Trainingsschema

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Hier is misschien wel wat interessants te vinden voor hen die overwegen van een langere MTB marathon te rijden.

http://www.mtb-marathon.co.uk/training/training.php
mieke
Mountainbiker

Post by mieke »

In de Bike van maart 04 staan ook veel trainingsschema's. Om de verwarring niet compleet te maken de D zones worden in het Teutoons met 'G' omschreven :) .
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Eigenlijk komt het altijd op hetzelfde neer.

Veel tijd besteden aan het opbouwen van een brede basis (Grundlage, LSD ) etc..
en dan naargelang nood of behoefte intensievere stukken inlassen naarmate het seizoen vordert. Steeds onder het omslagpunt, een niet wedstrijdrijder hoeft m.i. op training niet in het rood te gaan.

Als het je gewoon te doen is om ene bepaalde afstand te rijden, dien je volgens mij zeker toe te komen met LSD trainingen die je langzaam opbouwt kwa duur.

Als je de snelheid wilt opdrijven, moet je ook kracht/uithouding trainen. idem dito om sneller te klimmen.
Rec
Mountainbiker

Post by Rec »

Ben dit schema sinds half oktober ook aan het volgen en ik moet zeggen, het bevalt me wel. Ik heb de periodes wel dubbel genomen zodat ik op 33 weken uit kom (2x16+1 voor de muggenzifters :wink: )
Begin er nu al aardig de vruchten van te plukken.
Rec
Mountainbiker

Post by Rec »

Rec wrote:
Ben dit schema sinds half oktober ook aan het volgen en ik moet zeggen, het bevalt me wel. Ik heb de periodes wel dubbel genomen zodat ik op 33 weken uit kom (2x16+1 voor de muggenzifters :wink: ) Juist genoeg tegen Willingen.
Begin er nu al aardig de vruchten van te plukken.
ivan
Mountainbiker

Conditie

Post by ivan »

Ik wordstraks 58 #-o , en ik heb nog de ambitie om mijn conditie te verbeteren. Maar niet tegen elke prijs en op een gezonde basis.Ik ben wel 4 maanden terug gestopt met roken (2 pakjes Marllboro per dag en nacht [-X )

Ik rij 2 tt's op een weekend, behalve als het op zaterdag te zwaar was (dan slechts 1 tt).
Ik rij op Dinsdag 35 km aan een gezapig tempo.(met MTB op de weg)
Ik rij op Donderdag 45 km aan een doorgedreven tempo.(met MTB op de weg)
En dan weer weekenddienst.

Ik let niet speciaal op mijn voeding behalve dat ik veel fruit eet.

Ik drink graag af en toe een pint. :drunk:

Wie doet mij een gezond voorstel ?
MET DANK BIJ VOORBAAT

Mgg Ivan
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ivan, ik denk dat jij goed bezig bent. Om de andere dag een ritje, dus redelijk wat tijd om te recupereren (wat belangrijk is als je de veertig voorbij bent en ik mag dat zeggen want ik ben ook de 40 voorbij) :wink: , en in de weekends eens goed doorgaan.

Het hangt er verder van af wat je wil bereiken.
Als het je gewoon gaat om je huidige conditie te behouden, zit je goed.

Wil je die verbeteren zal je ofwel de frequentie van je trainingen, ofwel de afstand moeten opdrijven. Ik zou voor de afstand gaan, bvb 10km(=1/2 uur) erbij op je week-trainingen en dit een paar weken proberen. Voor de rest niets veranderen.

Je kan later ook de intensiteit opdrijven door bvb 1 van je week-trainingen offroad te doen ipv op de weg, maar dat zou ik slechts 1 keer om de 2 weken doen, op je intensieve weekdag (donderdag dus) en kijken wat je lichaam daarvan zegt. Ik zou wel die afstand houden (45k=2u).
Ik reken liever in uren dan in kilometers trouwens.
ivan
Mountainbiker

Training

Post by ivan »

ADRI,

Bedankt voor je reactie, zoals steeds to the point en sterk van inhoud.

Wat de Dinsdagrit betreft ,heb ik de indruk dat het weekend nog niet helemaal verwerkt is.
Ik kan mijn Donderdagtraining eventueel wat opvoeren,want dan voel ik me beter. In de buurt op ongev. 10 km ligt een nijdige heuvel(asfalt) die je op 4 tot 6 verschillende manieren kan aansnijden en telkens een recuperatiestuk geeft. Zou het een oplossing zijn en hoe pak ik dat aan.
Ik kan ook ongeveer dezelfde situatie off road bedenken, maar tamelijk kort in afstand.

Tot lezens

mgg Ivan
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ja, je kan 1 van je 2 ritten (logischerwijs die waar je je het sterkste voelt, dus donderdag) wat langer maken.

Ik zou in eerste instantie niet naar extra moeilijkheden (die heuvel) zoeken, maar gewoon 10 km of een half uur op een wat licht heuvelachtig terrein eraanbreien.

Zo kom je aan 35k op dinsdag en 55k op donderdag.

Als je later (na een paar weken) de intensiteit wilt verhogen, kan je die heuvel aanvallen op donderdag, maar dan wel de totale afstand terug verminderen naar 45k.

Als je sterker wordt (in principe weer een paar weken) , kan je de heuvel aanpakken EN terug een extra 10k erbij, enzovoort enzoverder, zo maak je progressie.

Je kan ook op maandag een rustige rit inlassen van een 25-tal km aan hoog traptempo om het weekend uit je benen te fietsen. Dit werkt soms beter dan helemaal niks doen alhoewel dit voor elke persoon verschilt (je moet er ook de tijd voor vinden natuurlijk!)

Ik weet niet van welke streek jij bent, maar een offroad parkoers van pakweg 40 K moet toch overal te vinden zijn?
ivan
Mountainbiker

training

Post by ivan »

ADRI,

Bedankt voor de reactie.Ik ga dus best progressief te werk dat is duidelijk.En dan de maandag de spieren losrijden met een minimum aan krachten zegt mij ook wel iets.

Ik probeer er werk van te maken en hou je op de hoogte van het resultaat.

mgg Ivan
Post Reply