Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

dat klinkt idd goed.

Wat doe je als die riem wat uitrekt?
hoe maak je die vast en los als jeje achterwiel moet losmaken?
met een seriueze moddertocht rommelt de hele boel misschien vast?

Maar verder is het enige was echt slijt bij mijn bike, de ketting en trapas.
misschien een dolf met een cardanas?

Streets
serge
Mountainbiker
Location: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.

Post by serge »

Een vraagje:

Kan je op deze fiets een Rohloff plaatsen, moest het single speed rijden tegenslagen?

Image

Serge.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Streets wrote:dat klinkt idd goed.

Streets
Riem rekt véél minder dan een ketting en gaat ook heel lang mee, makkelijk 20000 km.
Kunnen ook makkelijk op de juiste lengte gemaakt worden.
Enige probleem dat ik heb gelezen is het probleem van de hoge spanning die belastend voor de trapas-en /of body-lagers zou zijn.
Zo'n riem kan er niet slapjes bijhangen zoals een ketting (1cm speling op en neer) daar zit 'muziek' op.
Rek is voor Rohloff-en ss-bikes geen probleem wegens EBB of sliding drop-outs hé...
Modder kan weg via de openingen in krans en kettingwiel.
Zodra het lagerprobleem opgelost is zaag ik direct de liggende achtervork van mijn RIG in twee en komt er zo'n riem op...
Bvb Dynamic bicycles maakt bikes met cardan-as.
Heb bij hen een jaar geleden al eens geïnformeerd of hun systeem met Rohloff compatibel is: hun aandrijfverhouding is te klein, we're working in it...
Bovendien is het rendement minder, dus in combinatie met een naafversnelling zal dit voelbaar zijn.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

serge wrote:Een vraagje:

Kan je op deze fiets een Rohloff plaatsen, moest het single speed rijden tegenslagen?

Image

Serge.
No prob.
Elke dedicated ss-fiets is ideaal om geen kettingspanner nodig te hebben.
Voor de 29'er is het voorste 32t kamwiel te klein omdat het ingangsmoment van de Rohloff niet te groot mag worden.
Voor 28" velgen raden ze 36X15, 38X16 of 40X17 als basisverhouding aan.
Nodig:Speedhub 500/14 CC DB, speedbone, Achsplatte CC OEM2, Rohloff schijf voor Avid BB7, kabelclipps.
serge
Mountainbiker
Location: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.

Post by serge »

Dickie wrote:
serge wrote:Een vraagje:

Image

Serge.
No prob.
Elke dedicated ss-fiets is ideaal om geen kettingspanner nodig te hebben.
Voor de 29'er is het voorste 32t kamwiel te klein omdat het ingangsmoment van de Rohloff niet te groot mag worden.
Voor 28" velgen raden ze 36X15, 38X16 of 40X17 als basisverhouding aan.
Nodig:Speedhub 500/14 CC DB, speedbone, Achsplatte CC OEM2, Rohloff schijf voor Avid BB7, kabelclipps.
Thanx, voor de uitleg.

Serge
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Vb Belt drive met oplossing probleem van in de weg zittende steentjes/modder:
Naar beneden scrollen tot bij de Orange.
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=321234
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Streets wrote:dat klinkt idd goed.

Streets
wil nu nog juist lukken dat ik er zondag het hier nog over had met jou maar wist het merk niet meer :wink:
phille
Mountainbiker

Post by phille »

ik dacht dat er ook moto's bestaan met dergelijke riemen ... gezien het ook daar schaars is zou ik er mjin geld niet op inzetten (maar kan ook verkeerd zijn op MTB gebied)
Anyway, een riembreuk verhelp je niet zomaar effe onderweg of ge moet al heel straffe col hebben :-)
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Er kruipt energie in het verbuigen van de riem die in wrijvingswarmte omgezet wordt.
Als fietser met ons klein vermogen moet zoveel mogelijk van de trapenergie in voorwaartsbeweging omgezet worden.
Een riem weegt ca 55g, de gewichtswinst kan het verlies mss wel goedmaken.
Bij Spot hebben ze een testopstelling gemaakt waarbij het energieverbruik van een drive-train met elektromotor werd vergeleken tss ketting en carbon drive belt.
Er kon geen verschil vastgesteld worden.
Op de interbike bleken sommige demobike aandrijvingen te kraken door zand en stof, regelmatig afspoelen met water bleek de enige oplossing.
Bij zwaardere en krachtige fietsers bleek de belt soms te skippen.
MudHungry
Mountainbiker
Location: ne grijze italiaan, ne zwarte italiaan, ne blauwe italiaan

Post by MudHungry »

phille wrote:ik dacht dat er ook moto's bestaan met dergelijke riemen ... gezien het ook daar schaars is zou ik er mjin geld niet op inzetten (maar kan ook verkeerd zijn op MTB gebied)
Anyway, een riembreuk verhelp je niet zomaar effe onderweg of ge moet al heel straffe col hebben :-)
zo schaars zijn die niet (meer): flink stuk van de Harley-vloot zijn riemaangedreven, Buell, BMW maakt er ook flink gebruik van, zelfs een draak als de Kawasaki Vulcan had een riemaandrijving, en vergeet bijvoorbeeld een Honda Camino niet :wink: . En in vroeger tijden had elk beetje deftige Brit bike een eerste aandrijflijn met riem (secundaire overbrenging was dan met ketting), nog vroeger was een riemaandrijving redelijk 'normaal'. Doch het gaat hem steeds om modellen bestemd voor op de weg.

De wrijving is met de materialen van vandaag trouwens flink beperkt, dus ook de verliezen door warmte, laat staan dat je veel verliezen gaat doen door het fiet dat je de riemen moet 'buigen' :wink: . Een ketting wordt ook 'warm' door de wrijving en door de buiging (frictie tussen de schakels) hoor...
Post Reply