kettingsmeren
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- TitaTovenaar
- Mountainbiker
De vriendelijkheid zelve!!!MudHungry wrote:ONTVETTER?TitaTovenaar wrote:met welk product ontvet je de ketting?
Ik met nen ontvetter van Morgan Blue, Biocleaner, zo'n blauw spul, super gerief.
Met spuiter op u ketting/cassete doen en draaien, en erna met tuinslang/hogedruk op u ketting spuiten terwijl ze achteruit draait, en dan met compressor droogspuiten, en invetten.
Alle keren zo goed als nieuw!
- adrenalinerush
- Mountainbiker
Post by adrenalinerush »
Na het kuisen van mijn ketting spuit ik die in met dezelfde teflon spray als voor de ketting van mijn moto (naam ontsnapt me even, rood achtig spul). Even laten intrekken en dan spuit ik er nog een water afstotend middel over. K moet zeggen dat aan het eind van de rit de ketting nog altijd goed gesmeerd is... Moet wel toegeven dat ik nog geen ritten van 100km gedaan heb dus daar kan k niet over mee praten.Dickie wrote:De meeste producten spoelen er na 40 a 50km moddertocht af imo.
Syn Lube voor 'wet conditions' bvb, eens getest.
Een tt'ke van 60km in slechte condities, na 1/3 van de tocht begon de ketting al droog te lopen.
Water ipv olie dus...
Een tijd geleden overgeschakeld op Gleitmo 582.(zit origineel op de Sramkettingen en dat is dan ook die beschermlaag zeker?)
Kettingolie met molybdeen en een verdampend solvent voor de indringing.
Resulteert in een vetfilm die niet afwast.
Na inspuiten wel 1/2 uurtje wachttijd om de olie de kans te geven in te dringen en te hechten.
Nadeel, in droge condities blijft het stof kleven, maar 'korrelt' wel af.
Tot nu toe is dat het enige product dat na 100km door de blubber hossen nog wat werkzaam is.
Een oude ketting met speling op de rollen stopt ook met ratelen, althans gedurende één rit van ca 50km.
Van Holmenkohl bestaat er ook al iets vergelijkbaars, dacht ik...
Hoe maken jullie je cassette en derailleur eigenlijk te goei proper? Want afspuiten alleen dan krijg je het niet proper en iedere keer heel het spel uit elkaar gaan vijzen dat zie ik niet echt zitten. Momenteel met borstel en goe schrobben, maar echt praktisch is dat wel niet moet k zeggen.
- Dickie
- Mountainbiker
Ik vul een oude spuitbus met zo'n pompje met dynamic kettingreiniger en spuit dat matig op cassette en kamwielen.
Effe laten inwerken en dan met een harde borstel de tanden proper schrobben.
Heb ook zo'n smal borsteltje speciaal om tussen de cassettekransjes te gaan.
Droogblazen met compressor van binnen naar buiten.
Als het echt te gortig wordt, veel prut, haal ik de cassette er even af.
Te veel ontvetter is niet zo gezond voor de body.
Effe laten inwerken en dan met een harde borstel de tanden proper schrobben.
Heb ook zo'n smal borsteltje speciaal om tussen de cassettekransjes te gaan.
Droogblazen met compressor van binnen naar buiten.
Als het echt te gortig wordt, veel prut, haal ik de cassette er even af.
Te veel ontvetter is niet zo gezond voor de body.
ik ontvet mijn ketting met tornado kettingreiniger, das zo'n machientje, heel tevreden daarvan, het schuimt zo en dringt overal in door, daarna laat ik de ketting draaien terwijl ik ze afdroog en het vuil ervan haal met een oude vod, en dan spuit ik ze in met een of andere oude morgan blue spuitbus, zeker een oude versie van de extra dry, en dat werkt perfect!
- TrailRider
- Mountainbiker
Post by TrailRider »
Is teflon een goede methode om uw ketting te smeren? Iemand had me gezegd dat dit goed smeert en niet zo plakkerig is al de spuitbussen kettigspray (die ge bij de lbs ofzo kunt kopen).
En is het voldoende alle tandwielen goed in te smeren en dan de ketting een paar keer over zowat alle tandwielen te laten gaan?
Om te reinigen gebruik ik een spuitbus ketting reinigingsspray, daar spuit ik alles mee in. Daarna afspoelen met water. Als ketting nog zanderig of vuil is jaag ik m ff door de kettingreiniger (zo bakske met ontvetter in en borstelkes die erin ronddraaien)
En is het voldoende alle tandwielen goed in te smeren en dan de ketting een paar keer over zowat alle tandwielen te laten gaan?
Om te reinigen gebruik ik een spuitbus ketting reinigingsspray, daar spuit ik alles mee in. Daarna afspoelen met water. Als ketting nog zanderig of vuil is jaag ik m ff door de kettingreiniger (zo bakske met ontvetter in en borstelkes die erin ronddraaien)