koersvélo: een must ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Hemd
Mountainbiker

Post by Hemd »

Dat is een beetje het nadeel van de route die ik moet rijden. Drukke baan, dikwijls stoppen, veel zijstraten(kans op overhoop gereden te worden dus steeds zelf vaart minderen), verkeerslichten, etc...
Nog rapper rijden zou het eigenlijk gewoon nog gevaarlijker maken voor mezelf met al die nitwits in het verkeer.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Hemd wrote:Dat is een beetje het nadeel van de route die ik moet rijden. Drukke baan, dikwijls stoppen, veel zijstraten(kans op overhoop gereden te worden dus steeds zelf vaart minderen), verkeerslichten, etc...
Nog rapper rijden zou het eigenlijk gewoon nog gevaarlijker maken voor mezelf met al die nitwits in het verkeer.
Hoe duurder de naft wordt, hoe minder er met den auto rijden!!!

(ik blijf gewoon op koolzaadolie rijden, schijnt dat voor elke liter die ik verstook ne Africaan sterft)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

El Perro Diablo wrote:
Hemd wrote:Dat is een beetje het nadeel van de route die ik moet rijden. Drukke baan, dikwijls stoppen, veel zijstraten(kans op overhoop gereden te worden dus steeds zelf vaart minderen), verkeerslichten, etc...
Hoe duurder de naft wordt, hoe minder er met den auto rijden!!!

(ik blijf gewoon op koolzaadolie rijden, schijnt dat voor elke liter die ik verstook ne Africaan sterft)
dan zal je wel gemotiveerd zijn :lol:
Last edited by Sunn Xtreme on Sat 09 Aug 2008 01:08, edited 1 time in total.
kruke
Mountainbiker

Post by kruke »

ik zelf ben in hart en nieren een MTB'er maar rijdt ook veel op de baan en de enige reden waarom ik nog geen koersfiets had is de reden
"leke banden" ik heb geen zin om meer banden te veranderen dan KM te rijden maar ja ik ga nu toch de stap zetten nadat ik er eens ben mee gaan rijden ik moet zeggen ik ben er van verschoten dat ik er toch graag mee reedt dus nu ben ik er een gaan bestellen
Hemd
Mountainbiker

Post by Hemd »

Tubeless gaan. Bij Hilset maken ze racewielen tubeless. Weet niet of het een gangbare zaak is in het wielerwereldje ? Volg het zo niet.
Ooit komt er ook nen racer, kvoel het.
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

lekke banden ? heb vant jaar al meer lekke banden gerden met de mtb dan met de koersvelo zenne. heb vant jaar ong 3500km gereden me de koersvelo, en welgeteld 0! lekke banden gehad ! mtb toch al ne lekke band of 3
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Tubes zijn beter dan tubeless en bandjes, om mee te rijden.
je moet geen dure tube kopen om een degelijke te hebben.
SWalbe kan je al zeker laten, die moeten tubes leren maken. momenteel de slechtste op de markt.

wie een deftig bandje wil, op een racefiets, kan beter voor een vredestein kiezen dan een vittoria.
wie tubes wil, kiest beter voor vittoria. (vanaf 9e tot...)
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

wat zijn tubes eigenlijk? :oops:
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

Headshot wrote:wat zijn tubes eigenlijk? :oops:
Een tube, van (Engels) tubular tyre (= buisvormige band) is een fietsband waarin de binnenband in de buitenband genaaid zit. De buitenband is hierbij volkomen rond en op de stiknaad voorzien van een stootlint. De band wordt met een speciale kit op een velg geplakt. De velg voor een tube wijkt in vorm af van een velg voor een "gewone" draadband.

De tube moet niet verward worden met de tubeless band, die in het geheel geen aparte binnenband meer bezit.

Binnen het wielrennen was de tube tot ruim een decennium geleden de standaard voor elke serieuze wedstrijdrijder, zowel prof als amateur. Voordelen van de tube boven de "gewone" draadband waren de vermeende lagere rolweerstand, het lagere gewicht en (door de vorm) de mogelijkheid om platter (dus sneller) door een bocht te gaan.

Op de baan blijven tuben (of tubes) echter onverminderd populair, omdat de tubevelgen een hogere druk kunnen weerstaan dan draadvelgen, waardoor een tube harder opgepompt kan worden (tot 12 atmosfeer). Daardoor is een lagere rolweerstand mogelijk. Op de weg valt dat voordeel weg, omdat bij een dergelijke hoge bandenspanning rijden bijzonder onprettig zou worden [1]. Een ander voordeel van een tube is dat bij een lek (en dat kan door de hoge druk met een aardige knal vergezeld gaan) de kans groter is dat de band op de velg blijft liggen door de kit.

Het vermeende gewichtsvoordeel van tubes boven draadbanden komt eveneens vooral op rekening van de velg: een tubevelg is lichter dan een draadvelg, omdat er minder materiaal in verwerkt zit. De band zelf heeft weinig gewichtsvoordeel meer.
J.E.
Mountainbiker

Post by J.E. »

sunn xtreme wrote:Tubes zijn beter dan tubeless en bandjes, om mee te rijden.
je moet geen dure tube kopen om een degelijke te hebben.
SWalbe kan je al zeker laten, die moeten tubes leren maken. momenteel de slechtste op de markt.

wie een deftig bandje wil, op een racefiets, kan beter voor een vredestein kiezen dan een vittoria.
wie tubes wil, kiest beter voor vittoria. (vanaf 9e tot...)
dus je denkt dat vredestein bandjes beter zijn dan schwalbes?
Post Reply