Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Dzjowie wrote:Wordt vervolgd...
And, the results are in...Jawadde, wat een ramp...

VO2-max: 57.2
vermogen/kg op omslagpunt: 3.7
(max hartslag: 203)
(omslag: 194)

Bespreking (oa): 4-5 kg te zwaar, en nog veel werk aan de basisuithouding...

Nochtans heb ik nog praktisch alleen maar daaraan gewerkt. Maar weet nu ook wel wat ik fout deed: mijn omslagpunt ligt veel en veel hoger dan ik had gedacht. Zij stellen als recuperatiezone 142-150 voorop, ik heb verd*mme al mijn duurtrainingen gedaan aan hartslag 140... :roll:

Jongens toch... :(
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Dzjowie wrote:
Dzjowie wrote:Wordt vervolgd...
And, the results are in...Jawadde, wat een ramp...

VO2-max: 57.2
vermogen/kg op omslagpunt: 3.7
(max hartslag: 203)
(omslag: 194)

Bespreking (oa): 4-5 kg te zwaar, en nog veel werk aan de basisuithouding...

Nochtans heb ik nog praktisch alleen maar daaraan gewerkt. Maar weet nu ook wel wat ik fout deed: mijn omslagpunt ligt veel en veel hoger dan ik had gedacht. Zij stellen als recuperatiezone 142-150 voorop, ik heb verd*mme al mijn duurtrainingen gedaan aan hartslag 140... :roll:

Jongens toch... :(
Wat is een ramp Djowie je vorm of het resultaat van de test? Ik krab toch wel eens in mijn haar. Ik heb nog nooit een omslag gezien die zo hoog was en zo dicht bij de maximum hartslag.
Los van de hoogte is de getraindheid van iemand die zo veel van zijn maximum hartslag kan gebruiken ronduit fenomenaal.

Als die echt zo hoog is dan hebben ze gelijk met hun recuperatiezone, alleen ik geloof er geen barst van. En het feit dat je veel te traag zou getraind hebben kan ook geen neatieve invloed heben gehad op je basisuithouding.

2 vraagskes: waar deed je die test en deed je reeds andere? Aan welke gemiddelde hartslag rij je crono's of snelle TT's?
rallymaster
Mountainbiker

Post by rallymaster »

Ja ik was ook verbaasd met zulke overslag laat ge bart wellens achter.

Ik las in p-magazine dat peter van petegem max hs 189 overslag 165 en vo max 67%
ik vond dat die overslag voor ne prof zo laag was.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Gaat het er niet vooral om dat de overslag zo dicht bij de max ligt?
203 - 94 is amper 9 slagen verschil, lijkt mij toch wel zeer weinig.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

viper wrote: 2 vraagskes: waar deed je die test en deed je reeds andere? Aan welke gemiddelde hartslag rij je crono's of snelle TT's?
Heb er mijn logboek eens op nageslagen: enige wedstrijd waar ik voluit ben gegaan is tot nu toe de Neverest Coast race geweest, 180 AVG over 2u 46 min. Andere ritjes verliepen onder hartmonitoring, relatief (veeeel) rustiger dus!

Test is gedaan in laboratorium inspanningsfysiologie en biomechanica, Faculteit LO en kinesitherapie van de KUL, ook wel gekend als het " Sportkot" :wink: Het is de eerste keer dat ik mij laat testen.

Overslagpunt is bepaald op 194, met 5.0 mmol/l lactaat. Nochtans, als ik de curve bekijk, zijn er al twee knikken in de curve op hartslag 161 (1,1 mmol/L) en 179 (2,5), maar die lactaatwaarden zijn nog laag.

Test gebeurde op volgende wijze (uit het resultatenrapport):
Testopstelling
Eigen fiets, gemonteerd op Avantronic® Cyclus II.
Testprotocol
Belasting: initiële belasting 100 Watt, verhoogd met 40 Watt per 8 min (zie onderstaande figuur)
Trapfrequentie: vrij te kiezen
Lactaat: capillaire bloedstaaltjes werden om de 4 min genomen uit de oorlel; de lactaatconcentratie werd
gemeten op niet gehaemolyseerd volbloed (Analox, GLM7). In de lactaatcurve (zie blz 2) verwijst de volle
rode lijn naar de stalen genomen aan het einde van elke trap (8 min), de rode stippellijn verwijst naar de
stalen genomen in de helft van elke trap (4 min). Zolang de lactaatwaarden op 8 minuten niet consistent
hoger liggen dan de waarden op 4 minuten kunnen we spreken van een steady-state, d.w.z. dat er geen
progressieve opstapeling van melkzuur ontstaat.
En dat ik te traag zou getraind hebben, zal inderdaad niet zoooo vreselijk slecht geweest zijn voor de basisuithouding, dat heb ik ook beseft. Verder zijn volgens de bespreking mijn "lactaatwaarden" wel goed, waar dat ook vandaan mag komen...(als al de rest matig tot slecht wordt gequoteerd)

Anyway, ik ga toch stillekes 'ns proberen over te schakelen op die hogere waardes, en dan zien wat dat geeft...(belangrijk is ook dat ze waarschuwen dat de zones bij koud weer wat lager liggen (1 hartslag per graad onder de 15graden), dus ik zat er de voorbije wintermaanden met mijn gevoel niet zo ver naast)
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Dat is nu ne keer ne uitleg waar je iets mee kan doen :wink:

Voortgaande op je praktijkgegevens en het protocol (uitstekend) ben ik mijn bocht aan het nemen. Die test lijkt zeer betrouwbaar!

Een "wedstrijd" van bijna 3 uur wordt gemiddeld aan 10 hartslagen onder de overslag afgehaspeld, veel hoger kan men niet. Daar het een vlakke wedstijd was is de belasting nogal constant en gemiddeld hoger dan voor een gewone TT, waar er meer verplichte recuperatiezones zijn.

5 mmol halen bij overslag is niet bepaald slecht denk ik, daarvoor moet je ook over een dosis tempohardheid bezitten. Stoef stoef.

En als er nu een paar kg af kunnen, dan verbetert je VO2max/kg, dus zonder te trainen verbeteren, fantastisch.

Ik geloof wel niet dat die max HF klopt, maar dat heeft eigenlijk weinig belang. Je bedoelt de max die tijdens de test werd bereikt? Dit zal wel niet de absolute zijn.

Wat bedoel je dan eigenlijk met jongens toch #-o
:wink:
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

viper wrote:Wat bedoel je dan eigenlijk met jongens toch #-o
:wink:
Dat de test redelijk betrouwbaar was, dat vermoedde ik al wel na zoveel te hebben gelezen (vooral van jou eigenlijk :wink:) over tests met te beperkte intervals (3 min), iets wat tijdens de test trouwens ook werd aangehaald door de prof die ze afnam. De hartslag stabiliseert volgens hem dan niet en hogere vermogens zijn mogelijk.

Die "jongens toch" is eigenlijk gebaseerd op het commentaar bij de resultaten, een greepje:
Vetdrempel
Vermogen: zwak
Trapfrequentie: te laag (optimaal is 100-105)
Maximale waarden
vermogen: zwak
trapfrequentie: veel te laag
lactaat: goed
zuurstofopname: matig
MAAR, langs de andere kant, die mannen zijn natuurlijk wel gewoon om gegevens van atleten à la Rutger Beke, Museeuw, Boonen (1u20 op dezelfde test waar ik het 42 min heb uitgehouden), etc... te beoordelen. Mij daaraan spiegelen, nee, dat hoeft niet. (Maar 4-5 kilo afvallen wel! :wink: )
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Als ik zo vrij mag zijn. Over welk maximaal vermogen en gewicht spreken we dan?
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

JFK wrote:Als ik zo vrij mag zijn. Over welk maximaal vermogen en gewicht spreken we dan?
Ikke?

maximaal vermogen werd bepaald op 271, gewicht is 69.5kg voor 1.70m @ 22 levensjaren (BMI 24, gewoon echt te hoog voor ne jongeling).
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Ik zit momenteel ook met een BMI van bijna 23.

271 watt is inderdaad niet te veel. Een jonge sportieve gast die niet specifiek getraind is op fietsen trapt die waarde ook. Maar maximaal wattage zegt natuurlijk niet alles.
Ge blinkt in andere waardes uit. Uw VO²max waarde is zeer degelijk en ge kunt blijkbaar heel lang een hoge inspanning volhouden.
Post Reply