La Roche

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
BEASTY
Mountainbiker

Post by BEASTY »

yep,

zaterdagvoormiddag in afwachting van het BK voor elite zonder contract, route 1 gereden van La Roche.
Schone af wisselende route met mooie uitzichten, beklimmingen, afdalingen man man man jammer dat het redelijk ver rijden is anders zat ik daar alledagen.

Wel een kleine tegenslag gehad, tijdens een afdaling moeten wisselen van kant omdat mijne maat plots besliste (wist niet dat ik zo kort bij was) om te wisselen van kant en voor mij te komen rijden, toen ik hem aan het inhalen was, gevolg met een redelijke snelheid smak tegen de grond, resultaat de knie, heup, elleboog open helm in 2 stukken en voor de rest een beetje kreunen van de pijn van de slag.

vandaag zondag stijf en wonden (laten =P~ )verzorgen.

gr

BEASTY
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

spoedig herstel alvast, ik en bikemaat Koen hebben vandaag de route n°4 gereden langs Vecpré waar we ons hebben geparkeerd.
Daar meteen een schone en lange klim waar het tegen het einde wel wat technischer begint te worden door stenen een boomwortels.
Voor de rest ook nog enkele schone en snelle afdaling waar ge best het koppeke fris moet houden.
Ook een lange technische singletrail afdaling zat er tussen tot voor een brugje, daar over en weer een lange klim die van bij het begin bijna onmogelijk is door een enorm niveau verschil van dik 1m, eens boven weer de bike op en in het zadel kunnen blijven om de klim van 18 % boven te komen aan het kapelleke.
tegen het einde nog een lange afdaling over dikke kiezels die overging naar de straat en zo ons verder naar het centrum van la roche bracht.
De startklim van de route is er ook ene om U tegen te zeggen, dik 3 km klimmen waarvan de eerste km tegen 12% en de rest tegen 6 à 7 % tot Beausaint waar we nadien weer een snelle afdaling kregen over dikke kiezels en veel draaien en keren en oplettende voor de geul middenin.
Nadien nog een stukje op de weg tot aan de wagen in Vecpré waar we gestart zijn.
In november gaan we terug voor de rest te verkennen.

Red Racer 8)
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Als je nu die kiezel afkomt en ipv van helemaal terug naar beneden La Roche binnen te rijden effe goed oplet, kan je aan je rechterkant op route 5 (of het moest van nr. veranderd zijn) inpikken. Je kan dit zien doordat je aan je rechterkant een bruggetje over moet, geasfalteerd, maar net een auto breed. Dan een km verder 180° naar rechts omhoog het paddeke op en je bent weer vertrokken voor een prachtige rit.

Als je die route volgt, krijg je op het einde één van de mooiste afdalingen recht La Roche binnen, maar dan weer langs de andere kant als waar je nu bent binnengedaald.

Try it and you'll love it. Met de route van Vecpré en deze aan mekaar te koppelen heb je de 2 zwaarste eruit en ook de mooiste. :wink:
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

ah bedankt voor de info, ik ga dat zeker es proberen.

Red 8)
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

You're welcome. Alleen van erover te schrijven krijg ik al goesting om het nog is af te bollen :lol:
Magi
Mountainbiker
Location: Ne zwarten, vond ik mooi...daarom, maar toch een specialized!

Post by Magi »

weekendje in Ardennen gemountainbiked,27-28-29/09/08
op zondag in La Roche route 1 +2 gereden met stralend weer,
was voor ons echte recreanten tof mtbiken,
ganse route goed bepijld, je kan je niet misrijden,
maandag ook routes 5+6 in barvaux gereden en eveneens heel
goed uitgepijld,iets meer road maar verassende stukken off-road,
zaterdag in Erezée was de uitpijling iets minder(route1) waarschijnlijk
vanwege werken pijltje verdwenen en efkes misgereden, zijn dan ook
gewoon gaan uitzoeken naar paden en al bij al goeie tocht gehad,
tof weekendje mtbiken achter de rug,

tot de volgende :-D
Flitser
Mountainbiker

Post by Flitser »

Route 3
Van 31 oktober tot 2 november 2008 waren we in de omgeving van La Roche. Ik kon dus zeker niet nalaten om mijn bike mee te nemen. Dit zou zonde geweest zijn...
Vooraf had ik al wat commentaren gelezen en het viel me op dat je zeker een kaart moest kopen, al was het maar dat be bepijling te wensen over laat. Bij de plaatselijke VVV spraken ze me echter tegen: de bepijling is inmiddels helemaal vernieuwd... Eerst zien, dan geloven... Ik kan alleen maar zeggen dat je effectief best een kaart koopt, en zelfs al heb je een kaart dan ga je best toch nog langs bij de VVV, al was het maar voor de laatste stand van het jachtseizoen: je krijgt er namelijk een keurige en overzichtelijke kalender van de routes die afgesloten zijn door de jacht in dit seizoen. Geen overbodige luxe!!!
In het centrum van La Roche is er een overzichtsbord en startplaats. Je kan er je auto kwijt tegen betaling, maar je kan eigenlijk beter de eerste paar pijltjes volgen met de auto en buiten het centrum gratis parkeren.
Route 3 kondigt zich aan als “Middelmatig na een moeilijk vertrek”. Ik denk dat dit een verkeerde vertaling is van “impossible”, want het eerste stuk gaat steil omhoog, over een ondergrond van kiezel en glibberige leisteen, en afgewisseld met trapstructuren. Het is wel handig om een lichte bike te hebben op dat ogenblik, want anders krijg je vermoeide armen van te voet te duwen. Wie hier op een regenachtige dag zijn weg naar boven kan banen kan mij nog iets leren denk ik.
Eenmaal boven kom je in een “hoge-venen-achtige” omgeving. Het parcours is wisselt verder af met mooie stukken bos (loofbos zowel als donkere naaldbossen) en gaat heel weinig de asfalt op. Het is een prachtige manier om de ardennen op een andere manier te leren kennen, zeker omdat er verschillende open stukken je de toegang geven tot prachtige vergezichten, net voordat je weer het bos induikt.
De bepijling is meer dan voortreffelijk: er is steeds een pijl voor de afslag – netjes zoals het hoort, en zelfs op stukken die rechtdoor gaan vind je af en toe de gestandaardiseerde pijlen terug. Als je even geen pijltje gezien hebt... dan ben je verkeerd gereden. Dit is me slechts 1 keer overkomen toen ik Beaulieu binnengereden was. In mijn enthousiasme was ik een leuke helling afgereden, maar eigenlijk moest ik daar virtueel rechtdoor. Door de snelheid had ik niet tijdig het pijltje dat links stond (dit keer) gezien....
Het einde van het parcours staat aangegeven als “een zeer technische afdaling”. Ik moet zeggen dat ik daar niet veel van heb gemerkt. Begrijp me niet verkeerd: er zitten leuke technische afdalingen bij, maar ik had vermoed dat er een helling zou geweest zijn waarbij zelfs achter het zadel hangend schrikwekkend zou geweest zijn. Dit is dus niet.

Conclusie: een echte aanrader; na de (voor mij te) steile initiele klim krijg je een fantastisch parcours voorgeschoteld met veel afwisseling, klimmetjes en afdalingen. De bepijling is uitstekend. Haal er best de kaart van 6 EUR bij, en vraag zeker de jacht-beperkingen na. Ik heb deze gedaan begin November en na de recente regenval hoeft het geen betoog: op de modderige klei kan je beter je beste kostuum thuislaten...
Flitser

Route 2
Na circuit 3 (zie algemene inleiding route 3 hierboven) heb ik ook circuit 2 gereden.
Deze staat beschreven als “middelmatig tot moeilijk”. Ik had inmiddels begrepen wat “moeilijk” betekende (zie beschrijving route 3) en wilde dus even route 1 links laten liggen...
We waren gelogeerd in “La Boverie”, ten noordwesten van La Roche. Daarom was mijn plan om vial Cielle af te dalen en daar op route 2 in te pikken. Beneden aangekomen vond ik echter nergens bepijling en ben ik gewoon de “vermoedelijke richting” uitgereden, waarna ik alsnog in La Roche aankwam.
Als ik daar zou van start gaan met Route 2, moest ik gewoon terug op mijn stappen terugkeren, en daar had ik geen zin in. Het probleem is blijkbaar dat de route gewijzigd werd en op mijn aansluitingspunt gewoon in de andere richting rijdt nu... Vandaar dat ik geen pijltjes vond! Dus heb ik maar besloten om toch route 1 te starten en daar verder aansluiting te zoeken naar route 2.
Route 1 start met de beklimming van de “Col du Gibier”. Dit is best te doen, en gaat over een asfaltweg tot op de top van de col, ter hoogte van het wildpark. Daar echter gaat de tocht verder het bos in en bergop voor nog een serieuze klim van Haussire. Deze is scherper en lijkt langer dan de asfaltklim. Eentje voor volhouders dus. Dit is ook het hoogste punt van route 1, dus eigenlijk is moeilijk toch doenbaar voor mij

Boven aangekomen is er nagenoeg onmiddellijk aansluiting met route 2. Deze route gaat nog even klimmen in de bossen, maar gaat daarna – over de volledige resterende lengte – als afdaling verder naar La Roche.
In La Roche heb ik dan het verdere stukje route 2 gevolgd tot mijn aanknopingspunt waar ik in omgekeerde richting aankwam, maar waar bovendien de route een stukje mee omhoog richting Cielle staat aangegeven. De kaart is dus niet langer correct voor deze route.

Conclusie: Route 2 is minder interessant dan route 3 omwille van gebrek aan afwisseling. Hoewel ik de route niet volledig heb gereden (deels route 1), vind ik de afdaling te lang of te eentonig. Wel best leuk en niet vermoeiend, maar hier steekt route 3 duidelijk met kop en schouders bovenuit.
Opnieuw was de bepijling voortreffelijk (eenmaal de route gevonden).
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

amai wat een verslag =D> , i ga volgende week van donderdag namiddag tot dinsdag avond ( 20 - 25/12/08 ) en ga nog eens terug van 7 - 14/12/08 ) naar ook het chaletpark Le Boverie.

Heb je de bike kunnen afspuiten in het park ??

MaC'Red 8)
Flitser
Mountainbiker

Post by Flitser »

De eerste dag heb ik eigenlijk geen moeite gedaan om af te spuiten... De tweede dag heb ik hem niet afgespoten omdat er geen tijd was (we wilden nog een grote tocht maken)...
Ze verhuren er ook bikes, dus ik denk wel dat het kan.

PS: er is een weg rechtstreeks naar Cielle vanuit La Boverie. Deze weg is enkel toegankelijk voor wandelaars en bikers.

Verder heb ik nog slecht nieuws (even de lijst van de jacht nagetrokken)
- Op 20 en 21 november zijn de 4 routes allemaal toegankelijk :-D
- Op 22 november zijn route 1, 2 en 3 niet beschikbaar wegens de jacht. Enkel de 4 is beschikbaar. [-X
- Op 23 november wordt het nog erger: alle routes afgesloten. :evil:
- 24 en 25 november zijn alle routes opnieuw toegankelijk. :-D
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

hmm das klote want mijne maat komt pas de vrijdag avond ( de 21ste ), we zouden dan de zaterdag de routes 1 en 2 doen, zondag mijn eigen gefrabriceerd parcours en maandag de 3 en 4.
De route 4 heb ik de dag na de houffa marathon ook gereden maar gestart in Vecpré aan de parking.

MaC'Red 8)
Post Reply