Carbon of aluminium

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

Hubertje wrote:
Spreek je nu uit ervaring of volg je gewoon de typische vooroordelen ?
Wat betreft mijn deel (kleinere merken tov grotere merken, carbon): ervaring (heel wat)
Aluminiumframe's durven ook plotseling de geest geven hoor, zoals hierboven ook al meermaals gezegd werd, koop een degelijk merk en de kans op "brol" is plotseling een pak kleiner.
Ik heb ook niet gezegd dat alu betrouwbaarder was dan carbon. Ook hier geldt de regel brol-geen brol, geluk-geen geluk

En een alu stuur kan je best slap rijden maar tegen dat je'n alu frame slap gereden hebt, mag je al erg je best doen hoor. Zou me verbazen dat er hier veel zijn die kunnen zeggen dat ze hun frame merkbaar slap gekregen hebben.
Ik mag met grote gerustheid zeggen dat mijn minerva - Columbus- koersframe na een goeie 30.000km slapper is dan de eerste kilometers. Niet van dien aard dat het een onderdelenhouder geworden is, maar het is wel voelbaar!
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

En een alu stuur kan je best slap rijden maar tegen dat je'n alu frame slap gereden hebt, mag je al erg je best doen hoor. Zou me verbazen dat er hier veel zijn die kunnen zeggen dat ze hun frame merkbaar slap gekregen hebben.

Voor een "slap" gereden alu stuur, of van gelijk welk gangbaar materiaal, daar geef ik 2000 euro voor!!!
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

stuur? kom maar af me die 2000 euro, kheb er hier een paar liggen..

Pas maar op met straffe uitspraken.
patjebike
Mountainbiker
Location: Bergamont Revox Team, Bergamont Endurance, Bergamont Roxter, Granville CRS1,

Post by patjebike »

Met veel interesse alles zitten lezen. Ik hang hier thuis met 3 racefietsen, Trek Madone(OCLV), een Trek 1500 alu(rollenfiets) en een Granville Sonic(carbon)daarnaast heb ik 4mtb's Trek Fuel 98 (alu-carbon) Granville Pulse(alu U6T6) Granville Impact (fully carbon) en een Granville Fuse(carbon).
De meesten nog eens uitgerust met lichte(veelal carbonnen) onderdelen.
Ik heb met de meeste fietsen weinig problemen gehad, wel moet ik toegeven dat de Trek 1500 van het vele trainen op de rollen merkbaar slapper is geworden, bij krachttraining voel en zie ik mijn kader meer bewegen van links naar rechts! Maar deze word dan ook vaak belast. Met de andere fietsen heb ik nog nooit een verschil gemerkt. Ik had ooit een Viper alu en deze was wel voelbaar veel slapper dan vele andere fietsen maar dat was blijkbaar zo geconstrueerd om comfort te bieden.Als overige fietsen sleet ik een tiental Treks alu, carbon en zelfs stalen(990) nog nooit een probleem mee gehad. mijn eerste stalen (concorde colombus) racefiets brak na 3jaar door corrosie van binnen naar buitenuit!!!
Tegenwoordig koop ik alleen nog carbonnen frames: licht, comfortabel en betrouwbaar!
El Perro Diablo
Mountainbiker

Wielen worden slap, omdat de spaken wat los komen.

Ik rust mijn kas hierbij.

Hubertje, ik geef je zelfs het dubble voor die stuurtjes, maar, ik stuur ze naar een labo en laat ze op fabrieksspecificatie's testen, 2x 2000 euro x2 stuurtjes= 8.000 euro.

Als ze nix veranderd zijn vang ik van U 8000 pleuro's, OK?

Ge zou den 1ste zijn met een ongebroken, slap stuur, elk tijdschrift wil daar een artikel over maken, als gij gelijk hebt, word ik alsnog rijk.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

De mijne zijn helaas wel in 2 stukken.. En geloof me, ze flexten aardig tegen aan't einde..
El Perro Diablo
Mountainbiker

Hubertje wrote:De mijne zijn helaas wel in 2 stukken.. En geloof me, ze flexten aardig tegen aan't einde..
Dat geloof ik.
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

carbon wordt ook absoluut slapper bij gebruik. Ik heb eens een artikel gelezen van de R&D afdeling bij ferrari F1.

In 1998 toen Msch zijn been brak reed Irvine al twaalf wedstrijden met hetzelfde chassis en ze kregen hem niet meer lekker afgesteld, dachten dat het aan Irvine lagm na test bleek het chassis was 8% minder stijf geworden.

Oke er staan andere krachten op een f1 auto maar toch.

ik zeg altijd maar ook materiaal leeft en wordt oud.

Carbon en alu zijn anders sterk, carbon in de vorm waarvoor het gemaakt is veel meer hebben, alu kan beter tegen ander krachten vallen bv.
El Perro Diablo
Mountainbiker

wasbeer2006 wrote:carbon wordt ook absoluut slapper bij gebruik. Ik heb eens een artikel gelezen van de R&D afdeling bij ferrari F1.

In 1998 toen Msch zijn been brak reed Irvine al twaalf wedstrijden met hetzelfde chassis en ze kregen hem niet meer lekker afgesteld, dachten dat het aan Irvine lagm na test bleek het chassis was 8% minder stijf geworden.

Oke er staan andere krachten op een f1 auto maar toch.

ik zeg altijd maar ook materiaal leeft en wordt oud.

Carbon en alu zijn anders sterk, carbon in de vorm waarvoor het gemaakt is veel meer hebben, alu kan beter tegen ander krachten vallen bv.
Klopt, een plaat is géén buis (chassis F1 vs frame)
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Ik denk dat ze een mtbframe in gelijk welk materiaal zo kunnen overbuilden tegenwoordig dat het nooit slap wordt... Eigenlijk.
Post Reply