BK NK Marathon Grez Doiceau 28/9

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

the sentinel wrote: 't Gaat mij niet om het feit of het al dan niet de juiste manier van koersen is(Trouwens als je een masterslicentie hebt mag je evengoed een BK Masters op de weg meerijden!). 't Gaat mij om het feit dat je de PRETENTIE hebt om te zeggen dat iedereen die volgens jou niet snel genoeg rijdt maar niet zou mogen deelnemen! Laat me raden... jij zat juist onder de 4u zeker?
leer mss eerst lezen vooraleer te beginnen schreeuwen over pretentie en zo

ik had het over 'ons' en over een persoonlijk avg van 21.23 (dat bij nader inzien eigenlijk eerder 20.7 moet zijn, wat toch wel minder is dan verwacht, maar da's een beetje een constante dit jaar, vs 28.3 voor de eerste)

en ik denk dat het mijn goed recht is om te menen en te stellen dat wij bikertjes van begin de 20 per uur eigenlijk niet veel te zoeken hebben op een kampioenschap marathon

mocht het niet plaatsgevonden hebben in een streek waar ik nog niet vaak reed (waals-brabant) dan zou ik trouwens niet meegedaan hebben
the sentinel
Mountainbiker

Post by the sentinel »

cyclon wrote:
the sentinel wrote: 't Gaat mij niet om het feit of het al dan niet de juiste manier van koersen is(Trouwens als je een masterslicentie hebt mag je evengoed een BK Masters op de weg meerijden!). 't Gaat mij om het feit dat je de PRETENTIE hebt om te zeggen dat iedereen die volgens jou niet snel genoeg rijdt maar niet zou mogen deelnemen! Laat me raden... jij zat juist onder de 4u zeker?
leer mss eerst lezen vooraleer te beginnen schreeuwen over pretentie en zo

ik had het over 'ons' en over een persoonlijk avg van 21.23 (dat bij nader inzien eigenlijk eerder 20.7 moet zijn, wat toch wel minder is dan verwacht, maar da's een beetje een constante dit jaar, vs 28.3 voor de eerste)

en ik denk dat het mijn goed recht is om te menen en te stellen dat wij bikertjes van begin de 20 per uur eigenlijk niet veel te zoeken hebben op een kampioenschap marathon

mocht het niet plaatsgevonden hebben in een streek waar ik nog niet vaak reed (waals-brabant) dan zou ik trouwens niet meegedaan hebben
't laatste dat ik hier over zeg... Heel tof dat je van je zelf vindt dat je niet goed genoeg bent voor een BK marathon. Anderen vinden dan heel waarschijnlijk dat ze dat wel zijn en willen zich meten met hun evenknie. Ik ben ook eerder te vinden voor een verdeeld BK zoals bij het wielrennen(El z C+ Belofte, Am + Mas) categoriën apart maar daar zie je voor je eigen reeks al direct 150 man aan de start en dat heb je niet bij mtb.

Mocht het dan nog in een uithoekje van de Ardennen geweest zijn met 2500hm ... Ik zou nog gegaan zijn! (Was misschien "eerlijker" geweest voor de uitslag)
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Vinden jullie nu echt dat het parcours geen BK marathon waardig is?

Zijn de marahons in het buitenland misschien beter,lange klimmen en lange afdalingen maar van technische stukken is er bijna geen sprake meer?Op uitzondering van enkele misschien.
Karl Platt heeft het Duits kampioenschap marathon gewonnen aan een gemiddelde van 28,017km/u op 105km.Dus daar zal het dan toch ook niet zo verschrikkelijk geweest zijn.

Hier had tenminste iedereen zen kans en was het niet enkel de meest technische die het haalt.Klimmers hadden zeker de mogelijkheid om op het laatste het verschil te maken,maar toen zaten de meesten al een beetje door hun krachten.Die vlakke stukken hebben pijn gedaan, plus daar moest je het geluk hebben van in een goed groepje te zitten en dan nog is het niet zo simpel om in het wiel te hangen.Wie daar het alleen moest opknappen kan zich helemaal stuk rijden.En waarom mogen nu eens de echte rouleurs ook niet eens aan bot komen?

De echte klimmers konden volgens mij toch het verschil maken in het laatste gedeelte.Daar had je kans genoeg en de afdalingen waren daarbij toch ook geen autostrades.

Als ik zo de uitslag nakijk dan zijn er 110 renners die het op minder dan 4u hebben gedaan op de 273 geklasseerden.Dus 163 renners die het aan minder dan 23,75km/u hebben gedaan.

Als het dan toch met 2000 of 3000meters hoogte moet zijn ,dan blijft er ons alleen maar de ardennen over.

Maar voor de mountainbikesport is het goed dat ook andere provincies de sport in het daglicht zetten en nieuwe aanwinsten kunnen doen voor de sport.

Een wereldkampioenschap op de weg is zowel voor de klimmer als de niet klimmer en dit hangt dan af van het land waar het georganiseerd wordt.Dus,daar moet je ook niet klagen dat het geen parcour waardig is voor een kampioenschap.
Als je ziet dat op de olympische spelen verscheiden renners met race pedalen rijden,dan stel ik me wel vragen.

Aan de rijders dan zelf om te oordelen of zij starten of niet;

Maar ik begrijp dat jullie je mening willen zeggen maar het niet gebruiken als excuus voor je prestatie.
the sentinel
Mountainbiker

Post by the sentinel »

Die vlakke stukken hebben pijn gedaan, plus daar moest je het geluk hebben van in een goed groepje te zitten en dan nog is het niet zo simpel om in het wiel te hangen.Wie daar het alleen moest opknappen kan zich helemaal stuk rijden.En waarom mogen nu eens de echte rouleurs ook niet eens aan bot komen?
Mag dat dan in 't wiel hangen? Volgens het UCI reglement toch niet [-X :roll:
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Maar voor de mountainbikesport is het goed dat ook andere provincies de sport in het daglicht zetten en nieuwe aanwinsten kunnen doen voor de sport.
Correct en héél belangrijk. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat volgend jaar het BK in het Waasland moet verreden worden natuurlijk :-D

Het parcours op zich was goed en leuk, anders zouden al de TT's in deze buurt niet zo een groot succes kennen. Ikzelf zou het nog wat langer gemaakt hebben zodat de eerste eerder richting +4u onderweg waren. Is dit trouwens geen vereiste voor een WK XCM? Na het BK in Verviers hebben ze, met oog op het WK, het parcours toen toch nog een stuk moeten verlengen omdat de top rapper dan 4u ging binnen zijn :-?
Biker Janus
Mountainbiker

Post by Biker Janus »

Beste Adri,

Kun je misschien aangeven met hoeveel tijdverschil gerekend moet worden om de netto-tijden te bepalen. Bij mij (Amateur) scheelt het circa 17 minuten. Zijn de tijden van de Elite de netto tijden? Hoeveel minuten bedraagt het verschil van de Masters 1, Masters 2 en dames met de uitslag?

Alvast bedankt.
the sentinel
Mountainbiker

Post by the sentinel »

Biker Janus wrote:Beste Adri,

Kun je misschien aangeven met hoeveel tijdverschil gerekend moet worden om de netto-tijden te bepalen. Bij mij (Amateur) scheelt het circa 17 minuten. Zijn de tijden van de Elite de netto tijden? Hoeveel minuten bedraagt het verschil van de Masters 1, Masters 2 en dames met de uitslag?

Alvast bedankt.
Uit al die vragen over de tijden kan ik alleen maar opmaken dat heel de tijdsopname een grote klucht is en blijft!
roger
Mountainbiker

Post by roger »

the sentinel wrote:
Biker Janus wrote:Beste Adri,

Alvast bedankt.
Uit al die vragen over de tijden kan ik alleen maar opmaken dat heel de tijdsopname een grote klucht is en blijft!
Daar ben ik volkomen mee eens.Zeer spijtig en hopelijk is dit een goede les voor de toekomst.
Dirk Coremans
Mountainbiker

Post by Dirk Coremans »

xav wrote:Adri,

Versta me niet verkeerd, maar een BK- MTB al is het nu XC of marathon hoort volgens mij niet thuis op een parcour zoals vorig jaar op het BK in Ottignies en gisteren.
Het is jullie fout niet, integendeel, er zouden meer mensen moeten zijn die de wil en de moed hebben om iets te organiseren.
Volgens mij ligt de fout alleen bij de bond die er enkel op uit is om geld te scheppen en er zelf de moeite niet voor doet om te gaan kijken op welk parcour er zal moeten gereden worden, of omdat ze geen eisen stellen aan het parcour.
Niet iedere streek is geschikt om te MTBen in België. Wedstrijden wildwater kayakken wordt volgens mij ook niet georganiseerd op de Schelde (om maar 1 redicuul voorbeeld te geven)

Jammer dat er geen wedstrijden kunnen georganiseerd worden met mensen die het wel willen maar het parcour niet hebben, en mensen die het parcour wel hebben, maar misschien niet de kennis en het geld.
Ik heb niet kunnen meerijden met deze marathon dus ik kan hier niet over meespreken, maar ik heb wel deelgenomen aan het BK in Ottignies. Ik vond dat parcours meer dan zwaar genoeg, en die befaamde afdaling daar heeft heel volk de grond gekust. Nogal een geluk dat het toen op zondag er droog bij lag. Ik weet niet wat uw verwachtingen zijn van een parcours?
Bikesster
Mountainbiker

Post by Bikesster »

Is het geen idee om volgend jaar met chips te rijden, zijn ten eerste de tijden veel nauwkeuriger. En misschien wordt er dan minder vals gespeeld?!

Dat die twee vrouwen zijn gediskwalificeerd kan ik nog wel inkomen, maar dan moet diegene van het Herbalife-Merida team ( NL) die tot

2 keer toe heeft afgesneden ook maar gediskwalificeerd worden, echt volkomen respectloos en onsportief!!! :evil:
Hopelijk geeft hij het zelf door aan de KNWU.

Voor de rest was het een mooi rondje.
Post Reply