Houffamarathon 2008

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

Je hoeft geen wedstrijdrenner te zijn om last te hebben van het groot aantal tragere rijders. Op een chrono zit ik meestal helemaal achteraan en moet ik meestal alleen in't begin van de rit hier en daar effe wachten. Na een uurke of twee rij ik meestal zo goed als alleen.
Op de houffamarathon was het gewoon onmogelijk tempo te maken, zowel op de klimmen, afdalingen, zelfs lichte afdalingen was het constant remmen, vertragen, uitkijken. Inhalen was meestal moeilijk omdat het meestal 10-15 rijders waren die moesten ingehaald worden.

Het is natuurlijk aan de organisatoren te bepalen wat ze van de houffamarathon willen maken, en aan iedere mtb-er te bepalen of ze meedoen of niet.
Ikzelf zal volgend jaar in ieder geval voorkeur geven aan andere tochten (vb bataille des ardennes).

We mogen ook niet vergeten dat dezelfde organisatie al 10 jaar lang met veel succes de LCMT organiseert.
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

indy wrote:Namens de vzw Biking Events en de ruim 120 medewerkers aan de jongste editie van de Houffamarathon reageren we éénmalig op de hetze die sommigen langs die gemakkelijke anonieme internetforums blijkbaar willen lanceren.

1) Beginnen we met het belangrijkste: de valpartij van een deelnemer op luttele afstand van de finish. Deze biker kwam een vijftal meter lager terecht en werd door meerdere andere mountainbikers opgemerkt. Géén van al deze bikers heeft moeite gedaan om te stoppen, het slachtoffer bij te staan, ter plaatse te blijven of om via het, op elk stuurbordnummer gedrukte, noodnummer hulp in te roepen. Een fotograaf heeft langs een ander nummer een van de medewerkers gebeld. Door deze omweg duurde het even vooraleer de juiste hulpdienst ter plaatse kon komen. In afwezigheid van elke andere deelnemende biker was het immers dubbel moeilijk om het slachtoffer te vinden. Uiteindelijk is de dokter van vzw Biking Events samen met inmiddels twee door ons opgeroepen ambulances ter plaatse geraakt. De dokter was er als één van de eersten bij en heeft het slachtoffer en diens familie (die met de hulp van één van onze medewerkers ook ter plaatse zijn geraakt) uitstekend bijgestaan. De familie sprak hiervoor haar welgemeende dank en waardering uit. Minder lovend zijn deze mensen over de ‘sportiviteit’ van de mountainbikers die op dat moment de voorkeur hebben gegeven aan hun wedstrijdprestatie boven het helpen van een fietsgenoot. Er bestaat immers zoiets als een wettelijke burgerplicht om een mens in nood te helpen. O ja, mochten deze ‘sportievelingen’ er nog aan denken om het parcours als oorzaak voor de val in te roepen: het slachtoffer heeft eerst een beroerte gehad en is daardoor ten val gekomen.
Wij trekken hier zelf ook lessen uit en zullen ons evacuatieprogramma (er was al een indeling in genummerde zones om de lokalisatie van slachtoffers op het parcours te versnellen) nog verder professionaliseren.

2) Sabotage op het parcours (zoals ook tijdens de jongste LCMT): vzw Biking Events heeft tien jaar ervaring met het organiseren van uitdagende en goed verzorgde mountainbike-manifestaties in de Ardennen. Pas dit jaar worden wij al twee keer naeen geconfronteerd met aanhoudende bewegwijzeringssabotage langs het parcours in de onmiddellijke omgeving van Houffalize. Diverse bronnen in Houffalize zelf spreken over een ‘naam’ van iemand die zelf luidop verkondigt dat hij de Houffamarathon en de LCMT kapot wil maken. Om juridische redenen mogen wij vooralsnog niet zeggen om wie het gaat. Maar binnen onze groep en in onze ruime kennissenkring uit Houffalize wordt de naam steeds weer herhaald. Het motief is eveneens bekend, maar ook hier moeten wij voorlopig elke officiële verklaring binnenskamers houden. Sommige zogenaamde ‘wedstrijdrijders’ denken mogelijk dat wij hier gemakkelijke excuses inroepen. Maar vraag aan de mensen van de bepijling hoe plezierig het is om in doorregende omstandigheden zoals de vrijdag voordien telkens weer te zien hoe pijltjes niet alleen worden afgescheurd, maar ook met heel veel zorg en precisie in een opzettelijk verkeerde richting worden heruitgehangen. De vrees dat we dit tijdens de jongste Houffamarathon net als tijdens de Low Countries’ MTB Tour opnieuw zouden moeten meemaken was vooraf al zeer voelbaar. Niet toevallig werden zelfs affiches van de Houffamarathon in de regio uit winkels verwijderd en vervangen door een andere blijkbaar op concurrentie aansturende organisatie. Hiervan zijn de bewijzen bekend en werd alles aan het gemeentebestuur doorgegeven. Als het maximaal toegelaten aantal moto’s en quads (Waters en Bossen kijkt hier héél streng op toe en eiste voorafgaand een detailplan incl. nummerplaten van de controlerende motorvoertuigen) bijna voortdurend op en rond het parcours circuleert, als pijltjes tot zes keer toe moeten worden heropgehangen, als dit alles niet volstaat, dan is het niet langer mogelijk om een MTB-marathon te organiseren en moeten anderen het dan maar in onze plaats gaan doen.

3) Wedstrijdrenners die blijkbaar hun afspraak met Peking hebben gemist achten het nodig om zich als onvolprezen vedetten van de wielersport te manifesteren door het bekritiseren van een evenement dat met heel veel enthousiasme en deskundigheid werd opgebouwd. Een evenement waarin Vlamingen en Walen bewijzen dat Belgen wel nog kunnen samenwerken. Wij, Vlaamse afdeling binnen de Houffamarathon, zijn echter beschaamd om te zien hoe sommige van diezelfde Vlamingen en Nederlanders (de grootste taalgroep nog steeds in het Houffamarathonpeloton) het Centre Sportif op korte tijd hebben omgetoverd in een varkensstal. Is het zo moeilijk om na het douchen of toiletbezoek je eigen vuiligheid op te ruimen, zodat de accommodatie ook bruikbaar blijft voor uw collega-fietsers? Vinden jullie het normaal dat de douches vol liggen met lege doosjes soja-melk, terwijl er op diezelfde plaats een lege vuilnisbak staat? En degene die het nodig vindt om volledige stukken koek en lege verpakkingen in het toilet te gooien, verbaas u er dan niet over als de hele boel verstopt geraakt. Waarom denkt u dat er overal vuilniszakken hingen en voortdurend vervangen werden als die vol waren?

4) Een uitzondering vindt het ook nog nodig om onze bevoorrading te bekritiseren. Héél héél raar als de zwijgende massa het heeft over ‘buffetten’ en over Bourgondische taferelen als de bevoorrading op LCMT en Houffamarathon ter sprake komt. Wij investeren daarin heel veel tijd en geld (lang niet alles is gesponsord) en zullen dat altijd blijven doen. Tot spijt van wie het toch niet ‘lekker’ vindt.

5) Kritiek op douches en pasta: we werken al vier jaar met dezelfde douche-accommodatie en horen nu voor het eerst klachten over de in Houffalize voor handen zijnde infrastructuur. Jammer inderdaad dat de sporthal niet meer comfort biedt. Bijkomende douches bijhuren? Een optie voor de toekomst, maar dit jaar niet verkrijgbaar bij de firma die tevens instond voor de mobiele toiletten. Pasta? Spijtig dat niet duidelijk was dat de pasta à volonté beschikbaar was. We hadden nog heel wat pasta over, dus de opmerking van die ene persoon die beweert dat de pasta enkel voor de snelsten was, is zeker niet terecht. Laat toegekomen deelnemers zullen dit bevestigen.

6) Over de gevaarlijke passages langs het parcours: de glibberige en door modder soms gevaarlijke omstandigheden zouden elke mountainbiker ervan moeten overtuigen dat niet enkel de snelheid maar ook de voorzichtigheid deel uitmaakt van een geslaagd evenement. Bijkomende waarschuwingsborden (die overigens op diverse plaatsen stonden) kunnen inderdaad heilzaam zijn. Als de pijltjes-saboteur geklist wordt, komt alvast een pak tijd vrij om bijkomende waarschuwingsbordjes te plaatsen.

7) Kritiek van de wedstrijdrijders op het feit dat de aanvangslus de 100 en 125 km eerst wegstuurde van de drukte op de bevoorradingen in o.m. Fontenaille: het idee werd geopperd om zo de files in de aanvangsfase te vermijden. Bovendien zat de top van de 75 km zo niet meteen in het zog van de langere afstandsrijders! Gedacht werd dat het deelnemersveld van de 50 en 75 km in volle finale al zo ver uiteen ging liggen (alsook heel wat reeds gefinishten) zodat de langste afstanden geen hinder meer zouden ondervinden van de echte recreant-bikers. Blijkbaar is dit verkeerd uitgedraaid en moet dit herbekeken worden. Een kortere tussenpauze in de starts zal allicht ervoor zorgen dat de rustigste fietsers op de 50 en 75 km dan wel al uit het zicht van de snelheidsduivels van de 125 km zijn.

8 ) Kritiek op de prijsuitreiking: de uitbetaling van het prize-money was inderdaad eerst in de sporthal voorzien. De plotse verdwijning van een van de BWB-bonzen (die met de documenten aan de haal was, gelukkig hadden wij zelf een dubbel bij, zij het aan de mobilhome van Vanomobil), alsook het door ons wegsturen van meerdere medewerkers naar de plaats van die valpartij, heeft ons ertoe verplicht om de uitbetaling van het prizemoney uitzonderlijk te verplaatsen naar de plaats waar ook de natura-prijzen voor de 50 en 75 km gepland waren. Dit om de wachttijden voor iedereen te beperken. Dit werd meerdere keren omgeroepen en een van onze medewerkers is zelfs naar de sporthal getrokken om eventuele daar wachtenden naar de mobilhome te begeleiden. Er werd naast ruim 3000 euro aan naturaprijzen (op de 50 en 75km) voor een totaal aan 3200 euro prijzen uitbetaald, ook de 90 euro aan de onbeschofte en betweterige Wouter Cleppe die het nodig vond om met pasta te komen gooien tijdens de ceremonie protocollaire. Vraag is wie hier dan correct heeft gehandeld en de Houffamarathon als zakkenvullerij beschouwt ? Geld is alvast nooit de drijfveer geweest van deze organisatie om een zomer lang keihard te werken en zo x aantal mogelijke vakantiedagen aan dit blijkbaar niet langer gewenste evenement te spenderen.

9) Kritiek op de afspuitinstallatie: het aantal beschikbare slangen werd verdubbeld in vergelijking met de voorbije jaren. De hele installatie werd vooraf gecheckt, want sommige bikers vinden het altijd nodig om onderdelen van de spuitslangen te laten verdwijnen of koppelingen los te draaien. Alleen hebben wij geen invloed op de druk die uitgaat van de brandkranen in Houffalize. Zeker niet als de kraantjes in de lavabo’s van de sporthal gewoon blijven stromen na gebruik, hetgeen de druk op de buitenleidingen in de onmiddellijke omgeving ook vermindert. Maar goed, mogelijk waren er gewoon té veel slangen op het systeem aangesloten. Oplossing? De helft van het aantal slangen, dus langer aanschuiven maar wel meer druk? Of toch voor hogedrukreinigers kiezen, ook al zijn die niet zo vriendelijk voor de fietsmechaniek.

10) De hoge kostprijs om deel te nemen: schrijf tijdig in en de Houffamarathon is spotgoedkoop in vergelijking met soortgelijke evenementen. Op het forum maken anderen onze rekening (hoewel 25 X 2000 is géén 100.000, maar wel de helft!), maar vergeten dat je voor 12 € de 50 km kon rijden en slechts 24 € moest betalen voor de 125 km inclusief T-shirt. Indien we in de toekomst ook nog WC-, douchemadammen en grootscheepse bosreinigingsploegen moeten engageren, dan kan dit bedrag nog wat oplopen…

11) Tot slot: met verbazing merkten we al dat sommige zogenaamde competitietoppers de maandagmorgen na de Houffamarathon niet gaan losfietsen maar zich al achter hun computer bezighouden met vuilspuiterij, gelijkwaardig aan datgene wat ze gisteren in Houffalize hebben achtergelaten. Ons organisatieteam is blijkbaar meer vermoeid na zovele dagen, weken en maanden hard werken dan de zogenaamde sporters. Tijd om de rollen om te draaien en zelf ook weer onbezorgd te gaan fietsen. Vraag is: wie organiseert straks voor ons een mooi verzorgd evenement? Wij zullen alvast propere klanten zijn, zowel op het parcours, in de douches en toiletten. We weten hoe leuk het is om andermans viezigheid op te ruimen. Dank ook aan alle ANDERE echte sportieve mountainbikers die hun sport wel op olympische en milieuvriendelijke wijze beoefenen. Dank voor de vele positieve reactie die ons tussen haakjes ook al hebben bereikt.
Indy, wat een arrogantie man. Moest je dit en plein publique tegen mij verkondigen, ik verkocht je een schop tegen je schenen.
Doe iedereen een plezier en verander jullie status van wedstrijd naar toertocht. Dan is alles opgelost en zijn de vele tekortkomingen misschien aanvaardbaar voor de massa, mits een aanvaardbare kostprijs. Maar bij jullie zitten de eurootjes nog te veel tussen de oren.

Zoals hier reeds vroeger gezegd geweest is, ga eens op uitstap naar een degelijke organisatie, rijd zelf de wedstrijd en leer ervan bij. Jullie komen echt serieus tekort! En ik spaar me de moeite om wederom een opsomming te doen van alle fouten, ik denk dat het duidelijk is.

De auto die opdook in de volle start van de 125km is gewoon HILARISCH :lol: of waren jullie nog niet wakker? of had de pijltjesmaffia deze ook op pad gestuurd...

Ik denk en hoop dat we volgend jaar dit topic terug boven water kunnen halen en mensen terdege hun zuurverdiende eurootjes in een andere organisatie steken dat weekend.

Gert!
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Schijfrem wrote:
El Baelos wrote:Omdat het niet altijd discussies moeten zijn: de foto's!
Schoon foto´s maar veel wandelaars zo te zien :-?
Als ik aan het rijden ben maak ik dan ook geen foto's.
Zo goed is mijn techniek nu ook weer niet #-o
indy
Mountainbiker

Post by indy »

kenny! wrote:125 km & 100 km - € 3000 prize-money - scratch - voorts ook voor top 3 dames, masters, jongeren - prijsuitreiking vanaf 17u15.

75 km en 50 km - prijzenpot in natura ter waarde van € 2000, te verdelen over alle podia (algemeen, dames,masters en beloften).

ik was m'n 3de beloften niks gezien van prijzengeld ze..
Het was oorspronkelijk de bedoeling om ook een belofte-categorie te voorzien maar de wielerbond verbood ons ter plaatse dit te doen op de 100 en 125 km, daar deze afstanden zogenaamd niet als wedstrijd mogen worden aangeboden aan deze leeftijden (toch niet onder bondsvleugels). En zonder stempel van de bond kunnen we niet rechtsgeldig uitbetalen. Wel kunnen er alsnog natura prijzen voor de top 3 worden nagestuurd. Dat zouden dan telkens Schwalbe-banden zijn.

De personen die in de belofte-categorie op het podium geëindigd zijn op de 100km en de 125km, kunnen hiervoor de organisatie contacteren.
franco
Mountainbiker
Location: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Post by franco »

the sentinel wrote:Ook gegaan voor de 125... Na 97km stom klein valletje op die klim met die wortels (juist voor die stijle afdaling naar 't beekje toe), frame slaagt op mijn bovenbeen, vastus medialis, geraakt Eerst nog een km of 2 te voet en dan afgevoerd met de ambulance en gedaan wedstrijd!
Super balen

Bedankt aan al die mannen die toch ff gestopt hebben om te vragen hoe 't ermee ging!!! =D> =D> =D> en om de hulpdiensten te komen halen
Bedankt aan de hulpdiensten die daar met moeite door konden en mij toch op een veilige manier terug naar de weg gebracht hebben =D> =D> =D>
Ik denk dat ik je heb zien wegvoeren, een Pick-up met rode zwaailichten en jij op een bracard met je been in zo een opblaasspalk. Pas nadien is het tot mij doorgedrongen dat jij dit was.
Sterkte he Peter en spoedig herstel.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

het wordt hier echt gelijk met de grond gemaakt, vind ik eigenlijk niet volkomen terecht.

de enige minpunten die ik kan opnoemen zijn de afspuitstand en de douches, die douches dat zie ik nog als een deel avontuur, in de transrockies enz, douchen ze hun onder zak water, wil maar zeggen...

ivm die afspuitstand zou ik graag opbouwende kritiek geven; het is gewoon dat de hoofdkraan (ik vermoed 70mm) uitloopt in een koppelstuk van ook 70mm waaraan alle slangen zitten, met als gevolg een drukverlies, je zou het koppelstuk waar alle slangen opzitten moeten vernauwen naar bv 50mm dan word de druk automatisch groteer doordat een grote toevoer van water (70mm) naar een kleinere diameter moet (50mm) met een toename van druk.

das eigenlijk het probleem en dan kan je gewoon zoveel slangen aansluiten en toch een toenma van druk.

hogedruk reinigers is een oplossing, en is in tegenstelling tot wat de meeste denken, een besparing van water ! een hoge drukreiniger heeft een kleiner debiet dan een gewone watterslang !

ik heb totaal geen last gehad van het kruisen of samenkomen van andere afstanden... op de shorttrack kwam ik af en toe is ene van 50km tegen (ik deed 75) of is ene van 100km maar echt geen gedoe zoals ik hier allemaal lees.

ik heb wel in de aanvangende klim tempo gereden tot bij de eerste 40-50 om eventuele files te vermijden.

ook lees ik soms : vanaf dan was het te zwaar of vanaf dan, kijk met alle respect maar dat vind ik zever, ook afkorten op het einde is onmogelijk (hoe maak je dan nog een uitslag op ?!?), je weet dat het de ardennen zijn, dat het gevaarlijk is en dat het zwaar zal zijn, bereid je erop voor of blijf ervan weg. Op het laatste op de shorttrack kreeg ik ook krampen, wel kijk dan had ik maar beter moeten uitkijken en de tweede bevoorrading niet moeten missen, eigen schuld dikke kramp.

ook ik heb even verkeerd gereden, samen met nog 2, ons eigen schuld de pijlen hongen daar (ik spreek niet over de 100&125 want dat weet ik niet) de pijlen waren overvloedig aanwezig ! en goed zichtbaar. ik weet wat het is die pijlen hangen en opruimen en voor zo'n evenement zou ik er niet aan willen beginnen.

en aan die respectloze klojo's dat hun papiertjes in de kant gooien : waar zijn jullie manieren, nee echt ... ik snap dat niet, dat doe je gewoon niet.

TT's die vroeger door het zoniënwoud gingen hadden ook dat probleem met het gekende resultaat dat er geen TT's meer door mogen, door zulke praktijken. je snijdt gewoon in je eigen vel.

meer positief : als ik die foto's zien dan betrap ik mezelf op een glimlach, ik heb af en toe eens rond gekeken, naar beneden en naar boven, links en rechts, en ik voelde (naast de pijnen en smarten) een warm gevoel vanbinnen. Alle communautaire problemen vervagen bij het aanschouwen van eeuwenoude bossen, die er al lang voor ons waren. Ik voelde me heel klein maar wel een deel van het geheel. Dan was het weer blik recht vooruit op naar het volgend panorama ! ik ging voor een goed positie, ik heb die behaald, maar ik heb toch alle moois gezien !

En aan de persoon met een beenprothese, nen dikke proficiat, ik zou het u absoluut niet na doen !
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

gelijk met de grond maken is wel wat te...

de douches ..is al vaak gezegd.. die voldeden niet.
MAAR dat het daar blijkbaar zo'n puinhoop was volgens een paar deelnemers en de organisatie, ligt wel aan de deelnemers zelf.
zij die daar alles zomaar lieten rondslingeren.. ze moesten zich schamen.
de meeste bikers staan NIET achter zulke stort-mentaliteit, en op dat vlak heeft de organisatie wel zijn gelijk..... en het is onaanvaardbaar.

files...ja... je weet dat als je start met zoveel volk vooral in de aanvangfase met dat probleem komt te zitten. lastig om aan te pakken natuurlijk.

misschien een aanpassing naar volgende keer :
-eerst ALLE wedstrijdrijders (vergunninghouders) laten starten uit alle afstanden, per afstand ingedeeld met wat tussentijd.
zij zijn tenslotte grotendeels de snelste groep en komen vaak snel in de trage achterhoede vast te zitten van de vorige vertrekkende groep.

daarna alle niet vergunninghouders, ingedeeld per afstand.

en zo zal er mogelijk ook later in de wedstrijd bijna geen opstopprobleempjes meer zijn , en kan zowel niet vergunninghouder als vergunninghouder voluit genieten en voluit gaan.

is maar een ideetje... (ook voorstel gedaan aan de organisatie)

we moeten ook alles wat relativeren.. tis lang niet allemaal slecht.
twas vooral nadien dat het mis ging.
als de bwb afgevaardigde inderdaad zijn biezen pakte op die manier, is dat ook niet de juiste instelling.

de kritiek op de zogenaamde vedetten die hun afspraak misten, is ook niet op zijn plaats. #-o
men mag gerust stellen dat een aantal zaken die toch belangrijk zijn (tegenliggend verkeer, accomidatie, snellere ehbo ondersteuning) echt noodzaak zijn en de kritiek wel op zijn plaats is.
Nog een spijtige zaak is, dat de organisatie vind dat op PUNT 11, de kritiek niet aan de orde is.
we zeggen niet dat het evenement niet verzorgd was... straffer, er steekt wel heel veel werk in.. alleen de afwerking was op bepaalde zaken labiel te noemen. je moet dan ook tegen kritiek kunnen, vooral ook omdat die POSITIEF is bedoeld om de zwakke punten aan te pakken volgende keer.
misschien over die uitlating toch nog eens goed nadenken. men moet niet direkt gaan doemdenken en het als pure ondankbaarheid zien.
wees blij dat er zo zaken worden blootgelegd, vooraleer en in toekomstige edities eens echt iets zeer ernstigs gebeurd, en men dan pas de zaken aanpakt ! (ook dit is een positieve opmerking :wink: )
men kan de 2009 editie dan ook al een her-examen beschouwen op de huidige gebreken. is er verbetering, iedereen blij.

het fileprobleem , dat is hier niet echt aan de orde. met zoveel volk zal dat altijd wat blijven bestaan, hier en ook overal.

sommigen zouden zich wat te buiten zijn gegaan... dat is ook niet de juiste instelling en houding, maar helaas een (ietwat begrijpelijke) instelling van frustratie en ontgoocheling. enig protest kan zeker op een andere gerichte en meer diplomatiekere manier.

al bij al, heeft iedereen ervan genoten, hebben ze de zwakke punten blootgelegd en weet de organisator wat hij ZEKER moet aanpakken om erger te vermijden.
en zeker dat tegenliggend verkeer afstoppen, daar zijn al diverse zware ongevallen genoeg mee gebeurd.

wij als bikers respecteren ten zeerste de inspanningen die jullie voor de sport doen.
maar je moet ook begrijpen dat door de belangrijkst genoemde zaken, vele mensen zich bekocht voelen, ontgoochelt (ook vanwege het prijstiketje lagen de verwachten hoger, de logica zelve)

misschien de zaken eerst wat laten bezinken, en overschouwen.

en nu genieten van de foto's :wink:
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

stef78 wrote:ivm die afspuitstand zou ik graag opbouwende kritiek geven; het is gewoon dat de hoofdkraan (ik vermoed 70mm) uitloopt in een koppelstuk van ook 70mm waaraan alle slangen zitten, met als gevolg een drukverlies, je zou het koppelstuk waar alle slangen opzitten moeten vernauwen naar bv 50mm dan word de druk automatisch groteer doordat een grote toevoer van water (70mm) naar een kleinere diameter moet (50mm) met een toename van druk.
da's nu waarschijnlijk off-topic, maar ik had het omgekeerde geleerd : als het water door een nauwere slang moet, dan verlaagt de druk juist, en de snelheid wordt groter.
redbiker
Mountainbiker

Post by redbiker »

@Sunn Extreme;

Ik hoop dat ze dat volgend jaar niet toepassen van eerst de vergunninghouders te laten starten en daarna de rest, want dan ben ik als niet-vergunninghouder terug bezeikt, net nu ik vanvoor mag starten (12de scratch 75km).

Misschien een aparte eerste startbox voorzien voor de renners uit de top... van vorig jaar + eventueel renners met een elite-vergunning. En voor de rest de renners bij inschrijving de keuze geven deze tocht als wedstrijd of als toertocht te rijden, waardoor ze een nummer meer vanvoor of meer vanachter krijgen toebedeeld?

Iig, de 75km had geen last van opstoppingen door de langere afstanden, was prima uitgepijld. Misschien ook op het einde de verschillende afstanden scheiden, al heb ik hier geen weet van omdat ik ook hier geen last van had.
Vedette
Mountainbiker

Post by Vedette »

Als iemand graag mijn T-Shirt heeft dat hij/zij een pb stuurt. Ik heb er één gekregen bij mijn inschrijving maar ik draag die T-Shirt toch niet.
Ik heb thuis al een kast vol liggen met zo'n aandenkens.
Je moet hem wel zelf komen afhalen in Lier en ik geef mijn T-Shirt enkel aan iemand die zondag meegereden heeft op de Houffamarathon.
Post Reply