als je sommigen hun uitleg hoort, dan denk je dat ze konstant aan de lsd zitten
te hoge harstsla.
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
van horen zeggen = vaak 30 verschillende keren veranderd en verteld
Nu hier toch een topic is gestart over te hoge hartslag heb ik ook enkele vragen.
Ik ben bijna 42 jaar, rook (jammer genoeg en wil stoppen), drink af en toe eens een wijntje en een glas Ricard (soms wel 2 of meer) en ik eet vrij gezond.
Wat zou dan mijn hartslag in rust moeten zijn en aan welk hartslagritme train ik het best en hoe?
Ik heb voor me verlof een boek aangeschaft hoe je het best oefent met een hartslagmeter maar ben het vergeten meenemen.
Tijdens mijn verlof heb ik mijn hartslagmeter bij elke rit gebruikt en soms in rust. In rust heb ik dikwijls bijna 80 wat ik nogal veel vind, soms is dit dan ook maar 62 of zo.
Als ik ga rijden aan een gemiddeld van 20km/h heb ik een gemiddelde hartslag van 146, bij zware hellingen kom ik rond de 170 aan een normaal tempo. Als ik soms andere volgde dat sneller reden kwam ik rond de 182 en als ik alles geef heb ik 205 hartslag (dus voor mijn ouderdom veel te hoog). Dit alles wel bij vrij hoge temperaturen, meestal bij +/- 30 à 35°.
Ik moet wel zeggen dat ik vanaf 2003 niet meer heb gesport of gefietst
en pas dit jaar maart/april weer begonnen ben. Heb ook problemen met mijn neus, kan er zeer moeilijk door ademen, sinussen en ruik bijna niets. En het strafste, sinds vorig jaar heb ik 2 vernauwingen aan de kransslagaders, eentje is 40% dicht de andere 50%
.
Voor het ogenblik heb ik sinds maart/april nog maar een goeie 840km gereden met een totaal van 8712 hoogtemeters. Is niet veel maar ben terug met een 25km moeten beginnen en heb dit zo stilaan opgebouwd. Dus dit zal ook wel mee een rol spelen aan mijn hartslag. In mijn jeugdjaren 16 à 18 jaar had ik bij het ontwaken een hartslag van +/-35 in rust overdag een 54, na of tijdens wedstrijden is mijn hartslag nooit opgenomen. De trainingen waren toen niet op de hartslag gericht, allé toch niet bij mijn weten.
Ook zou ik wel willen weten wat jullie gemiddelde hartslag is bij het rijden, dan wel ouderdom en gemiddelde snelheid vermelden, ben daar al een tijdje benieuwd naar
Ik ben bijna 42 jaar, rook (jammer genoeg en wil stoppen), drink af en toe eens een wijntje en een glas Ricard (soms wel 2 of meer) en ik eet vrij gezond.
Wat zou dan mijn hartslag in rust moeten zijn en aan welk hartslagritme train ik het best en hoe?
Ik heb voor me verlof een boek aangeschaft hoe je het best oefent met een hartslagmeter maar ben het vergeten meenemen.
Tijdens mijn verlof heb ik mijn hartslagmeter bij elke rit gebruikt en soms in rust. In rust heb ik dikwijls bijna 80 wat ik nogal veel vind, soms is dit dan ook maar 62 of zo.
Als ik ga rijden aan een gemiddeld van 20km/h heb ik een gemiddelde hartslag van 146, bij zware hellingen kom ik rond de 170 aan een normaal tempo. Als ik soms andere volgde dat sneller reden kwam ik rond de 182 en als ik alles geef heb ik 205 hartslag (dus voor mijn ouderdom veel te hoog). Dit alles wel bij vrij hoge temperaturen, meestal bij +/- 30 à 35°.
Ik moet wel zeggen dat ik vanaf 2003 niet meer heb gesport of gefietst
Voor het ogenblik heb ik sinds maart/april nog maar een goeie 840km gereden met een totaal van 8712 hoogtemeters. Is niet veel maar ben terug met een 25km moeten beginnen en heb dit zo stilaan opgebouwd. Dus dit zal ook wel mee een rol spelen aan mijn hartslag. In mijn jeugdjaren 16 à 18 jaar had ik bij het ontwaken een hartslag van +/-35 in rust overdag een 54, na of tijdens wedstrijden is mijn hartslag nooit opgenomen. De trainingen waren toen niet op de hartslag gericht, allé toch niet bij mijn weten.
Ook zou ik wel willen weten wat jullie gemiddelde hartslag is bij het rijden, dan wel ouderdom en gemiddelde snelheid vermelden, ben daar al een tijdje benieuwd naar
ik raad jou echt aan om een inspanningstest te gaan doen bij een sportdokter dan wel cardioloog. Het is sowieso belangrijk om regelmatig een inspanningstest te doen als je aan sport gaat doen, en zeker na je 40ste!
Je rookt, je hebt kransslagvernauwingen, je komt soms op 205, wat bijna lijkt op ritmestoornissen, dus je loopt echt flink risico om zomaar weer te gaan sporten.
Je rookt, je hebt kransslagvernauwingen, je komt soms op 205, wat bijna lijkt op ritmestoornissen, dus je loopt echt flink risico om zomaar weer te gaan sporten.
- rubber-12
- Mountainbiker
205 max op 42 jaar is erg hoog maar niet onmogelijk.
Met mijn 48 jaar is mijn max. 190, ook hoog maar gecontroleerd door een sportarts en cardioloog. Op mijn 16 jaar was mijn max. 225.
Laat je in elk geval eens onderzoeken in een sportcentrum met een inspanningstest.
Daar gaan ze je ook een schema meegeven dat aangepast is aan je gestel en conditie.
Neem geen risico's door er onbegeleid aan te beginnen, de kransslagadervernauwingen zijn zorgenkindjes.
Een vergelijking met mezelf :
rustpols : 55
gemiddelde op een TT : 155-160
een TT alles geven : gemiddelde 175-180 over 2 uur (ik heb een zeer hoge lactaattolerantie, gebleken uit de sporttest)
duurtrainingen : gemiddelde 135-140 aan 26 km/uur op een hybride met dunne bandjes
Wees voorzichtig met dit op jezelf toe te passen, het hangt echt af van persoon tot persoon.
Met mijn 48 jaar is mijn max. 190, ook hoog maar gecontroleerd door een sportarts en cardioloog. Op mijn 16 jaar was mijn max. 225.
Laat je in elk geval eens onderzoeken in een sportcentrum met een inspanningstest.
Daar gaan ze je ook een schema meegeven dat aangepast is aan je gestel en conditie.
Neem geen risico's door er onbegeleid aan te beginnen, de kransslagadervernauwingen zijn zorgenkindjes.
een TT alles geven : gemiddelde 175-180 over 2 uur (ik heb een zeer hoge lactaattolerantie, gebleken uit de sporttest)
duurtrainingen : gemiddelde 135-140 aan 26 km/uur op een hybride met dunne bandjes
Wees voorzichtig met dit op jezelf toe te passen, het hangt echt af van persoon tot persoon.
IK moet elke 3 maanden een test afleggen bij een cardioloog, deze testen zijn steeds ok en daarop is zelf niets te merken van de vernauwingen.rubber-12 wrote:205 max op 42 jaar is erg hoog maar niet onmogelijk.
Mijn 205 was was te vergelijken zoals een renner alles geeft de laatste kilometers, maar dan wel veel trager héMet mijn 48 jaar is mijn max. 190, ook hoog maar gecontroleerd door een sportarts en cardioloog. Op mijn 16 jaar was mijn max. 225.
Is er veel verschil tussen testen in een sprotcentrum en een gewone cardioloog?
Weet je dat ik bij het fietsen er nauwelijks last van heb, zelf zelden. Als ik in de tuin werk heb ik er meer last van, begrijp ik dus niet![]()
55 in rust vind ik wel laag, maar ken er nog veel zo en meestal rustige personen.
Wat is dan je gemiddelde snelheid?
Ritmesttoornissen heb ik niet, gelukkig, toen ik onlangs 205 hartslag had was het wel een 40° en heb ik alles uit mijn kas gereden. Als ik ga rijden hou ik me meestal aan een maximum hartslag van 183, eens ik daaraan kom verminder ik wat tempo en zakt hij weer vlug naar 140 a 150.
Volgens mij is een hartslag van een 140 a 150 bij een gemiddeld van 20km/h en een warm klimaat (+/- 35) vrij normaal maar ik zou liever bij dezelfde inspanning 125 hartslag hebben. IK denk dat er hier wel genoeg zijn die bij zulk gemiddelde snelheid rond de 120 zitten en zelf minder maar ik kan me vergissen, daarom dat ik het via dit topic van jullie eens wil vernemen.
Wat betreft mijn training zal ik best eens naar een sportdokter gaan, deze zal me veel beter kunnen inlichten dan een gewone cardioloog want daarvan mag ik rijden zoals ik wil maar moet wel direct stoppen of tempo minder als ik klachten van de vernauwingen voel. En dit is nu het probleem, ik kan niet zeggen dat ik klachten heb van nog te weinig training of dat het van de vernauwingen komt, ja enkel en alleen als ik blijf doorgaan.
Kent er iemand een goeie sportdokter in de regio Tienen, Leuven, Aarschot etc...dat me goeie raad kan geven? want er zijn ook veel kwakzalvers.
-
Kevindn
- Mountainbiker
Ik heb deze voormiddag een inspanningsproef + lactaatmeting laten uitvoeren bij Karel Pardaens van endocard in Leuven. Daar heb je zowel een cardioloog als een inspanningsfysioloog als een voedingsdeskundige. Je moet maar eens een kijkje nemen op http://www.endocard.be. Ze nemen er voldoende tijd om je huidige conditie, verdere trainingsaanpak en uiteraard je resultaten van de test te bespreken!Fred83 wrote: Kent er iemand een goeie sportdokter in de regio Tienen, Leuven, Aarschot etc...dat me goeie raad kan geven? want er zijn ook veel kwakzalvers.
Mijn resultaten:
Rustpols: 32 (in de ochtend) zittend overdag: 45
Max. Hartsalg: 181
Overslagpols: 170
Gemiddelde hartslag tijdens de marathons: 155-160
bij een gewone tocht is dit 140-150
Durrtrainingen leg ik af met een gemiddelde hartslag van 130 (gemiddelde snelheid is hier op relatief vlak terrein met de koersfiets rond 27km/u) en recuperatietraining na een marathon aan 110
Mijn leeftijd is 24
Gemiddelde snelheden en zo zeggen echt geen moer over hoe je conditie is, want het hangt er helemaal vanaf van waar je rijdt en in wat voor omstandigheden (droog, modderig etc). Als ik zeg dat ik gemiddeld ongeveer 16 rijd, dan denkt iedereen meteen aie aie, maar dat is dan wel in de ardennen met elke keer rond de 700-800 hoogtemeters.
Op zich is het dus goed om te horen dat je regelmatig door een cardioloog wordt gecontroleerd, maar ik zou toch als ik jou was, oppassen met zulke hoge hartslag waarden en dus alles maar uit de kast te gaan rijden bij 40°C notabene! Echt gezond is dat ook niet hoor!
Verder kun je alleen maar je gemiddelde hartslag naar beneden krijgen, door goed te trainen, en vooral door een goede basis aan te leggen, dwz langdurige ritten bij een lagere intensiteit, wat men in de winter doet, de opbouw. Hierover zijn al vele boeken geschreven.
Op zich is het dus goed om te horen dat je regelmatig door een cardioloog wordt gecontroleerd, maar ik zou toch als ik jou was, oppassen met zulke hoge hartslag waarden en dus alles maar uit de kast te gaan rijden bij 40°C notabene! Echt gezond is dat ook niet hoor!
Verder kun je alleen maar je gemiddelde hartslag naar beneden krijgen, door goed te trainen, en vooral door een goede basis aan te leggen, dwz langdurige ritten bij een lagere intensiteit, wat men in de winter doet, de opbouw. Hierover zijn al vele boeken geschreven.
-
Kevindn
- Mountainbiker
Volledig mee eens snelheden zeggen niets als het op je conditie/uithouding aankomt. Ik heb zelfs op mijn mountainbike geen snelheidsmeter meer staan! In de marathons of tochten met de mtb rijd ik op harslag. Op mijn koersfiets heb ik wel nog een snelheidsmeter maar dat is dan vooral om mijn exacte kilometers bij te houden. Snelheden moet je trouwens ook met een dikke korrel zout nemen hier wordt soms wel eens in overdrevenjulie wrote:Gemiddelde snelheden en zo zeggen echt geen moer over hoe je conditie is, want het hangt er helemaal vanaf van waar je rijdt en in wat voor omstandigheden (droog, modderig etc). Als ik zeg dat ik gemiddeld ongeveer 16 rijd, dan denkt iedereen meteen aie aie, maar dat is dan wel in de ardennen met elke keer rond de 700-800 hoogtemeters.
En zoals Julie hierboven reeds vermelde valt of staat alles met je basisconditie die je het beste traint met langdurige ritten aan een lage intensiteit. Deze trainingen moeten uiteraard gebeuren met een bepaalde regelmaat en variatie.
- rubber-12
- Mountainbiker
In een sportcentrum krijg je trainingsadvies, ze doen daar ook lactaattesten.Fred83 wrote:rubber-12 wrote:
Is er veel verschil tussen testen in een sprotcentrum en een gewone cardioloog?
.
In Nottebohm was het in volgorde : cardioloog, trainer, inspanningstest, cardioloog, trainer.
Ik ben woensdagmorgen geopereerd aan men neus se, zen nu nog wel vollop aan't afzien en rust heel veel.
Ben al wel terug uit het ziekenhuis en maandag moet ik terug binnen om de plaatjes er laten uit te halen, ook pijnlijke zaak denk ik.
Nog een 2 weken rusten en dan hoop ik terug te kunnen beginne trainen.
Ben al wel terug uit het ziekenhuis en maandag moet ik terug binnen om de plaatjes er laten uit te halen, ook pijnlijke zaak denk ik.
Nog een 2 weken rusten en dan hoop ik terug te kunnen beginne trainen.