Als ik even over koersfietsen mag spreken, dan kan ik zeggen dat ik daar resoluut voor staal ga. Ik heb hier een stalen kader staan van +/- 30 jaar oud.
In het begin van zijn leven werd het gebruikt om wedstrijden mee te rijden. Daarna werd het een trainingsfiets, daarna kwam hij op de rollen, en een 6 jaar geleden kwam hij in mijn bezit. Ik heb hem toen ook gebruikt in wedstrijden, traingingen, en rollen. Die fiets is nog steeds zo stijf als toen in het begin. Mijn nonkel heeft er onlangs nog eens mee gereden, en hij voelt nog steeds zoals hij nieuw aanvoelde.
Mijn alu koersfiets die nu een 4,5jaar oud is is volledig slap gereden. Ik heb hem gekocht toen de stalen te klein was, en heb er ook mee gekoerst, trainingen en rollen gereden. Nu het laatste jaar begint de fiets meer en meer te zwabberen in afdalingen, als een bocht aan 30 per uur aangesneden word lijkt het alsof ik lek sta langs achter of alsof het achterwiel los zit, maar als je dan kijkt, zijn de banden nog even hard als bij vertrek en zit het wiel zeer goed vast. Ik heb al getest met andere wielen van maten, en dan is het nog erger. Dus het ligt zeker niet aan mijn wielen.
Zonder handen rijden gaat niet meer. De fiets voelt zeer doods aan, en in feite is hij redelijk dringend aan vervanging toe.
Het kader is van een groot merk dat een goede naam heeft voor hun alu kaders, ik heb er nog nooit iemand van horen klagen. Het is een Ridley.
Mijn alu mountainbike houd het nu voorlopig nog zeer goed uit, maar die is dan ook een 1,5jaar jonger dan de koersfiets. 3jaar oud dus
Met carbon heb ik geen ervaring, en wat mij betreft zal ik er ook geen ervaring mee krijgen, want het materiaal spreekt mij niet aan. Dit is puur persoonlijk. Ik vind wel dat er optisch mooie dingen mee gedaan worden, maar ik vertrouw het niet, en zal het nooit doen vrees ik. Waarom, vraag het mij niet, want een goede uitleg zal ik er niet kunnen aan geven.
Ik weet 1 ding zeker, en dat is dat mijn volgende koers en mountainbike frame een stalen word(of titanium als ik een groter budget heb).
Ik zou zeggen als je kiest tussen alu en carbon, ga voor alu, en anders denk nog eens na over staal en titanium(mijn mening