De tijdsopname is zoals ze meestal gebeurd door de Bond op mountainbike wedstrijden en dit al jaren lang. Het is waar dat je nu niet de correcte tijd tot op de seconde zult hebben. Maar je mag niet vergeten dat dit in de eerste plaats een kampioenschap was, waar de positie in de uitslag telt en de tijd van ondergeschikt belang is. In die optiek is er niets mis met de gebruikte methodes voor tijdwaarneming en controle.the sentinel wrote:Uit al die vragen over de tijden kan ik alleen maar opmaken dat heel de tijdsopname een grote klucht is en blijft!Biker Janus wrote:Beste Adri,
Kun je misschien aangeven met hoeveel tijdverschil gerekend moet worden om de netto-tijden te bepalen. Bij mij (Amateur) scheelt het circa 17 minuten. Zijn de tijden van de Elite de netto tijden? Hoeveel minuten bedraagt het verschil van de Masters 1, Masters 2 en dames met de uitslag?
Alvast bedankt.
De enige meerwaarde die Chronorace biedt - voor veel geld - is een correcte start - en eindtijd en de mogelijkheid om op 1 of 2 plaatsen langs het parkoers een correcte meting te doen van de passages aan de hand van de chip. Het systeem heeft ook zijn waarde als je bvb ergens op het parkoers een tussentijd wil meten, bvb in een klim - zoals onlangs in Bouillon gebeurde. Dit zijn "nice-to-haves" maar niet noodzakelijk voor de essentie van een kampioenschapsklassement.
Over de bepijling, ik lees uiteenlopende meningen (natuurlijk) maar over het algemeen stel ik vast dat de gebruikte pijlen weinig zichtbaar waren tegen de achtergrond en soms ongelukkig geplaatst. De markering met kalk in de bochten en afslagen - de dag zelf aangebracht - maakten echter dat de te volgen richting zeer duidelijk was.
Wat de aankomst betreft: je zou moeten weten hoeveel tijd en moeite het gekost heeft om een plaats te vinden waar we een lijn mochten trekken en dit zonder het verkeer te hinderen. Anders was het inderdaad simpel geweest om de aankomst aan de start te laten gebeuren, maar dat kan dus niet omdat de gemeente zoiets niet toelaat op een openbare weg als deze daardoor 3u afgesloten wordt.
Het is waar dat er aan de aankomst wat meer drank en evtl een kleine versnapering voorzien mochten geweest zijn. Ik ben daar in volle aankomst van de laatsten op de XC54 aangekomen en toen was er nog wel wat te drinken. Tegen de aankomst van de marathon was dit spijtig genoeg op. Een leerpunt voor ons.
Over het parkoers kan ik kort zijn, de koers zal altijd zwaar gemaakt worden, is het niet door het aantal hoogtemeters dan wel door de techniciteit of de snelheid waarmee ze gereden wordt. Als het bvb geregend had was dit een waar slachtveld geworden. Nu lag het er (te?) snel bij maar toch blijf ik erbij dat het een mooi parkoers was, en is.
En dan tenslotte over de uitsluitingen van de 2 dames . Hier kan ik enkel meedelen dat het reglement mijns inziens - en ik sta daar niet alleen in - dringend aangepast dient te worden. Er zijn vaststellingen gebeurd door de commissarissen - en er was 1 klacht - waardoor men de beslissing heeft genomen bepaalde personen uit te sluiten. Met een ander reglement - meer in de huidige tijdsgeest - was dit niet hoeven te gebeuren. Ik verwijs hier ook naar het UCI MTB reglement waar niets terug te vinden is over stayeren door de dames.
@ Biker Janus : ik heb op het vorige blad de tijden aan de aankomst in de verschillende kategorieen vergeleken met de werkelijk aangerekende rijtijd , aan de hand daarvan kan je de verschillen berekenen als je dat wil.
@Bikesster : Wat het afsnijden betreft, zo werkt dat niet. Er zijn controles langs het parkoers en de nummers van de passanten worden daar genoteerd. Verder kan er direct na de wedstrijd klacht ingedient worden tegen bepaalde rijders als je dat nodig acht.
Achteraf op een forum komen beweren dat deze of gene afgesneden heeft is gemakkelijk en niet meer te duiden kwa authenticiteit.