kettingsmeren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
sensa catena
Mountainbiker

kettingsmeren

Post by sensa catena »

Hey ben nog niet lang bezig met mtbiken en moet nog veel leren daarom mijn vraagje,met welke olie smeren jullie de ketting?
groetjes beginnerke
BENd over
Mountainbiker

Post by BENd over »

ga eens naar een fietsenwinkel, daar zulllen ze je zeker kunnen helpen met olie voor je ketting te smeren :wink:
SoundLeSs
Mountainbiker
Location: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra

Post by SoundLeSs »

Zeker GEEN WD-40. Dat beschadigt uw ketting.
anno53
Mountainbiker

Post by anno53 »

Met SAE 80W90, maar met de zoekfunctie zul je heel wat info vinden wat anderen gebruiken. Daarbij pas ik volgende methode toe (op dit forum gevonden): 1) gebruik 2 kettingen, 2) na iedere modderige tocht, verwissel van ketting, 3) reinig die (met de zoekfunctie vindt je daarover ook meer info...) - ik gebruik stookolie, na bezinking is die voor hetzelfde doel herbruikbaar. Er wordt dus niets weggegoten; d.i. milieuvreindelijk en goedkoop (misschien iets voor het vrekkenforum :oops: ), 4) een dagje laten uitdruppelen, 5) onderdompelen in olie met hoge viscositieit, bvb. versnellingsbakolie SAE 80W90, 6) laten uitdruppelen, 7) bij het terug monteren, de buitenschakels van de overtollige olie ontdoen.

Om de voordelen te ontdekken ivm. het gebruik van 2 kettingen, probeer de zoekfunctie... :wink:
Tom_xt
Mountainbiker

Post by Tom_xt »

SoundLeSs wrote:Zeker GEEN WD-40. Dat beschadigt uw ketting.
aja?
gelukkigd dat ik het dan nog niet gedaan heb dus.

zoiezo is WD40 geen smeringsmiddel, maar een antiroestmiddel.

Maar inderdaad best met 2 kettingen werken, laten weken in mazout, laten drogen (eventueel uitspuiten met compresseur) en dan invetten.
Indien olie, gebruik je de 1-druppel-methode: een druppel per schakel.
Indien spuitbuis, goed over de ketting spuiten.
Goed laten intrekken en daarna met een doek de olie aan de buitenkant verwijderen.
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Ik gebruik Arachideolie!

Nee serieus, ik gebruik wit, kleverig spul da ik heb bij een LBS heb gehaald! Is een doorzichtig fleske met blauwe dop, merk ben ik even vergeten.

Gewoon binnen springen bij je fietsenmaker en die smeert je wel iets aan ;)
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Sjoerie wrote:Nee serieus, ik gebruik wit, kleverig spul da ik heb bij een LBS heb gehaald! Is een doorzichtig fleske met blauwe dop, merk ben ik even vergeten.
Morgan Blue 'Extra Dry Lube'!
In de winter gebruik ik een zwart flesje met groen dop: Finish Line! :lol:
VaMalder
Mountainbiker

Post by VaMalder »

tja iedereen heeft zijn systeem zeker? Na het reinigen vd/fiets en de ketting (met het kettingreinigermachientje) droog ik de ketting goed af en spuit ze in met WD40, zo roest deze niet. Een paar dagen laten drogen en voor de rit smeer ik ze goed in met kettingolie, overtollig vet afdrogen.
Herder Alex²
Mountainbiker
Location: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Post by Herder Alex² »

en nu nog wat finetuning : :-D

in de winter : RSP Blue oil voor natte en modderige omstandigheden (is een olie die zich langzaam verspreidt over de ganse ketting en in de schakels)

in de zomer : RSP Ultra slide voor een propere droge ketting die toch gesmeerd is (dan kleeft er geen stof in de ketting)

Als je je ketting nog langer wilt doen meegaan : 's winters tijdens de bevoorrading nog eens smeren want sommige kettingen zijn na 20 km reeds al hun olie kwijt door extreem modderige omstandigheden.
knef
Mountainbiker

Post by knef »

die met de groene dop! Finish Line Wet Lube
Image

handige links met video:
http://bicycletutor.com/lubricants/
http://bicycletutor.com/chain-lubrication/
Post Reply