountainbiker

Post by Krisbach »

kijk eens naar

forum.gps.nl

hier heb je massa's interessante info

greets!
zanneis
Mountainbiker

Post by zanneis »

frederikc wrote:hoe moet je die juist gereden track eigenlijk opslaan,
want ik vind daar eigenlijk ni veel over trg in de handleiding en op m'n gps zie ik ook direct iet staan van save of opslaan
Importeren in Mapsource en dan kun je hem opslaan
eiri
Mountainbiker

Re: track opslaan?

Post by eiri »

frederikc wrote:als je meedoet aan een toertocht of een vaste route volgt en je wilt die opslaan, moet je dan ook me je mapsource op het voorhand (voor je de tocht rijd dus) de kaart van die omgeving naar je gps sturen of kan dit gewoon zo zonder dit te doen
Zeker als je de topgrafische kaart hebt lijkt het me handig deze op voorhand naar je GPS te sturen. Ik weet niet hoeveel geheugen je hebt, maar over het algemeen past geheel Belgie wel op het geheugen van je gps. Dit hoef je dus maar een keer te doen.
frederikc wrote:hoe moet je die juist gereden track eigenlijk opslaan,
Dit kun je doen vanuit Mapsource door hem in te laden in Mapsource en dan op save te drukken, maar een "veiliger" manier is om de track via de usb mass device er af te kopieren (ik heb GPSmap 60CSx, dus wijkt misschien iets af van de Edge). De meeste Garmins kunnen namelijk maar 400 trackpunten opslaan. Als je de GPS instelt om alle tracks ook op je geheugenkaartje op te slaan dan mogen dat wel meer dan 400 punten zijn en is de track dus nauwkeriger.Je raakt de tracks dan ook niet kwijt als je de volgende dag een nieuwe track opneemt. Bij de instellingen kun je de GPS als USB mass apparaat instellen en kun je de tracks alsof het van een harddisk komt er gewoon afkopieren zonder MapSource.
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

De track dat je wilt loggen is een kruimelspoor van coordinaten. Zelf als er geen kaarten geladen zijn zal de GPS de track loggen. Het is natuurlijk leuker, als je toch de kaart hebt, om er de kaart onder te zien. Zeker als het een topo is zodat je weet wat je zal tegenkomen van hellingen en terrein.

Zolang je de gelogde track op je GPS als ACTIVE LOG houd, behoud deze ook alle trackpunten. Het is het moment dat je deze track op je GPS opslaat dat het toestel je track zal reduceren tot 500 punten, erger nog inkortennaar 500 punten. Eens thuisgekomen laad je je gereden track, zonder deze op te slaan op de GPS naar Mapsource. Je zal daar zien staan ACTIVE LOG nummer en kan je deze opslaan voor later gebruik.

Als je op je GPS de optie log track op geheugenkaart aanvinkt, kan je later altijd nog het volledig GPX bestand terugvinden opje SD kaartje (via massa opslag)

Wil je de track later terug naar je GPS sturen, behoud dan de naam ACTIVE LOG 001, 002,..., zo heb je geen trackpuntenverlies. Je vind de track dan wel niet terug in de tracklijst maar de track staat wel op je scherm.

Wil je de track toch benoemen (bv als je een meerdaagse wilt doen en goed wil weten welke track je nodig hebt) filter deze eerst in mapsource tot <500 punten. Of verdeel de track in stukken van <500 punten. Doe je dit niet, dan zal de track ingekort worden en niet meer op de GPS staan na het 500 ste punt wat zeer onaangenaam is.

Ikzelf probeer +- 500 punten per 30 km te behouden. Als je bv een marathon van 100 km met maar 500 punten wilt rijden zal je merken dat er veel te veel bochten afgesneden worden wat verwarrend kan zijn[/i]
geitenboer
Mountainbiker

Post by geitenboer »

een domme vraag waarschijnlijk ? tot nu to maakte ik via mapsource mijn "huiswerk" en reed ik nadien de gewenste route of track.
nu wil ik het een andersom doen (kwestie van de gps optimaal te gebruiken).
ik wil dus gewoon zelf een track rijden en nu komt het =D>
doe ik dit met het snelweg menu op de gps of ga ik eerst naar track , daar de kaart aanzetten en dan rijden maar ?
miljaar ik moet nog veel leren :-?
Post Reply