formula oro k24 : piston van achterrem blijft steken

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
bengie
Mountainbiker
Location: Kona King Kikapu :: RS Reba Race :: Sram X.0 - X.9 :: Crossmax SL :: Formula Oro K24 :: RF Evolve XC

formula oro k24 : piston van achterrem blijft steken

Post by bengie »

Hello,

Heb een probleempje met mijn Formula Oro K24 achterrem.
als ik gewoon rem dan blijft mijn hendel steken en blijven dus ook bijgevolg mijn remblokjes tegen de schijf duwen. Ik moet dan manueel een klein tikje geven teken de hendel om hem terug weg te duwen zodat ook de remblokjes de schijf loslaten.
Wel lastig als je na een korte bocht weer snel moet optrekken.

Heeft iemand nog al gehoord van zo'n probleem (al dan niet met de Formula Oror K24) en wat de oplossing kan zijn ?

Merci alvast
Benneke
Mountainbiker

Post by Benneke »

Misschien wa silcone spray op uw zuigers doen. Als da nie lukt zal er wel lucht in de leiding zitten.
Joybiker
Mountainbiker

Post by Joybiker »

Benneke wrote:Misschien wa silcone spray op uw zuigers doen. Als da nie lukt zal er wel lucht in de leiding zitten.
Een gekend probleem is dat de zuiger van de remhendel durft uit te zetten (bij vroegere modellen, kunststof zuigertje) waardoor deze zachtjes klem komt te zitten na verloop van tijd. De zuigers in de remklauw inspuiten met spray zal niks helpen vrees 'k zo, en ontluchten ook niet ........
Benneke
Mountainbiker

Post by Benneke »

Joybiker wrote:
Benneke wrote:Misschien wa silcone spray op uw zuigers doen. Als da nie lukt zal er wel lucht in de leiding zitten.
Een gekend probleem is dat de zuiger van de remhendel durft uit te zetten (bij vroegere modellen, kunststof zuigertje) waardoor deze zachtjes klem komt te zitten na verloop van tijd. De zuigers in de remklauw inspuiten met spray zal niks helpen vrees 'k zo, en ontluchten ook niet ........

Ik ben nog van den oude tijd :lol:

Nee, ziet er op het eerste zicht niet goed uit :-?
bengie
Mountainbiker
Location: Kona King Kikapu :: RS Reba Race :: Sram X.0 - X.9 :: Crossmax SL :: Formula Oro K24 :: RF Evolve XC

Post by bengie »

Eerst dacht ik ook aan lucht aan de leidingen ,maar dan zou je vertraging moeten hebben in het begin van de rembeweging en dat was dus niet het geval. Hij remt nog perfect enkel de hendel komt niet terug op z'n plaats.

Dat van olie doen op de zuigers van de remhendel heb ik al eens gedaan.
Maar nu blader ik vandaag eens door de manual op de site van Formula en nu staat daar in het vet dat je die absoluut niet moogt smeren omdat daar O-ringen van een bepaald type (materiaal) inzitten. dus miss is dat het probleem....

heb dan ook eens gesurft op de site van de BeLux-verdeler van Formula en zo'n onderhoudsforfait om die zuigers en pakkingen te vervangen is €70
Ik vrees dus dat het me wat geld gaat kosten.

Als er nog iemand iets weet ....
occ
Mountainbiker

Post by occ »

100% zeker dat ge uw zuigers moet vervangen naar alu, dit is "makkelijk" zelf te doen maar de wisselstukken vann Formula kosten idd iets :-?
Funny Biker
Mountainbiker

Post by Funny Biker »

Ik haal dit topic nog even naar boven omdat ik hetzelfde probleem heb. De hendel keert niet terug bij het remmen (wss probleem met de zuiger die nog van kunststof is?) Blijkbaar zit ik ook nog met een oude versie. Valt dit onder garantie? Lijkt mij sterk op een productiefout.

Oude versie
Image

Nieuwe versie (te herkennen aan het halve maantje

Image

Zijn er nog mensen die dit voorval hebben meegemaakt?
Motorbiker
Mountainbiker

Post by Motorbiker »

Ik heb dit met mijn Oro's K 18 model 2009.
Na 6 toertochten met mijn Grand Canyon AL 6 '09 was het zover. Na 40km tocht bleef mijn achterrem zelfs slepen, en moest ik de remhendel naar buiten duwen. De interne druk die dit normaal doet is weggevallen.

De rem stuurde ik 14 dagen geleden op naar Canyon (waarborg vanzelfsprekend) en de bike staat aan de kant.
I am not amused.....
Gelukkig heb ik nog een trouwe Epic.
funky
Mountainbiker

Post by funky »

mailtje doen naar formula
ze vervangen je remmen onmiddelijk zonder moeilijk te doen
Funny Biker
Mountainbiker

Post by Funny Biker »

Thanx mannen!
Post Reply