BK NK Marathon Grez Doiceau 28/9

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

the sentinel wrote:
Biker Janus wrote:Beste Adri,

Kun je misschien aangeven met hoeveel tijdverschil gerekend moet worden om de netto-tijden te bepalen. Bij mij (Amateur) scheelt het circa 17 minuten. Zijn de tijden van de Elite de netto tijden? Hoeveel minuten bedraagt het verschil van de Masters 1, Masters 2 en dames met de uitslag?

Alvast bedankt.
Uit al die vragen over de tijden kan ik alleen maar opmaken dat heel de tijdsopname een grote klucht is en blijft!
De tijdsopname is zoals ze meestal gebeurd door de Bond op mountainbike wedstrijden en dit al jaren lang. Het is waar dat je nu niet de correcte tijd tot op de seconde zult hebben. Maar je mag niet vergeten dat dit in de eerste plaats een kampioenschap was, waar de positie in de uitslag telt en de tijd van ondergeschikt belang is. In die optiek is er niets mis met de gebruikte methodes voor tijdwaarneming en controle.

De enige meerwaarde die Chronorace biedt - voor veel geld - is een correcte start - en eindtijd en de mogelijkheid om op 1 of 2 plaatsen langs het parkoers een correcte meting te doen van de passages aan de hand van de chip. Het systeem heeft ook zijn waarde als je bvb ergens op het parkoers een tussentijd wil meten, bvb in een klim - zoals onlangs in Bouillon gebeurde. Dit zijn "nice-to-haves" maar niet noodzakelijk voor de essentie van een kampioenschapsklassement.

Over de bepijling, ik lees uiteenlopende meningen (natuurlijk) maar over het algemeen stel ik vast dat de gebruikte pijlen weinig zichtbaar waren tegen de achtergrond en soms ongelukkig geplaatst. De markering met kalk in de bochten en afslagen - de dag zelf aangebracht - maakten echter dat de te volgen richting zeer duidelijk was.

Wat de aankomst betreft: je zou moeten weten hoeveel tijd en moeite het gekost heeft om een plaats te vinden waar we een lijn mochten trekken en dit zonder het verkeer te hinderen. Anders was het inderdaad simpel geweest om de aankomst aan de start te laten gebeuren, maar dat kan dus niet omdat de gemeente zoiets niet toelaat op een openbare weg als deze daardoor 3u afgesloten wordt.
Het is waar dat er aan de aankomst wat meer drank en evtl een kleine versnapering voorzien mochten geweest zijn. Ik ben daar in volle aankomst van de laatsten op de XC54 aangekomen en toen was er nog wel wat te drinken. Tegen de aankomst van de marathon was dit spijtig genoeg op. Een leerpunt voor ons.

Over het parkoers kan ik kort zijn, de koers zal altijd zwaar gemaakt worden, is het niet door het aantal hoogtemeters dan wel door de techniciteit of de snelheid waarmee ze gereden wordt. Als het bvb geregend had was dit een waar slachtveld geworden. Nu lag het er (te?) snel bij maar toch blijf ik erbij dat het een mooi parkoers was, en is.

En dan tenslotte over de uitsluitingen van de 2 dames . Hier kan ik enkel meedelen dat het reglement mijns inziens - en ik sta daar niet alleen in - dringend aangepast dient te worden. Er zijn vaststellingen gebeurd door de commissarissen - en er was 1 klacht - waardoor men de beslissing heeft genomen bepaalde personen uit te sluiten. Met een ander reglement - meer in de huidige tijdsgeest - was dit niet hoeven te gebeuren. Ik verwijs hier ook naar het UCI MTB reglement waar niets terug te vinden is over stayeren door de dames.

@ Biker Janus : ik heb op het vorige blad de tijden aan de aankomst in de verschillende kategorieen vergeleken met de werkelijk aangerekende rijtijd , aan de hand daarvan kan je de verschillen berekenen als je dat wil.

@Bikesster : Wat het afsnijden betreft, zo werkt dat niet. Er zijn controles langs het parkoers en de nummers van de passanten worden daar genoteerd. Verder kan er direct na de wedstrijd klacht ingedient worden tegen bepaalde rijders als je dat nodig acht.
Achteraf op een forum komen beweren dat deze of gene afgesneden heeft is gemakkelijk en niet meer te duiden kwa authenticiteit.
the sentinel
Mountainbiker

Post by the sentinel »

De enige meerwaarde die Chronorace biedt - voor veel geld - is een correcte start - en eindtijd en de mogelijkheid om op 1 of 2 plaatsen langs het parkoers een correcte meting te doen van de passages aan de hand van de chip. Het systeem heeft ook zijn waarde als je bvb ergens op het parkoers een tussentijd wil meten, bvb in een klim - zoals onlangs in Bouillon gebeurde. Dit zijn "nice-to-haves" maar niet noodzakelijk voor de essentie van een kampioenschapsklassement.
Adri, dit is geen sneer naar jou toe maar hebben we dan niet veel geld betaald? Ik kan me nog steeds niet voorstellen waar al dat geld naar toe is.
Wat gaat de prijs zijn als, in de toekomst, de "vrijwillige verkeersleiders" gebrevetteerd gaan moeten zijn. Want uit betrouwbare bronnen vanuit het Security-gebeuren gaat dat er heel binnenkort aankomen.
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Tijdens de vrouwen-race was de rode draad in de wedstrijd zoek. Minuten na de start van de vrouwen werd ook het startschot gegeven voor de mannelijke hobbyisten. De beste mannelijke racers in deze categorie bereikten snel het vrouwelijke elite-deelnemersveld.

Brandau glipte mee met de mannen en fietste snel 40 seconden voorsprong bijeen, terwijl de andere vrouwen achterblijvend samen bleven fietsen. Sabine Spitz reageerde, maar kon zonder extra mankracht niet optornen tegen het verschil.

"Dit soort races is frustrerend, het was niet eerlijk. Ik verloor mijn motivatie en ben daarom gestopt.“, lichtte Spitz toe na haar opgave toen ze in tweede positie op 1'30" achter Brandau reed.
Bron: MTB-live.com

Ook in Duitsland hebben ze op het DK last met al dan niet "stayeren" :drunk:
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

de 2 dames.. zijn die uitgesloten omdat ze 'gestayert' werden door een deelnemer, of door iemand die niet deelnam? (geen startnummer etc...)

als de 2 dames ingepikt zijn bij een officieel startende deelnemer, is het gewoon een belachelijke beslissing. Dat zijn zaken die wel erg normaal zijn in de koers, en het gebeurd in ELKE wedstrijd. anders moeten ze er maar een individuele tijdrit van maken.
aj kwak
Mountainbiker

Post by aj kwak »

Ik was zelf NIET aanwezig op het BK, maar toch wil ik reageren!
Ik merk dat er ALTIJD kritiek komt op een parcours... te vlak, te technisch, te weinig technisch, te zwaar,...
Zolang de organisatie u niet kilometers en kilometers over autostraden laat rijden, mag je weinig kritiek hebben. We kunnen toch moeilijk altijd een BK gaan rijden in malmedy of theux?
90% van alle vlaamse "mtb-wedstrijden" zijn toch ook cyclocrosparcoursen...

!! Weet trouwens dat geen organisaties te vinden zijn om een BK marathon te organiseren, waarom zou het anders maar om de 2jaar in België plaatsvinden?
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

sunn xtreme wrote:de 2 dames.. zijn die uitgesloten omdat ze 'gestayert' werden door een deelnemer, of door iemand die niet deelnam? (geen startnummer etc...)

als de 2 dames ingepikt zijn bij een officieel startende deelnemer, is het gewoon een belachelijke beslissing. Dat zijn zaken die wel erg normaal zijn in de koers, en het gebeurd in ELKE wedstrijd. anders moeten ze er maar een individuele tijdrit van maken.
de heren waardat de dames zogezegd in het wiel hebben gezeten waren officieele deelnemers
diegene die klacht heeft ingedient reed ook in een heer zijn wiel
ze moeten dan elke dame uitsluiten omdat ze allemaal in een heer zijn wiel hebben gehangen
men moet maar een apparte wedstrijd voor dames en heren organiseren
anders zit men altijd met dit probleem
Last edited by manitou. on Tue 30 Sep 2008 14:27, edited 1 time in total.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Gert, maak er aub geen waals-vlaamse kwestie van, want dat is het niet.
Je weet duidelijk niet wie er klacht heeft ingediend.
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Dat was ik nog vergeten:

---: De bevoorading. Toen ik na de marathon toekwam was er nog water en sinaasazppelsienen, koekjes en banaan, maar op de bevooradingen onderweg waren enkel water en grenadine voorzien. Schande dat er op een BK geen sportdrank voorzien is. Er moeten nochthans genoeg merken te vinden zijn dei zoiets in ruil voor een beetje reclame gratis ter beschikking wil stellen. En zelfs als het niet gratis is, we hebben toch genoeg betaald. Blijkbaar gaan de organisatiren er vanuit dat elke deelnemer een ganse equipe ter zijner beschikking heeft staan om de renner van de gepaste drank te voorzien. Dit vond ik echt schandalig.
Sven VE
Mountainbiker

Post by Sven VE »

A d r i wrote:Gert, maak er aub geen waals-vlaamse kwestie van, want dat is het niet.
Je weet duidelijk niet wie er klacht heeft ingediend.

Het lijkt me wel gek dat er al een verschil is in de reglementen in het nederlands en frans, én dan ook nog eens tussen die van België en het UCI.
Als je de nederlandstalige regels volgt, is er geen sprake van enige overtreding!
En tegenwoordig worden klachten ook al behandeld zonder enige vorm van beroepsmogelijkheid.
Ik wil ook eens verwijzen naar de blog van Kim Saenen, waar jullie de 'overtreder' haar verhaal ook eens kunnen lezen: http://www.kimsaenen.blogspot.com/.

Wat betreft het parkoers: er is op dit forum meer dan genoeg gesproken over de staat van het parkoers, en dat het een snelle race zou worden. Toen ik ging verkennen was ik blij dat het droog lag, want als het, zoals enkelen reeds aangehaald hebben, geregend en gewaaid zou hebben, zou meer dan de helft niet aangekomen zijn. Als je de gezichten nu zag bij de aankomst, was het duidelijk dat de wedstrijd zwaar genoeg was.

Kim heeft ondertussen beroep aangetekend, maar het kwaad is ondertussen wel geschied.
En wie op de bond gaat zich nu nog met bezighouden met dit dossier?
Last edited by Sven VE on Tue 30 Sep 2008 15:45, edited 1 time in total.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ik heb hiervan de bevestiging gekregen zondag om 18u30.
Voor zover ik weet is er een klacht tegen Karen. Kim is 'betrapt' door een commissaris en er waren ook klachten .

Voor wat beroep en dergelijke aangaat => http://www.belgiancycling.be
Daar hebben wij niks mee te maken
Post Reply