Nieuwe mountainbike

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Swiss
Mountainbiker

Nieuwe mountainbike

Post by Swiss »

Beste,
een aantal jaar gelede besloot ik ook eens een deftige mountianbike te kopen, het was een scott boulder van het jaar 2005 nieuwprijs 1145 €
maar omdat het eindejaar was en kortingen was dit rond de 900 €
altijd tevreden geweest van deze fiets geen problemen
Nu ik happig met deze fiets ook gewoon rondrijden omdat je met een mountainbike toch al gemakkelijk der wat roughere toer kan op gaan en deze ook wat makkelijk te onderhouden is als een hybride.
Nu werd een aantal maanden geleden mijn fiets gestolen...
lang getwijfeld of ik een hybride of een mountainbike zou kopen en uiteindelijk dan beslist om een mountainbike te kopen.
Het probleem dat ik al snel ondervond was dat de markt maar oh zo groot is...
na even zoeken zag ik mijn zelfde boulder scott anno 2005 nieuw terugstaan op een duitse website tegen 790€

Nu was mijn vraag of andere mensen mij nog andere goede fietsen/merken kunnen aanbevelen

en ook nog de vraag v-brakes of schijfremmen
ben nog een vrij harde leek op dit vlak... ik weet dat schijfremmen beter werken in de regen en ook u velg niet beschadigen...
maar alleen heb ik wel wat schrik met het onderhoud met schijkfremmen... v-brakes zijn nogal straight forward maar ik betwijfel of dat hetzelfde is met schijfremmen, zeker als deze hydraulisch zijn ...

Iemand wat raad [-o<
Swiss
Mountainbiker

Re: Nieuwe mountainbike

Post by Swiss »

Swiss wrote:Beste,
een aantal jaar gelede besloot ik ook eens een deftige mountianbike te kopen, het was een scott boulder van het jaar 2005 nieuwprijs 1145 €
maar omdat het eindejaar was en kortingen was dit rond de 900 €
altijd tevreden geweest van deze fiets geen problemen
Nu ik happig met deze fiets ook gewoon rondrijden omdat je met een mountainbike toch al gemakkelijk der wat roughere toer kan op gaan en deze ook wat makkelijk te onderhouden is als een hybride.
Nu werd een aantal maanden geleden mijn fiets gestolen...
lang getwijfeld of ik een hybride of een mountainbike zou kopen en uiteindelijk dan beslist om een mountainbike te kopen.
Het probleem dat ik al snel ondervond was dat de markt maar oh zo groot is...
na even zoeken zag ik mijn zelfde boulder scott anno 2005 nieuw terugstaan op een duitse website tegen 790€

Nu was mijn vraag of andere mensen mij nog andere goede fietsen/merken kunnen aanbevelen

en ook nog de vraag v-brakes of schijfremmen
ben nog een vrij harde leek op dit vlak... ik weet dat schijfremmen beter werken in de regen en ook u velg niet beschadigen...
maar alleen heb ik wel wat schrik met het onderhoud met schijkfremmen... v-brakes zijn nogal straight forward maar ik betwijfel of dat hetzelfde is met schijfremmen, zeker als deze hydraulisch zijn ...

Iemand wat raad [-o<

Ik was aan het twijfelen tussen scott scale 60

of een cube acid eventueel

maar sta altijd open voor andere voorstellen...
want had op dit forum gelezen dat het dart 3 voorvork van cube niet al te denderend is ?
maar cube heeft precies wel een beter prijs/kwaliteit verhouding t.o.v. scott...

grts
Guy S.
Mountainbiker

Post by Guy S. »

Prijs / kwaliteit zit je bij Cube inderdaad goed.
Scott Scale 60 is wat zithouding betreft nogal sportief. Uitrusting is nogal magertjes maar omdat deze een zeer goed en licht frame heeft is hij ideaal om na verloop van tijd met beter spul uit te rusten.

Wat schijfremmen t.o.v. v-brakes betreft moet je de zoekfunktie nog maar eens gebruiken, is al veel over gezegd.
Brunox
Mountainbiker

Re: Nieuwe mountainbike

Post by Brunox »

Swiss wrote: maar alleen heb ik wel wat schrik met het onderhoud met schijkfremmen...
Welk onderhoud ??

:P
pcbiker
Mountainbiker

Post by pcbiker »

welk budget heb je?
ik ben heel tevreden van cube, maar aangezien ik graag mijn fiets upgrade was ik beter voor cannondale of speci gegaan, die hebben namelijk een beter frame...
als je gewoon een mtb koopt en dingen upgrade als iets kapot is, zou ik zeggen iets zoals cube, maar anders, c'dale of speci
maar das maar mijn bescheiden mening hé :wink:
Que passa
Mountainbiker

Post by Que passa »

Mijn broer gaat volgende week zijn scale 60 bestellen.
Ik vond het persoonlijk op een aantal zaken na, zeker geen slechte fiets.
Ok het zijn geen toponderdelen, maar je kan al rijden en met de tijd een paar stukken veranderen.
grtz
Swiss
Mountainbiker

Post by Swiss »

Nuja, mijn budged ligt rond de 1000 €...
na wat zoeken kwam ik dit tegen
http://www.izibike.nl/product/2128/Cube ... model_2008
dit is momenteel mijn eerste keus

@ Brunox nuja ik dacht dat de remblokjes van schijfremmen wel duurder waren enzow en nuja dat het schijfje waar je op remt miss ook sneller verslijt ofzo :wink:
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

Swiss wrote:Nuja, mijn budged ligt rond de 1000 €...
na wat zoeken kwam ik dit tegen
dit is momenteel mijn eerste keus

@ Brunox nuja ik dacht dat de remblokjes van schijfremmen wel duurder waren enzow en nuja dat het schijfje waar je op remt miss ook sneller verslijt ofzo :wink:
ik heb deze, het messemodel...zeer tevreden van qua materiaal die er op zit, reba sl, xt achterderrie, xt cranks, xt naven
wielen zijn wel iets minder qua stijfheid en zo.
éen tochtje op een ruig parcours en het achterwiel is niet 100% recht meer, maar ik wou die toch vervangen dus meteen een goeie reden nu :-)

zie nu pas da ik er wel een stuk minder heb voor betaald, 980€ met spd540 pedalen, bij m'n lbs, dus qua service zit dat ook goed.

waarom niet nog een eindje wachten, denk dat het ongeveer het moment is om de 2009 te bestellen voor de lbs, die worden dan geleverd ergens in oktober als ik me het herinner van vorig jaar..
correct me if i'm wrong
Swiss
Mountainbiker

Post by Swiss »

goh ff wachten, miss dat die actie ook is omdat ze van het model van 2008 nog over hebben dat wegmoet ? zo kan je wel koopjes doen...
En ik hoop wel dat mijn velgjes wat langer recht blijven want ik ben bijna blut na die fiets #-o
Swiss
Mountainbiker

Post by Swiss »

nog iemand commentaar op deze fiets kwa prijs/kwaliteit of eventueel nog een beter alternatief voor deze fiets ?
tnx :-D
Post Reply