Bossen en teek....
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Post by Vos in de bossen »
Het is moeilijk te zeggen "doe dit doe dat"...
Omdat we meer maal met teken in aanraking komen, is niet altijd passend om telkens een antibiotica-kuur door te slikken.
Als je het da echt nodig heb voor 't een of 't ander, werkt het dan niet meer.
Omdat we meer maal met teken in aanraking komen, is niet altijd passend om telkens een antibiotica-kuur door te slikken.
Als je het da echt nodig heb voor 't een of 't ander, werkt het dan niet meer.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
even afwachten.
mocht er binnen enkele weken pijn in de zone ontstaan waar de teek zat, en je ziet niks, dan is het raadzaam alsnog antibiotica te gaan nemen.
zoals eerder gezegd : je hoef echt niet altijd een rode vlek te hebben om besmet te zijn en lyme stoffen-activiteit te krijgen.
hou het in de gaten.
mocht er binnen enkele weken pijn in de zone ontstaan waar de teek zat, en je ziet niks, dan is het raadzaam alsnog antibiotica te gaan nemen.
zoals eerder gezegd : je hoef echt niet altijd een rode vlek te hebben om besmet te zijn en lyme stoffen-activiteit te krijgen.
hou het in de gaten.
- BASSMAN
- Mountainbiker
- Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Maar wel moet je pijn hebben rond deze plek vooralleer naar de doktor te gaan als ik het goed begrijp.sunn xtreme wrote:even afwachten.
hou het in de gaten.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
moet niet.
ik wil maar zeggen, dat eventuele pijn sneller dan een paar weken kan optreden. kan al enkele dagen nadien zijn.
veiligheidshalve, best toch eens bloed laten testen na 5-6 weken op Lyme.
dan ben je wel absoluut zeker dat er niks aan de hand is.
ook al eerder vermeld, dat er besmetting kan zijn zonder dat je al vrij snel last krijgt. soms kan het maanden, soms jaren sluimeren in het bloed vooral het actief word.
bij bloedanalyse op Lyme word dat dan ook duidelijk.
er zijn gevallen bekend, waarvan mensen na enkele jaren pas problemen krijgen. plotselinge spierproblemen, of verlammingen, soms nog erger... zonder ook maar enige aanwijzing.
Niemland staat erbij stil dat die stomme teek van een paar jaar terug de oorzaak kan zijn. Behalve als er een arts denkt van... 'zou het misschien...? ' en bij een bloedtest op de patient inderdaad de Lyme stoffen terugvind. helaas is het dan echt wel te laat, omdat het al die tijd stilletjes zich in je hele systeem heeft gezet en je zenuwstelsel aal 'verminkt' heeft zonder je op dat moment al een echt probleem opmerkte.
het neefje van mijn vriendin had maanden geleden ook een teek. geen problemen, 1 week geleden veiligheidshalve toch een analyse laten doen... en ja... prijs. maar niet actief, gelukkig.
ze wonen in een streek waar zowat de meest besmette teken van het land zitten..(Kempen, regio Kasterlee / lichtaart/ Herentals,....).
wie in deze streek komt fietsen, ALTIJD je goed controleren nadien.
ook op de zomerkampen hier voeren de leidingen dagelijks controle uit bij de kinderen. er hebben zelfs bordjes gestaan met 'opgelet voor teken'.
al zijn die na vorige zomer helaas weer verwijderd, om financiele redenen (toerisme)
ik wil maar zeggen, dat eventuele pijn sneller dan een paar weken kan optreden. kan al enkele dagen nadien zijn.
ook al eerder vermeld, dat er besmetting kan zijn zonder dat je al vrij snel last krijgt. soms kan het maanden, soms jaren sluimeren in het bloed vooral het actief word.
er zijn gevallen bekend, waarvan mensen na enkele jaren pas problemen krijgen. plotselinge spierproblemen, of verlammingen, soms nog erger... zonder ook maar enige aanwijzing.
Niemland staat erbij stil dat die stomme teek van een paar jaar terug de oorzaak kan zijn. Behalve als er een arts denkt van... 'zou het misschien...? ' en bij een bloedtest op de patient inderdaad de Lyme stoffen terugvind. helaas is het dan echt wel te laat, omdat het al die tijd stilletjes zich in je hele systeem heeft gezet en je zenuwstelsel aal 'verminkt' heeft zonder je op dat moment al een echt probleem opmerkte.
het neefje van mijn vriendin had maanden geleden ook een teek. geen problemen, 1 week geleden veiligheidshalve toch een analyse laten doen... en ja... prijs. maar niet actief, gelukkig.
ze wonen in een streek waar zowat de meest besmette teken van het land zitten..(Kempen, regio Kasterlee / lichtaart/ Herentals,....).
ook op de zomerkampen hier voeren de leidingen dagelijks controle uit bij de kinderen. er hebben zelfs bordjes gestaan met 'opgelet voor teken'.
al zijn die na vorige zomer helaas weer verwijderd, om financiele redenen (toerisme)
-
Griet
- Mountainbiker
Wist niet dat dit van streek tot streek kan verschillen.sunn xtreme wrote:moet niet.
Extra checken dan in t vervolg.
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Post by Vos in de bossen »
Het nut van een teek...moeilijk te zeggen, het is een parasiet, leeft ten koste van een gastheer/dier, brengt niks op, alleen maar miserie.
Het verzuip niet, zoals je zegt overleeft het gewoonweg, zoals alle parasieten trouwens (luizen, vlooien enz.....).
Ik was me onder de douche met een schuurspons waar je den afwas doet.µ
De schuur kant gebruiken natuurlijk (zeker voor de benen)....de rest met n'e washandje.
Het verzuip niet, zoals je zegt overleeft het gewoonweg, zoals alle parasieten trouwens (luizen, vlooien enz.....).
Ik was me onder de douche met een schuurspons waar je den afwas doet.µ
De schuur kant gebruiken natuurlijk (zeker voor de benen)....de rest met n'e washandje.
- Sjoerie
- Mountainbiker
Overleeft water.. had de mijne gemerkt toen ik uit bad kwam..Headshot wrote:hoe zit het nu als ge een bad neemt? verdrinkt de teek dan? of leeft die verder door het zuurstof in uw bloed?
en bij het afdrogen, dan wrijf je ze er toch af moest er eentje op uw lijf zitten?
en welk nut hebben die dieren eigenlijk in de natuur?
Afdrogen half af gewreven en dan zo eraf getrokken.. heb ze plat geduwd en er kwam vies spul uit, maar geen bloed (mss een geruststelling?)
Nut zal er niet zijn denk ik..