Fuerzabert wrote:Gisteren eens het vernieuwde deel van het parcours gereden. (Van start tot aan bevoorrading 3). Ik moet zeggen dat het er op bepaalde plaatsen heel vettig bij ligt. Zwembandjes waren bijna op hun plaats. Na de traditionele start is de aanloop naar Brisy wat identiek als vorige keer. Vanaf Brisy is er dan een snelle afdaling naar de camping van Moulin de Bistain. Hopelijk zijn de kampeerders tijdig van de baan want ik dwarste de camping middendoor. Eenmaal aan het water start dan een klim op een wandelpad (singletrack) dat overgaat in een breder pad. Rond Retigny daal je dan opnieuw naar de Ourthe om er nadien eventjes langs te biken (modder!) en er via een lange maar doenbare klim terug van weg te klauteren. Tot aan bevoorrading 1 loopt het dan steeds over bredere bospaden constant akelig vals plat omhoog. Ik ben ervan overtuigd dat die eerste pitstop bij velen welkom zal zijn.
Wat nadien volgt is steeds een breed bospad afgewisseld met sterke bemodderde en vochtige veenpaden. Bovendien is het nog steeds langzaam klimmen geblazen. Toch, wie de grote molen wil ronddraaien kan dit ook! Het is heel lichtjes stijgen en op de betere paden kan je toch flink vooruitschieten.
Eenmaal je aan de "Rouge Fagne" komt, gaat het snel. Je daalt dan bijna constant tot aan bevoorrading 2. (De gekende stop in Fontenaille).
Na Fontentaille volgt het ommetje richting Les Tailles (best te doen qua moeilijkheid maar veel modder!).
Eenmaal in Willogne gaat het dan langs het water op een GR-pad naar Achouffe. Persoonlijk vind ik dit een stuk die mocht vermeden worden. Vanaf Willogne tot in Houffalize kan je (bij benadering) maar 200 m fietsen. De rest is klauteren met de fiets in de hand. Ook de besten zullen dit moeten doen! Oké, dat dit af en toe moet in mountainbiken ça va, maar dit was toch wel behoorlijk lang en enerverend. Ik was blij dat ik de brouwerij van Achouffe zag en van kl***stuk af was. De klim uit Achouffe naar Mont is er één voor de koffiemolen. Zeer steil in het begin én singletrack. Na die klim kom je op het gekende parcours terecht van de vorige edities. Via Mont terug naar Achouffe om nadien de "finale" aan te vatten richting Bonnerue, viaduct en Houffa.
Persoonlijke mening: het nieuwe stuk is qua natuurpracht zeer mooi en je waant je constant "alleen in de wereld" (al zal dit op 24 augustus wel anders zijn). Chapeau voor de parcoursbouwer! In dit nieuwe stuk kan je ook snel rijden aangezien de pittige hellingen niet echt talrijk zijn, amar ik vrees dat je je hier ook dood kan rijden als je geen rekening houdt met het vervolg.
Eén minpuntje: de passage Willogne-Achouffe. Een echte draagpassage! Dit betekent dus een tweede wandelstuk want ook het deel na de Achouffe (langs de forellenvijver) is niet echt te rijden. (zie vorige edities).
Maar kom, het hoort erbij zeker?
Eén ding staat vast: het is een topparcours en de besten (leesde best gedoseerde) zal wel winnen zeker?!
bedank voor de verkenning !
welke banden ga ik steken voor de 100 km ? Heb nu Speedkings (latex ) erom heen liggen