kettingsmeren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Dickie
Mountainbiker

Re: ketting

Post by Dickie »

specibiker wrote:Ik lees hier dat de ketting na X aantal km droogloopt ? Hoe kan je dit zienof horen of de smering van de ketting nog voldoende is? Geeft dit een specifiek geluid of iets of is dat visueel te zien ?
Ketting begint te ratelen.
Vooral bij een oudere ketting komt er meer speling op de rolletjes en als er geen of te weinig smeermiddel tss rolletje en asje zit tikt dit telkens er een tand van de kamwielen tegen duwt.
Een goed smeermiddel hecht zich goed vast op die plaats en laat zich niet gemakkelijk wegdrukken.
Staat soms ook vermeld bij de specs op olie: drukbestendigheid in N/mm2.
w84me
Mountainbiker

Post by w84me »

Dickie bedankt, we zijn weer wat wijzer :-D
Guy S.
Mountainbiker

Post by Guy S. »

En is het voldoende alle tandwielen goed in te smeren en dan de ketting een paar keer over zowat alle tandwielen te laten gaan?
Nee de tandwielen hebben niet zoveel smering nodig, het is vooral de ketting die gesmeerd moet worden en dan vooral inwendig. Dat lukt alleen als je de olie direkt op de ketting aanbrengt.
Tom_xt
Mountainbiker

Post by Tom_xt »

Guy S. wrote:
En is het voldoende alle tandwielen goed in te smeren en dan de ketting een paar keer over zowat alle tandwielen te laten gaan?
Nee de tandwielen hebben niet zoveel smering nodig, het is vooral de ketting die gesmeerd moet worden en dan vooral inwendig. Dat lukt alleen als je de olie direkt op de ketting aanbrengt.
Inderdaad
en al het uitwendig vet (smering) is zelfs overbodig, want dit trekt stof/vuiligheid aan.

Dus goed laten indrogen en dan met een vod alles afvegen, want de smering moet enkel vanbinnen zitten.
TrailRider
Mountainbiker

Post by TrailRider »

Ah ok, dan weten we dat ook alweer. En het gedeelte over teflon, klopt dat?
Tom_xt
Mountainbiker

Post by Tom_xt »

Ik heb er positieve eigenschappen over gehoord en ga me ook een "pulletje" aanschaffen.
(kben niet voor die sprays, want dat spuit je toch maar de lucht in)

http://www.roseversand.de/output/contro ... etail2=468
Coké
Mountainbiker

Post by Coké »

Ik gebruik eigenlijk een spuitbus kettingsmeer die ik op de moto ook gebruik. :lol:
Toon_D
Mountainbiker

Re: ketting

Post by Toon_D »

specibiker wrote:Ik lees hier dat de ketting na X aantal km droogloopt ? Hoe kan je dit zienof horen of de smering van de ketting nog voldoende is? Geeft dit een specifiek geluid of iets of is dat visueel te zien ?
Als uw ketting begint te zingen tijdens het trappen. Maar dan staat ze echt al droog :-D
UBO
Mountainbiker

Post by UBO »

tom_xt wrote:
Guy S. wrote:
Inderdaad
en al het uitwendig vet (smering) is zelfs overbodig, want dit trekt stof/vuiligheid aan.

Dus goed laten indrogen en dan met een vod alles afvegen, want de smering moet enkel vanbinnen zitten.
=D> bewegende onderdelen moet je smeren, lijkt mij vrij logisch
eiri
Mountainbiker

Post by eiri »

Bij nat weer of in de winter gebruik ik meer natte smeermidelen (olie, e.d.) en in de zomer of droog weer droge smeermiddelen (teflon, bijv.) om geen vuil aan te trekken.

De ketting alleen smeren wanneer hij geluid begint te maken. dan eerst schoonmaken met ontvetter en weer goed droogmaken voor de smering.
Post Reply