Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Dafke08
Mountainbiker

Post by Dafke08 »

Ik heb Zaterdag bij mijn sportarts ook een conditietest ondergaan, dit waren de resultaten:
overslagpols 180
luchtwegweerstand: 650 l/min
Vo2max: 65
Ik heb tot 350Watt moeten trappen. Ik had 14% vet en weegde 4Kg te veel (80Kg en 1m78)
Ik weet niet of dit goed is of slecht, ze hadden wel gezegd dat het conditiegetal goed was.
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

Je VO2max ligt in ieder geval al zeer hoor = goed :wink:
Nico Wils
Mountainbiker

Post by Nico Wils »

Mick wrote:Je VO2max ligt in ieder geval al zeer hoor = goed :wink:
ja, prima hoor........ :wink:
rallymaster
Mountainbiker

Post by rallymaster »

Leeftijd:29
Lichaamslengte:1.73 m
Gewicht:62
Vetpercentage:10%
Absoluut vermogen:350 watt bij 195 hrmax
Watt/kg:5,74 watt/kg
Overslagpols: 166
%Vo2 max: 58%

:roll: Amaai valt dat ff tegen. Ik was volledig verkeerd aan het trainen werd me gezegt. Ik zal me moeten herpakken wil ik mijn conditie verbeteren.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Eindelijk ook 'ns mijn sporttest kunnen doen, op het departement inspanningsfysiologie van de KUL (waar ook de Museeuws en de Vandenbrouckes van deze planeet hun ding komen doen, is mij verteld).

Zag er mij allemaal zeer professioneel uit, eigen fiets MOETEN meebrengen om zo nauwkeurig mogelijk te meten, verhoging van 40 watt per acht minuten, om de 4 minuten werd er geprikt. Laatste 2-33 minuten dan aan het mondmasker voor ademanalyse.

(Een bespreking van) de resultaten volgt/volgen nog, maar de begeleider wist al wel te zeggen dat de VO2-max wat aan de lage kant was... Verder was hij "verbaasd" dat na een moeilijke start (het leek een korte test te gaan worden), ik het nog zo lang heb volgehouden in mijn "weerstandszone". Hij dacht dat dat misschien te wijten was aan het feit dat mountainbikers nu eenmaal meer in die zone rijden...

Wordt vervolgd...
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

Voor de amateurs onder ons is het belangrijk om uw lichaam te kennen denk ik. ik voel wanneer ik in het rood ga en weet hoe ik uithouding moet trainen. Ik heb wel 10 jaar intensief atletiek gedaan, dat draagt misschien bij tot dat aanvoelen.

begin november ben ik begonne met mtb, kon toen zo goed als niks. niks in de benen, kramp in bovenbenen na 5km. Nu zondag reed ik vlot de 58km in linkhout zonder te forceren (wel doseren ;) ) Ik ga 2 maal per week spinnen, 1-2 keer "trainen" op de weg of int bos en 1 TT per week.

eerste TT's ging ik diep, kon 's namiddags niks anders doen dan platliggen. Dit is nu geen probleem meer, terug hartslagmeterke gekocht en neem bij benadering mijn atletiek trainingszones. ik merk goed dat ik er op vooruit ga. En ge moogt gerust is int "rood" gaan zoals ze hier zeggen, uw lichaam houdt u gerust wel uit het donkerrood, zoldang da maar ne keer per week is ofzo kan da heus geen kwaad as ge wa getraind zijt.
Guest

Post by Guest »

Kan je zo'n test in elk ziekenhuis laten uitvoeren of moet je naar een sportdocter? Is er iemand die weet waar in Limburg je deze test kan laten uitvoeren?
viper
Mountainbiker

Post by viper »

W. Anker wrote:Voor de amateurs onder ons is het belangrijk om uw lichaam te kennen denk ik. ik voel wanneer ik in het rood ga en weet hoe ik uithouding moet trainen. Ik heb wel 10 jaar intensief atletiek gedaan, dat draagt misschien bij tot dat aanvoelen.

begin november ben ik begonne met mtb, kon toen zo goed als niks. niks in de benen, kramp in bovenbenen na 5km. Nu zondag reed ik vlot de 58km in linkhout zonder te forceren (wel doseren ;) ) Ik ga 2 maal per week spinnen, 1-2 keer "trainen" op de weg of int bos en 1 TT per week.

eerste TT's ging ik diep, kon 's namiddags niks anders doen dan platliggen. Dit is nu geen probleem meer, terug hartslagmeterke gekocht en neem bij benadering mijn atletiek trainingszones. ik merk goed dat ik er op vooruit ga. En ge moogt gerust is int "rood" gaan zoals ze hier zeggen, uw lichaam houdt u gerust wel uit het donkerrood, zoldang da maar ne keer per week is ofzo kan da heus geen kwaad as ge wa getraind zijt.
Ik wil je niet afbreken maar je uitleg zit vol tegenstrijdigheden.

Als je van oordeel bent dat je gerust eens in het rood mag gaan of zo... en dat je lichaamwel aanvoelt wat donkerrood is... dan kan dat allemaal gen kwaad. Ik heb er hier al te veel die mening horen verkondigen. :roll: Waarom heb je dan opnieuw een hartslagmeter aangeschaft? En die zones uit je atletiekverleden komen aan geen kanten overeen met die tijdens het biken, behalve dat de ene zone zwaarder is dan de andere [-X

Als je beweert te voelen als je in het rood gaat, heb je die meter echt niet nodig. Misschien is het gevoel toch niet je dat, gezien dat platliggen?

Nog iets, als je 10 jaar aan atletiek gedaan hebt dan voel je idd. de rode zone aan en heb je geen kramp in de bovenbenen na minder dan 15 minuten fietsen.

Neem mijn aanval aub niet persoonlijk, ik wil andere onschuldige amateurs gewoon tegen dit soort indianenverhalen beschermen.
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

viper wrote:
Waarom heb je dan opnieuw een hartslagmeter aangeschaft?
De hartslagmeter is een handig hulpje.
met hartslagmeter zie ik beter hoe snel ik herstel na piekmomenten, als mijn hartslag vlot van 170 naar 140 ofzo daalt weet ik dat ik voldoende gerecupereerd ben.
viper wrote: En die zones uit je atletiekverleden komen aan geen kanten overeen met die tijdens het biken, behalve dat de ene zone zwaarder is dan de andere [-X
Ik weet gewoon wat mijn zone voor trage duurlopen was, rond deze hartslag rij ik nu duurtrainingen, meer niet (intensief trainen is er niet bij)
viper wrote: Als je beweert te voelen als je in het rood gaat, heb je die meter echt niet nodig. Misschien is het gevoel toch niet je dat, gezien dat platliggen?
ik zei ook dat ik diep was gegaan en met diep gaan bedoel ik blijven volgen tot alles leeg is en dan nog 10 km moeten rijden, laten we het overenthousiasme noemen :D en in de atletiek deed ik geen marathons maar 400 en 800 meter, vooral weerstand dus en 40 km biken is toch meer uithouding bij mij.
viper wrote: Nog iets, als je 10 jaar aan atletiek gedaan hebt dan voel je idd. de rode zone aan en heb je geen kramp in de bovenbenen na minder dan 15 minuten fietsen.
die kramp was bijwijze van spreke hé, ik wil alleen maar zeggen dat ik niets waard was op de fiets en het vooral de bovenbenen waren, adem genoeg ma geen kracht in de bovenbenen.

Dit even om mijn indianenverhaal te verduidelijken :D
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Dat is dus al VEEL duidelijker :D . 800 meter is geen MTB en de uithoudingsbasis van 800m lopers is ook niet je da. Maar we gaan onze vrienden bikers hier niet het plezier gunnen en de interne welweterij van de atletiek NIET uit de doeken doen.

Als je de laagste trainingszone uit je atletiekloopbaan aanhoudt voor duurtrainingen op de fiets zit je natuurlijk goed. Dan moet je ook niet in de zetel gaan liggen. Ik dacht het al dat je poogde jezelf te overtreffen tijdens die eerste ritten. Maar als je dan stelt dat je wel weet hoe je duurtraining moet aanpakken, dan schiet ik in actie over mijne dada :lol:

Tot de volgende rit.
Post Reply