Garmin Edge 705 of GPSMAP 60C(S)x

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .

Edge 705 of GPSMAP 60 C(S)x

Edge 705
22
56%
GPSMAP 60 Cx
3
8%
GPSMAP 60 CSx
14
36%

Total votes: 39

Estivie
Mountainbiker

Garmin Edge 705 of GPSMAP 60C(S)x

Post by Estivie »

Ik heb al flink wat zoekwerk verricht op het internet en dit forum, maar ik blijf toch met wat vragen zitten:

Ik zoek een GPS waarmee ik goed onder dik bladerdek kan navigeren. Hoofdzakelijk met de MTB, maar in de toekomst ook met mijn Enduro (motorfiets voor offroad gebruik met kenteken).

Ik heb enkele jaren met plezier mijn ForeTrex 101 (polsmodel) gebruikt, maar het GPS signaal valt in de zomermaanden soms weg en ik mis de kaarten wel af en toe (bv als een weg is toeggegroeid of afgesloten)

Verder heb ik een losse hartslagmeter en vind ik hartslag- en trainingsgegevens heel leuk. Ik kan nu de tijd die ik in mijn (3) verschillende hartslagzones heb getraind opvragen en de gemiddelde en maximale hartslag per training staat ook in mijn hartslagmeter. Ik mis enkel nog de "volledige" gegevens: ik veronderstel dat je met een combinatie hartslagmeter/GPS perfect een grafiek kan opvragen van je hele training zodat je adhv het kaartje kan zien waar je zwaarder of lichter hebt getraind op je parcours.

Vanuit die overwegingen was ik van mening dat een Edge 705 het perfecte toestel is voor mij, maar nu merk ik (ondermeer hier) dat mensen toch een GPSMAP aanraden t.o.v. de Edge. Meestal lees ik "Een GPSMAP 60 CSx is een navigatietoestel, een Edge een fietscomputer met GPS". Maar wat wil dat zeggen voor het gebruik dat ik voor ogen heb?

Volgens mij kunnen beide:

-Goed signaal houden onder bladeren (de GPSMAP nog iets beter wegens de Helix antenne)
-laten zien waar je bent op een kaart (zal bij mij in praktijk meestal de TOPO zijn denk ik)
-barometrisch meten (is dat trouwens enkel voor de hoogte)
-gpx bestanden inladen vanop je PC

Daarnaast heeft de Edge nog enkele voordelen mbt hartslag en trainingsgegevens maar kan deze zelf geen routes berekenen?

Wat zijn de nadelen van een Edge tov de GPSMAP en waarom zou ik voor de ene of de andere moeten kiezen in jullie ogen? Wat met de stevigheid van beide toestellen? Een endurorit kan je voor zo'n apparaat vergelijken met 100km wilde afdalingen in de Ardennen...

(en als kleine extra vraag: is het dom om een Cx te kiezen ipv een CSx als de GPSMAP als winnaar uit dit topic komt?)

Thanks!

Stijn
dflament
Mountainbiker

Post by dflament »

een CsX heeft een barometrische hoogtemeter, een CX niet. Een route berekenen met een TOPO kaart kan geen van beide toestellen (voor zover ik weet)

Edge ziet er gestroomlijnder en (persoonlijk) mooier uit dan de 60C(s)X en voor de C(s)X heb je al een deftige fietsmount nodig om toch wat veilig te spelen.

60C(s)X heeft een iets groter scherm dacht ik, mijn keuze gaat in ieder geval naar de Edge :)
granvillexc
Mountainbiker

Post by granvillexc »

voor op de fiets lijkt mij een edge 705 beter,= een fietscomputer
Lucky22
Mountainbiker
Location: veel te goed voor mijn benen (cannondale, gary fisher, Sandman)

edge of gpsmap

Post by Lucky22 »

Zie mijn testrapport van de nieuwe Garmin Oregon 300 onlangs in Oostenrijk (topic "Oregon 200 - 300 - 400). Dit nieuwe toestel lijkt me ook een geschikte kandidaat voor hetgeen je vraagt. Je kan hier ook het profiel fitness instellen en extra hartslagsensor voor aankopen.
Ik gebruik deze zowel voor de mtb als motor en ben er tot nu toe zeer tevreden over. Indien je graag bijkomende info wenst, kan je me ook steeds pben.
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Geen idee, kan niet vergelijken. Ik gebruik alleen maar een 60C(s)X en dit tot mijn grote voldoening.
Estivie
Mountainbiker

Post by Estivie »

dflament wrote:een CsX heeft een barometrische hoogtemeter, een CX niet. Een route berekenen met een TOPO kaart kan geen van beide toestellen (voor zover ik weet)
Klopt, maar als je er CN kaarten instopt kan een C(S)x wel routeren en een Edge niet (of enkel turn by turn, en als dat hetzelfde is als op mijn foretrex is dat waardeloos)
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Routeren heeft niets te maken me thet toestel maar alles met de kaart.
Geen enkel type Garmin gps kan routeren met de B Topo omdat deze topo geen routerende wegen bevat.
Een kaart die routerende wegen bevat (bv. CN, topo FR, topo US, topo SA,...) is bruikbaar op een gpsr die een mapfunctie bevat.
En zowel de 60C(S)x als de Edge 605/705 (waar het hier over ging) hebben een mapfunctie en kunnen dus met deze kaarten routeren.
Schijfrem
Mountainbiker

Post by Schijfrem »

ivo wrote:Routeren heeft niets te maken me thet toestel maar alles met de kaart.
Geen enkel type Garmin gps kan routeren met de B Topo omdat deze topo geen routerende wegen bevat.
Een kaart die routerende wegen bevat (bv. CN, topo FR, topo US, topo SA,...) is bruikbaar op een gpsr die een mapfunctie bevat.
En zowel de 60C(S)x als de Edge 605/705 (waar het hier over ging) hebben een mapfunctie en kunnen dus met deze kaarten routeren.
Ik heb vernomen dat Garmin tegen het einde van dit jaar een routeerbare topo kaart zou gaan uitbrengen maar op een schaal 1:200 000, dus minder details als bvb een topo kaart van 1:50 000?
Estivie
Mountainbiker

Post by Estivie »

Ik was blijkbaar niet de enige met dit dilemma: http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 85489b9229

Heb me vandaag overigens een GPSMAP60 CSx aangeschaft bij Point 2 in Paal, vooral wegens de voordelen bij het enduro rijden en de losse batterijen.

Wat betreft de hartslagmeting ben ik voorlopig voorzien met m'n hartslagmeter. De Oregon kan kan wel harslagmeters ontvangen, maar het "trainingsaspect" van de Edge heeft hij niet (enkel weergeven, niet opslaan enzo). Dat was dus geen goede oplossing.

Mocht ik in de toekomst per sé de trainingsfunctie willen gebruiken kan ik me nog een forerunner aanschaffen (maar nu is het geld weer op... :-D )

Bedankt voor de input!
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Schijfrem wrote:
ivo wrote:Routeren heeft niets te maken me thet toestel maar alles met de kaart.
Ik heb vernomen dat Garmin tegen het einde van dit jaar een routeerbare topo kaart zou gaan uitbrengen maar op een schaal 1:200 000, dus minder details als bvb een topo kaart van 1:50 000?
Dan kan je al beter de Oregon 400t (europese versie) aanschaffen want daar zit standaard een Europese topo in op schaal 1:100.000. 1:200.000 kan je nu niet echt meer topo noemen.
Dekking Oregon 400t Europe
Post Reply