Houffamarathon 2008

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Ik moet zeggen, dit is de eerste marathon (houffa, rdhf, malmedy) die ik rij zonder ook maar 1 opstopping te hebben. Vorig jaar stond ik vanachter en moest massaal veel renners inhalen van de 90km, waarna we vervolgens de hele meute van de 120km moesten passeren. Die tussenversnellingen zijn pure interval in het begin van de wedstrijd, wat je iedere keer bekoopt op het einde.
Dat klopt ik reed ook de 75 en had van te voren gezien dat als je bij de eerste 150 zou rijden je bijna geen opstopppingen kon hebben.

Ik heb best wel wat aanmerkingen, maar hier staan nu wel erg veel negatieve berichten. Dat van die zwaargevallen persoon kan echt niet. En daar moet ook een serieuze klacht voor worden ingedient. Ik weet niet hoe het gegaan is maar een omstander kan na 2 min ook 112 bellen en dan is er binnen 15m een ambulance.

Er zijn altijd agressieven en scheldende mensjes. In het begin een dame op de 75 en maar schreeuwen twee keer voorbij gelaten twee keer uitgeleden, toen ben ik niet meer aan de kant gegaan. over het algemeen prima. Ik kreeg nog een compliment van een mede biker die ik een co2 patroon gaf, goh zegt ie ik dacht dat nederlanders zuinig waren.

En natuurlijk kan je zelf een (gps) ritje rijden, maarja dat geld altijd. Je kan thuis ook keihard een cd'tje opzetten en gaan dansen, maar ik ga toch liever naar een club waar ik dan misschien €5 voor een baco betaal
Thompe
Mountainbiker

Post by Thompe »

Ik kan mij aansluiten bij de meeste kommentaren.

Positief was mss dat door de nieuwe start je als tragere bikergeen halfuur verliest door opstopping in het begin.

Het was mijn 4e houffa deelname (60,90,120 en nu 75), twee maal LCMT & 2 x Freddy maertens Classic gereden en qua organisatie viel het dit jaar idd dik tegen.

Ze gaan er op achteruit en kiezen blijkbaar voor de kip met gouden eieren zo snel mogelijk te slachten om de gouden eieren eruit te halen,...
hun motto is denk ik "wij hebben geen zin meer laat ons nog snel wat geld oprapen en dan zijn we ermee weg"

De douches heb ik al niet opgezocht en mij gewoon met het bidonnetje water en een emmertje aan mijn auto gewassen.
De bike heb ik dezemorgen thuis terug als nieuw gezet en het bekertje pasta kun je nog geen vijfjarige zijn honger stillen.

vroeger kregen we nog een "brevet" na de aankomst waar zijn die nu plotseling gebleven? Andere jaren kreeg ik een T-shirt EN een drinkbus. Nu slecht een drinkbus. Mijne maat die de 50km reed en aan zijn eerste ardennen en eerste marathon deelnam kreeg zelfs NIETS.

Ik denk moesten ze hun omzet en netto winst bekend maken dat we nogal zouden verschieten en er ...

Ook een woordje voor de net-niet toppers: Weet dat het enkel en alleen mogelijk is dat er zo een marathon plaats vindt doordat er ammateur rijders mee doen die zorgen voor de kassa kassa. want moesten er maar 150 deelnemers zijn i.p.v. 1500 dan zouden er ook geen moeite gedaan worden voor die 150
Dus roep even als je passeert en kies zelf de slechtste strook maar duw de tragere biker niet in de plassen om zelf droog te kunnen blijven.
DERAILLEURKE
Mountainbiker

Post by DERAILLEURKE »

Thompe wrote: vroeger kregen we nog een "brevet" na de aankomst waar zijn die nu plotseling gebleven? Andere jaren kreeg ik een T-shirt EN een drinkbus. Nu slecht een drinkbus. Mijne maat die de 50km reed en aan zijn eerste ardennen en eerste marathon deelnam kreeg zelfs NIETS.
Ik had ingeschreven voor 18/06 voor de 50km en moest toen een maat opgeven voor de T-shirt die je gratis kreeg bij voorinschrijving. Gisteren toen ik mijn startpakket ging ophalen, geen t-shirt te bespeuren. Wel een zweetband die niemand gebruikt. Hun uitleg : T-shirt krijg je enkel bij de 75 en 100km #-o
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

Was dit jaar mijn eerste keer (75km). Had me vroeg ingeschreven waardoor ik een goed startnummer had gekregen. Maar na mijn opwarming bleek dat dat nummer er niet echt toe deed. Achteraan aanschuiven was de boodschap. Ergens rond de 500e plek vertrokken dan maar, veel file gehad, nooit verloren gereden, veel mensen met RR en NN zien sukkelen op de gladde stenen, me goed geamuseerd, genoten van de bevoorradingen om vervolgens rond de 200e plaats te finishen.

Als ik volgend jaar dus nog eens terugkom, dan heb ik recht op een plaats in de eerste startbox, al moeten ze er een hekken voor openbreken en gans de bende achteruit sturen. :evil:

Mojo
Trotsebelg
Mountainbiker

Post by Trotsebelg »

Dan vond ik Malmedy een betere ervaring althans ik hoorde dat dit een van de mooiste was...

En van de snellere fietsers... tja als je op zo een smal weggetje fietst kunde ni opzij en doe je da pas als je iets breder stukje tegenkomt he. Ik als amateur kan ook ni alles. Maar doen men best iedereen voor te laten met een vriendelijk woordje : kom mar, kgan wel ff aan de kant! of secondje kzen een plekske ant zoeke :p

Ps.: meedoen is belangrijker als winnen! (imo)
jacla
Mountainbiker

Post by jacla »

Polar:

135km --> (meerdere mensen hebben hiervoor gevloekt!!!!)
2424hm
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Thompe wrote: Ook een woordje voor de net-niet toppers: Weet dat het enkel en alleen mogelijk is dat er zo een marathon plaats vindt doordat er ammateur rijders mee doen die zorgen voor de kassa kassa. want moesten er maar 150 deelnemers zijn i.p.v. 1500 dan zouden er ook geen moeite gedaan worden voor die 150
Dus roep even als je passeert en kies zelf de slechtste strook maar duw de tragere biker niet in de plassen om zelf droog te kunnen blijven.
makkelijk gezegd, kiezen voor de slechtste strook. tzijn niet de snelsten die moeten inboeten voor de anderen. Andersom ook niet natuurlijk, maar het lijkt me zeer logisch dar een trager persoon probeert evenjtes plaats te creeeren... voor ervaren bikers die willen passeren is vaak 30 cm opschuiven naar een zijde al genoeg.
tis aan de snelleren om te laten weten dat ze eraan komen.
als iemand op een beter lopend stuk kan passeren, dan is dat een paar seconden en gedaan. als iemand moet gaan passeren over een slechte kant, kant dat al lang gaan duren...gevolg : de snelle jongens zwaar geirriteerd, de tragere ook zwaar geirriteerd door de abnormale toestand.
kmag zeggen dat een enkelingetje het heeft uitgehangen, verder hebben de andere medebikers met respect en sportieve ingesteldheid dat klein beetje extra ruimte gemaakt. en ze kregen ook heel vaak een merci.
op die manier is het voor beide zijden aangenaam rijden..zowel voor de wedstrijdrijders al de gewone sportievelingen.

@Stef78 :
je zegt dat de gevaarszones niet moeten aangegeven worden. in een GESLOTEN wedstrijdsysteem ben ik volledig akkoord.
dit is een OPEn wedstrijdsysteem, waar vergunninghouder en de man die graag zijn grens wil verleggen samenrijden.
en dus vinden nogal wat mensen dat de gevaarsborden hier geen luxe zijn.
zoals dat gat dat ik beschreef in de binnenkant bocht. was niet te zien door struiken, tot je er was !!!! echt levensgevaarlijk, omdat je daar 60-70 per uur naar beneden ging... de persoon achter mij (helaas voor hem) is ermet zijn voorwiel ingeknald.
ik bedoel niet gewoon een gat... dat stuk weg was gewoon verdwenen en dik een meter diep en een meter ver de 'rijweg' ingesneden.
en de soms erg technische en gevaarlijke afdalingen.... de borden zouden echt op hun plaats zijn, ook omdat ook hier weer toch een hoop volk naar beneden gaat rijden die eigenlijk geen reflexen en techniek in huis hebben..;en een vrij gewone afdaling verwachten.

opmerkelijk is wel : op wedstrijden met gesloten omloop en systeem, staan bijna altijd zulke borden. en dan hebben we het over wedstrijden voor vergunninghouders, mensen die toch al heel wat gezien hebben.

het moet niet allemaal negatief zijn...
de omloop was mooi uitgetekend. waar men dacht dat men het wat makkelijker ging hebben (halfweg op de veen-hoogvlakten) viel het toch tegen en bolde het vrij zwaar..en toch altijd wat omhoog... kopje bijhouden was de zaak, want het sloopt je stilletjes. De rekening zou je met 100% zekerheid in de laatse 30km krijgen.
de prachtige stukken in de laatste 30km waren soms subliem. hier kon de mens met meer technische bagage echt zijn hart ophalen. de klimmen daarentegen...echt wel prachtig (toch voor wie bergop kan rijden) de meeste lijken zijn daar uit de kast gevallen.
een zeer mooie finale.
het heeft zeker veel werk en moeite gekost.
hopelijk gaat de organisatie de zaak overschouwen, en voor volgend jaar de minpunten weer wegwerken.
Misschien zijn er bepaalde factoren die hebben tegengezeten en wat planning in de war hebben gestuurd?
naar verluid waren de vorige organisaties wel veel foutvrijer..dat is toch wat er verteld werd te Houffalize.
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Meer over die befaamde pasta party en de Houffamarathon 2008 kan je hier vinden op onze site van teamNomaDesk.com

Smakelijk!

Image
Que passa
Mountainbiker

Post by Que passa »

Ik was mijnen 346e, in de 50 km. :oops:
Juist voor de 2e bevoorrading enorme krampen gekregen in beide benen en deze er niet meer uitgekregen. #-o
Meerdere malen geprobeerd om te stoppen en te stretchen, maar 100m verder was het terug van dat.
Ik denk niet dat er iemand last had van de betere jongens die achter mij reden. Als ik ze hoorde of zag afkomen was ik meer dan op tijd weg.
Ik heb hierdoor zelfs heel wat tijd verloren door meerdere keren te stoppen om iemand door te laten.
De gereden tijd op mijne kilometriek was 4u12 , bij aankomst 6u 13 #-o
Maar ik heb mij geamuseerd en dat was het belangrijkste.

grtz
julie
Mountainbiker

Post by julie »

jerwain wrote:Ik ben gisteren ook de 75km gaan rijden. Het was mijn 4e deelname en ik vrees ook mijn laatste. Je zou denken dat een organisatie als die van de Houffamarathon toch wel veel beter kan, zeker aan deze hoge inschrijvingsprijzen. Ze hebben teveel steken laten vallen.

Een andere reden is deze die hieronder staat:
ducman wrote:
jervanheg wrote: Dat zal ekik geweest zijn... Ik dacht dat ik dat hellingkje nog wel aankon.... Niet dus..
waarde gij da dat daar lag in den dieperik? :-?
Ik denk niet dat het om jou gaat Jeroen.

Het gaat om een andere biker Koen Verschaeve. Mijn schoonvader die iets verderop aan het wachten was tot ik doorkwam is er naartoe geweest om te kijken hoe het ging omdat het er duidelijk slecht uitzag en er niemand anders ging kijken. Koen lag in een ravijntje en bewoog niet echt veel maar. Volgens de fotograaf van sportograf lag hij er al meer als een kwartier. De fotograaf had ondertussen al naar de organisatie te bellen dat er iemand serieus gevallen was. Toen mijn schoonvader bij Koen aankwam was het meteen duidelijk dat het niet goed was, hij bloedde niet maar zijn linkerkant was duidelijk verlamd. Mijn schoonvader heeft ondertussen nog maar eens de organisatie, die 1km verder in Houffalize dorp zaten, gebeld maar nog steeds kwam er niemand. Na een derde keer te bellen en al bijna een uur er te liggen kwam er eindelijk iemand van het rode kruis van de organisatie kijken (deze zei dat de verlamming mogelijk maar tijdelijk is, laten we hopen dat het zo is!). Nog iets later kwam de ambulance. Als de val nog erger geweest was van was de biker al lang overleden!!! Ondertussen moest er nog steeds op de brandweer gewacht worden omdat Koen onmogelijk gemakkelijk weggehaald kon worden op de plaats waar hij lag. Deze kwamen nog 15min later. Ze komen er aan met veel show dit terwijl Koen er al bijna anderhalf uur lag!!!!

Ik vind dit een enorme schande dat bij zo'n evenement het niet sneller gaat!!! Als hij gebloed had dan was hij doodgebloed, als er binnenin iets geraakt is dan had hij het ook niet overleefd!!! Ik hoop heel hard dat de organisatie hier hun lessen uit trekt want anders zouden ze gewoon geen houffamarathon meer mogen organiseren!!!!

Via deze weg wil ik ook heel veel beterschap wensen aan Koen, ik hoop dat alles nog goed gekomen is en dat je snel hersteld!

Jeroen Baée
als ik dit lees, dan denk ik toch dat het voortaan beter is om gelijk maar het alarmnummer te bellen, 112!
Post Reply