Carbon of aluminium

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Nijntje
Mountainbiker

Post by Nijntje »

Wat mij opvalt, is dat staal hier nog niet gezegd geweest is. Af en toe sluipt titanium een binnen, maar staal heb ik nog niet gezien.

Als ik even over koersfietsen mag spreken, dan kan ik zeggen dat ik daar resoluut voor staal ga. Ik heb hier een stalen kader staan van +/- 30 jaar oud.
In het begin van zijn leven werd het gebruikt om wedstrijden mee te rijden. Daarna werd het een trainingsfiets, daarna kwam hij op de rollen, en een 6 jaar geleden kwam hij in mijn bezit. Ik heb hem toen ook gebruikt in wedstrijden, traingingen, en rollen. Die fiets is nog steeds zo stijf als toen in het begin. Mijn nonkel heeft er onlangs nog eens mee gereden, en hij voelt nog steeds zoals hij nieuw aanvoelde.

Mijn alu koersfiets die nu een 4,5jaar oud is is volledig slap gereden. Ik heb hem gekocht toen de stalen te klein was, en heb er ook mee gekoerst, trainingen en rollen gereden. Nu het laatste jaar begint de fiets meer en meer te zwabberen in afdalingen, als een bocht aan 30 per uur aangesneden word lijkt het alsof ik lek sta langs achter of alsof het achterwiel los zit, maar als je dan kijkt, zijn de banden nog even hard als bij vertrek en zit het wiel zeer goed vast. Ik heb al getest met andere wielen van maten, en dan is het nog erger. Dus het ligt zeker niet aan mijn wielen.
Zonder handen rijden gaat niet meer. De fiets voelt zeer doods aan, en in feite is hij redelijk dringend aan vervanging toe.
Het kader is van een groot merk dat een goede naam heeft voor hun alu kaders, ik heb er nog nooit iemand van horen klagen. Het is een Ridley.

Mijn alu mountainbike houd het nu voorlopig nog zeer goed uit, maar die is dan ook een 1,5jaar jonger dan de koersfiets. 3jaar oud dus :wink:

Met carbon heb ik geen ervaring, en wat mij betreft zal ik er ook geen ervaring mee krijgen, want het materiaal spreekt mij niet aan. Dit is puur persoonlijk. Ik vind wel dat er optisch mooie dingen mee gedaan worden, maar ik vertrouw het niet, en zal het nooit doen vrees ik. Waarom, vraag het mij niet, want een goede uitleg zal ik er niet kunnen aan geven.

Ik weet 1 ding zeker, en dat is dat mijn volgende koers en mountainbike frame een stalen word(of titanium als ik een groter budget heb).

Ik zou zeggen als je kiest tussen alu en carbon, ga voor alu, en anders denk nog eens na over staal en titanium(mijn mening :wink: ).
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Grote maten van koersfietsen en dunne alu zoals Vitus worden slap.

MTB's van gelijk welk materiaal worden niet slap omdat de frames te klein zijn, Fiets en (Duitse) Bike hebben dit al herhaalde malen getest in labo's om dit aan te tonen.
Een fiets die je slap aanvoelt, die ben je beu. (materiaalmoeheid=breuk)

Hetgene wat daar gecopierd is van de internetencyclopedy, dat zijn maar halve waarheden, dat is neergetypt als algemeen weetje voor mensen die niet weten wat een fiets is.
mtbfool
Mountainbiker

bike

Post by mtbfool »

El perro daar heb je wel een punt :roll:

grtz;mtbfool
zikje
Mountainbiker

Post by zikje »

El Perro Diablo wrote:Hetgene wat daar gecopierd is van de internetencyclopedy, dat zijn maar halve waarheden, dat is neergetypt als algemeen weetje voor mensen die niet weten wat een fiets is.
Het zijn geen halve waarheden volgens mij, maar dat is naast de kwestie. Het punt dat ik wilde maken, is dat het niet gewoon het vergelijken is van eigenschappen van materialen, maar dat je ook altijd de constructie moet bekijken.
El Perro Diablo
Mountainbiker

zikje wrote:
El Perro Diablo wrote:Hetgene wat daar gecopierd is van de internetencyclopedy, dat zijn maar halve waarheden, dat is neergetypt als algemeen weetje voor mensen die niet weten wat een fiets is.
Het zijn geen halve waarheden volgens mij, maar dat is naast de kwestie. Het punt dat ik wilde maken, is dat het niet gewoon het vergelijken is van eigenschappen van materialen, maar dat je ook altijd de constructie moet bekijken.
Ik zal het even vertalen voor de echte fietser dan:

Titanium:relatief zwaar(1500gr), goede schokdempende eigenschappen en erg duurzaam= beresterk, schijteduur voor een goede merkfiets.

Staal: zwaar(2kg), zeer goede rij-eigenschappen, makkelijk te repareren, bij lakbeschadigingen roesten ze en in ons klimaat roesten ze van binnenuit door. Duur voor een kwalitietsframe

Alu: goedkoop, stijf en licht(1400gr), bolt off road voor geen meter wegens bokhard, roest niet. Duurdere Eastonbuizen hebben betere schokdemping.

Scandium: iets lichter dan alu, iets betere rij-eigenschappen

Carbon: licht (1kg) fantastische rij-eigenschappen indien van een deftig merk, roest niet, sterk voor de krachten waarop het frame berekend is, steek de fiets in je koffer en raak je achterklep en hij breekt.

Er is geen ideaal materiaal, carbon is dat "bijna" mss heeft IBIS het warm water uitgevonden door hun frame's een rubbercoating te geven en ze zo beter te beschermen.

Het ideale frame hangt af van wat de eigenaar er van verlangt én er wil aan spenderen. Een goede framebouwer kan van elk materiaal een goede fiets maken.
KWBiker
Mountainbiker

Post by KWBiker »

Een aluminium frame heeft wel degelijk last van metaalmoeheid. Mijn eerste sportfiets, een crosser met een ALAN-kader, dus goed materiaal, was op den duur helemaal op. Alleen nog maar goed om naar de ijsboer te rijden.

Symptomen :
In een afdaling veel last van de jimmy
Knagende pijn in de heup (verdween na gebruik van een nieuwe fiets)
Als je naast de fiets staat en je duwt met je voet tegen de zijkant, dan beweegt de onderkant vlot mee zonder dat de bovenkant bougeert.
elmago
Mountainbiker

Post by elmago »

KWBiker wrote:Een aluminium frame heeft wel degelijk last van metaalmoeheid. Mijn eerste sportfiets, een crosser met een ALAN-kader, dus goed materiaal, was op den duur helemaal op. Alleen nog maar goed om naar de ijsboer te rijden.

Symptomen :
In een afdaling veel last van de jimmy
Knagende pijn in de heup (verdween na gebruik van een nieuwe fiets)
Als je naast de fiets staat en je duwt met je voet tegen de zijkant, dan beweegt de onderkant vlot mee zonder dat de bovenkant bougeert.
Allu Allan frames waren niet gelast maar verlijmd met lugs, en het waren net deze verbindingen die niet deugden en de frames met de tijd slap deden aanvoelen, volgens mijn toenmalige velomaker. :wink:
El Perro Diablo
Mountainbiker

DAT, is de meest domme test die wielrenners ooit hebben uitgevonden, zelfs als je dat bij een small Klein doet buigt er iets , vooral de banden en wielen!!!!

De kracht die je tijdens het fietsen op je pedalen/crank/bracket zet is no way te vergelijken met je voet dwars tegen het bracket te zetten, het bewijst niets. (over de fiets toch niet..............)

De stijfheid van een frame moet op een meetbank gebeuren.
Een nieuwe fiets, ook één die herspoten is is of nieuwe stickers heeft fietst altijd beter (tussen de oren)
KWBiker
Mountainbiker

Post by KWBiker »

Halleluja ! [-o<

Elke materie die onderhevig is aan een regelmatige belasting vertoont na verloop van tijd een soort van moeheid. Het testen van de stijfheid op een meetbank is een momentopname, die geschikt is om in laboratoriumomstandigheden de stijfheid van diverse frames onderling te vergelijken. Ten eerste geeft dit slechts een beperkte indruk van hoe de mtber het frame zal ervaren (dit is onder andere afhankelijk van welke componenten voor de rest gebruikt worden). Ten tweede geeft dit geen enkele aanduiding over hoe een frame over 2 jaar of langer zal evolueren en dit brengt ons bij het begin van het verhaal, dit wil zeggen : is er een duidelijk correlatie tussen de materie van het frame en de evolutie van de stijfheid bij intensief gebruik (zonder dat dit tussen de 2 oren zit)
El Perro Diablo
Mountainbiker

Als een frame op een testbank nieuw uit de doos een stijfheid heeft van X aantal newtonmeter, en na intensief gebruik van 5 jaar dat nog steeds heeft.........

Elk metaal(materiaal) wordt moe, ook een flexende carbon/titanium achterbrug zoals bij bv een Scalpel, het duurt echter wel 38 mensenlevens eer het breekt, maar bij alu, kijk maar naar de neergestorte vliegtuigen, is moe gelijk aan breken.

Mijn opa kan ook de kwaliteit van een nieuwe auto bepalen door tegen de banden te stampen, en die heeft echt al veel ervaring.

De verhalen van renners (die hun fiets beu zijn, of slechte prestaties op iets anders willen schuiven) da's één verhaal, het andere verhaal is van de echte framebouwers die al 20 jaar in bussines zitten.
Een fietsenmaker is géén framebouwer (in de meeste gevallen)
Post Reply