Houffamarathon 2008
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Vandaag ook voor de vierde keer op rij naar de houffamarathon getrokken. Door de regen van de afgelopen dagen gekozen voor 2x NN en heb mij dat niet beklaagd. Het grootste stuk van de rit echt gereden onder mijn omslagpunt ( meer gekeken naar m'n Polar dan naar de snelheid.) omdat de tocht (100 km) lang zou zijn. Doseren is dus de boodschap. Vele bikers laten rijden in 't begin die ik later terug zou tegenkomen met krampen e.d..
Startprocedure voor de 100 verliep normaal, bevoorradingen waren voor mij niet relevant want ik heb m'n eigen drinken bij en voor de rest gellekes. Ik drink dus alleen maar water aan de bevoorrading.
In 't begin geen files gehad maar voor de tweede bevoorrading in de staart van de 50 en de 75 terechtgekomen. Doorrijden lukte dus niet altijd meer. (Geen kritiek naar de trager bikers hoor, iedereen die betaald heeft mag zich volledig uitleven volgens zijn eigen niveau) Mss moet de organisatie de verschillende afstanden gewoon wat meer uit elkaar houden. Deze editie krijgt van mij wel de naam van de "blubbereditie". 't Is daar nog al nat geweest, maar vandaag was 't wel af. Stompen om door het slijk verder te geraken en kostbare energie verspelen. Soit, ook dat is MTB en wie daar niet mee om kan koopt beter een racefiets. Na 98 km dacht ik ook in Houffa aangekomen te zijn maar nee, nog even de "short race" meepikken, en dat na 100 km. Ik was helemaal leeggereden en ben zoals de traditie het wil op het WB parcours weer eens goed over kop gegaan, zonder erg gelukkig.
Aankomst was beter dan vorig jaar, afspuitstand niet gebruikt, pasta was maar plattekes maar een gekregen paard.....
Vooral de douches stoorden mij. Dit jaar al verschillende marathons in de Ardennen gereden, soms voor weinig geld en hier in Houffa scoren ze echt ondermaats. Dat de organisatie gewoon een tent bijplaatst zoals in RDHF, Cimes de Waimes of Bataille des Ardennes. Maar 5 douches met een spriet water voor meer dan 2000 man is echt te weinig.
Voor de rest..... See you next year!
Startprocedure voor de 100 verliep normaal, bevoorradingen waren voor mij niet relevant want ik heb m'n eigen drinken bij en voor de rest gellekes. Ik drink dus alleen maar water aan de bevoorrading.
In 't begin geen files gehad maar voor de tweede bevoorrading in de staart van de 50 en de 75 terechtgekomen. Doorrijden lukte dus niet altijd meer. (Geen kritiek naar de trager bikers hoor, iedereen die betaald heeft mag zich volledig uitleven volgens zijn eigen niveau) Mss moet de organisatie de verschillende afstanden gewoon wat meer uit elkaar houden. Deze editie krijgt van mij wel de naam van de "blubbereditie". 't Is daar nog al nat geweest, maar vandaag was 't wel af. Stompen om door het slijk verder te geraken en kostbare energie verspelen. Soit, ook dat is MTB en wie daar niet mee om kan koopt beter een racefiets. Na 98 km dacht ik ook in Houffa aangekomen te zijn maar nee, nog even de "short race" meepikken, en dat na 100 km. Ik was helemaal leeggereden en ben zoals de traditie het wil op het WB parcours weer eens goed over kop gegaan, zonder erg gelukkig.
Aankomst was beter dan vorig jaar, afspuitstand niet gebruikt, pasta was maar plattekes maar een gekregen paard.....
Vooral de douches stoorden mij. Dit jaar al verschillende marathons in de Ardennen gereden, soms voor weinig geld en hier in Houffa scoren ze echt ondermaats. Dat de organisatie gewoon een tent bijplaatst zoals in RDHF, Cimes de Waimes of Bataille des Ardennes. Maar 5 douches met een spriet water voor meer dan 2000 man is echt te weinig.
Voor de rest..... See you next year!
kms....
das weeral vant zelfde......
normaliter was het 125km...... op den teller stond 135km.
Laatste 10-15km goe afgezien.... ik ben er 100% zeker van dat mijn Polar goed afgesteld staat. Meerdere mensen in douches hadden vant zelfde.... allemaal rond de 135km...
Mogen ze toch wel meer op letten dat afstand correct is. Zelfs op tourtochten zijn de afstanden correcter!! en dan bij deze Lustrum editie gaan ze ff 10km ernaast. Kan eigenlijk niet...
normaliter was het 125km...... op den teller stond 135km.
Laatste 10-15km goe afgezien.... ik ben er 100% zeker van dat mijn Polar goed afgesteld staat. Meerdere mensen in douches hadden vant zelfde.... allemaal rond de 135km...
Mogen ze toch wel meer op letten dat afstand correct is. Zelfs op tourtochten zijn de afstanden correcter!! en dan bij deze Lustrum editie gaan ze ff 10km ernaast. Kan eigenlijk niet...
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
kan ervan meespreken. Kon van geen kanten door, normaal moest ik starten in de eerste box (lage nummer 125km).pliepla wrote:Ondertussen kwamen er nog 125-kilometer-rijders opdagen die er niet meer bij konden (eerste minpuntje: maak die startboxen wat groter, tussen de start van de verschillende afstanden is een kwartier tijd om de plakaatjes te vervangen zodat je niet meteen alle startboxen klaar moet hebben).
ik vraag aan de man aan de start hoe ik nu in die startbox moest geraken... wijst langzij en wat uitleg.
makkelijk hallo??? er stond een hoop volk, je kon er gewoon NIET door. de nadar afsluitingen stonden dus ook nog is in de weg natuurlijk en de boxen stonden tjokvol.
terug naar die man, zeg ja probleem.. je kan gewoon niet door, met dat publiek en je kan onmogelijk in die startbox geraken langsdaar... laat staan je bij de renners te voegen. ....en vraag of hij dat misschien kan oplossen... ja dat antwoord dat ik toen kreeg sloeg ook nergens op.
zenuwachtig in het rond springen was blijkbaar veel makkelijker...
en dan die AUTO die bij de start uit tegengestelde richting kwam
ook na de start in de asfaltklim, stond een auto / bestelbus int midden van de baan....
op enkele bevoorradingen kom je er aan, wil je je drinkbus vullen en asap weer weggeraken... staan ze gezellig te leuteren en als je vraagt om even die drinkbussen te vullen (op 3 plaatsen voorgehad) dan keken ze alsof je van een andere planeet kwam en trek uw plan.
de overige bevoorradingen waren de mensen wel erg behulpzaam.
de mening van de vrienden was; dat de prijs te duur was voor wat je kreeg.
vooral de douches, de bike-wash en het sobere bekertje spaghetti waren serieuze afknappers.
en zoals al gezegd : de gevaarlijke zones mochten aangegeven zijn, want nu zijn er wel enkele serieuze valpartijen geweest die misschien vermeden hadden kunnen worden.
de bedoeling van de organisatie was goed. de bepijling was echt wel goed en duidelijk.
alleen was het op een aantal punten helaas een amateuristich zootje dat je zelfs op een aantal TT's niet meer terugvind.
nu is het echt niet makkelijk om iets goed te organiseren van deze omvang. maar de vorige edities waren wel beter georganiseerd naar wat ik hoorde zeggen. hopelijk gaan ze die zaken volgend jaar toch eens goed onder handen nemen.
en 5 minuten voor start, ALLE voertuigen in tegengestelde richting aan de kant zetten, niet door laten rijden.
oja... ook een dikke proficiat voor die meneer met zijn 1 been, die de moed had hier te starten.... en die ging nog goed vooruit ook.
stond ' Nothing is impossible' op zijn truitje geloof ik.... liet hij ook blijken.
Last edited by Sunn Xtreme on Mon 25 Aug 2008 11:15, edited 2 times in total.
- Redbullbiker
- Mountainbiker
Post by Redbullbiker »
De 75 km gedaan in Houffa,de eerste 50 had ik nog gemiddelde van 18.1,en zat ik goe mee met de eerste groep,stond ook in de eerste startbox en zag steeds de eerste rijden in de verte was mooi mee met groepje waar er 2 zaten van pervelo en team maat van saeco.Tot ik in afdaling overkop ging en de groep moest lossen.Maar na de 50 amaai wat was da dacht dat ergste passeerd was maar begon naog maar.Dan die laatste 4km die shortrace pffff zot man ......Ben daar nog tegen boom geknald ook juist voor de rivier in houffa...toch nog 144 geeindigd .....
mooie organisatie en goeie drank daar de zaterdag ......ga nog komen maar voor die drank denk ik....
mooie organisatie en goeie drank daar de zaterdag ......ga nog komen maar voor die drank denk ik....
Ik vraag me af of het echt niet mogelijk is om de lange afstanden te scheiden van de korte.Het niveau verschil tussen de toer- en de wedstrijdrijders is echt te groot wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.Het snelheidsverschil in afdalingen soms zo enorm dat bij het minste foutje erge ongevallen kunnen gebeuren,plus het feit dat er veel mensen zich een bult schrikken als je voorbij vliegt.
Van mijn part maken ze er een 2-daagse van.Zaterdag de 125-100 km.(moet ik maandag geen verlof nemen) en zondag de 30-50-75 km.Iedereen gelukkig:organisatie,horeca en vooral de bikers die er toch voor zorgen dat dit evenement kan blijven bestaan.
Langs deze weg wil ik mij nog verontschuldigen aan iedereen die ik mogelijk de daver op het lijf gejaagd heb of gehinderd
.
Van mijn part maken ze er een 2-daagse van.Zaterdag de 125-100 km.(moet ik maandag geen verlof nemen) en zondag de 30-50-75 km.Iedereen gelukkig:organisatie,horeca en vooral de bikers die er toch voor zorgen dat dit evenement kan blijven bestaan.
Langs deze weg wil ik mij nog verontschuldigen aan iedereen die ik mogelijk de daver op het lijf gejaagd heb of gehinderd
-
Trotsebelg
- Mountainbiker
Post by Trotsebelg »
261ste in de 50km... zegt genoeg hehe! Moet allereerst wa minder tetteren aan de bevoorradingen. Op tijd van marathon 5u en kilomatric 4u15min...
2 andere van ploeg waren 66ste & 71ste. Niveautje te hoog. Mar twas fun é mense!
2 andere van ploeg waren 66ste & 71ste. Niveautje te hoog. Mar twas fun é mense!
-
MaartenW
- Mountainbiker
- Location: Canyon ES5,Fondriest Domino plus, Colnago Master, Schauff Track, Diamant Cross
IPPE wrote:Ik vraag me af of het echt niet mogelijk is om de lange afstanden te scheiden van de korte.Het niveau verschil tussen de toer- en de wedstrijdrijders is echt te groot wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.Het snelheidsverschil in afdalingen soms zo enorm dat bij het minste foutje erge ongevallen kunnen gebeuren,plus het feit dat er veel mensen zich een bult schrikken als je voorbij vliegt.
Langs deze weg wil ik mij nog verontschuldigen aan iedereen die ik mogelijk de daver op het lijf gejaagd heb of gehinderd.
Denk niet dat dat alles oplost want ook achteraan zijn er mensen die kunnen en durven doordalen.
Ikzelf was bv achteraan gestart bij de 75 en me dan wss ergens rond plek 400 genesteld doch bergaf rijd ik een gat van 50m op 150m of zo toe maar er velen te voet staan rij ik af of op. De meeste brugskes negeer ik en rij me ne smile door de rivier. doch op de gewone stukken rij ik ni geweldig hard. En zo zijn er nog wel meer.
T is eerder kewtie van respect als ge er voorbij gaat in afdaling zie dan dat er wa ruimte is. bergop wees beleefd en als trage maak wat ruimte. Grootste probleem vind ik eerder de wannabe racers die je proberen uit te remmen voor de bocht en dan na 5m helling al van hun fietske stappen en in midden van de weg gaans staan want het is te steil/ze zijn moe/ ze zijn vergeten te schakelen/ ze weten zelf ni waarom ze afgestapt zijn.
Da vind ik erger want zo moet ge op schoon stukske soms capriolen uithalen om geen lid van de FPW te worden(FPW federation pedestre Wallon)
- J.E.
- Mountainbiker
da's een goed idee, want sommige van die "mannen" v/d 100/125 stonden bergop precies geparkeerd....IPPE wrote:Ik vraag me af of het echt niet mogelijk is om de lange afstanden te scheiden van de korte.Het niveau verschil tussen de toer- en de wedstrijdrijders is echt te groot wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.Het snelheidsverschil in afdalingen soms zo enorm dat bij het minste foutje erge ongevallen kunnen gebeuren,plus het feit dat er veel mensen zich een bult schrikken als je voorbij vliegt.
Langs deze weg wil ik mij nog verontschuldigen aan iedereen die ik mogelijk de daver op het lijf gejaagd heb of gehinderd.
- the sentinel
- Mountainbiker
Post by the sentinel »
Ook gegaan voor de 125... Na 97km stom klein valletje op die klim met die wortels (juist voor die stijle afdaling naar 't beekje toe), frame slaagt op mijn bovenbeen, vastus medialis, geraakt Eerst nog een km of 2 te voet en dan afgevoerd met de ambulance en gedaan wedstrijd!
Super balen
Bedankt aan al die mannen die toch ff gestopt hebben om te vragen hoe 't ermee ging!!!
en om de hulpdiensten te komen halen
Bedankt aan de hulpdiensten die daar met moeite door konden en mij toch op een veilige manier terug naar de weg gebracht hebben

Super balen
Bedankt aan al die mannen die toch ff gestopt hebben om te vragen hoe 't ermee ging!!!
Bedankt aan de hulpdiensten die daar met moeite door konden en mij toch op een veilige manier terug naar de weg gebracht hebben