Tandwielen overslaan bij schakelen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

Ik zit met hetzelfde probleem en na 3u sleutelen kom ik het lichtjes beu...
Ik heb een nieuw setje kabels gestoken (XTR) op mijn LX dual controls i.s.m. XT derailleurs. Mijn voorderailleur levert geen problemen op, mijn achterderailleur daarentegen...

Het zit dus zo: aangezien ik met dual controls zit, heb ik een AD met inverse veer. Ik zit mijn AD dus op mijn 32T, volledig ontspannen dus. Ik regel dan zo de spanning dat hij juist naar 28T gaat. Wanneer ik dan verder schakel, blijft hij up het voorzien tandwieltje tot en met de 16, maar dan hoor je al duidelijk dat hij er niet meer mooi opligt (ratelen e.d.). Wanneer ik dan schakel naar mijn 14T, springt hij direct door naar 12T en kom ik op het einde een klik over...

Als ik het dan omgekeerd afstel (dus op kleinste tandwiel leggen en dan opschakelen) slaat hij ook 1 tandwiel over en kom ik OOK een klik over....

Bij mij komt dit dus over alsof er een 9speed cassette (2008 versie bij mij) door een 8 speed dual control (LX 2006) bediend wordt, maar vroeger had ik daar geen problemen mee.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Metalcat
Mountainbiker

Post by Metalcat »

RockShark wrote:Ik zit met hetzelfde probleem en na 3u sleutelen kom ik het lichtjes beu...
Ik heb een nieuw setje kabels gestoken (XTR) op mijn LX dual controls i.s.m. XT derailleurs. Mijn voorderailleur levert geen problemen op, mijn achterderailleur daarentegen...

Het zit dus zo: aangezien ik met dual controls zit, heb ik een AD met inverse veer. Ik zit mijn AD dus op mijn 32T, volledig ontspannen dus. Ik regel dan zo de spanning dat hij juist naar 28T gaat. Wanneer ik dan verder schakel, blijft hij up het voorzien tandwieltje tot en met de 16, maar dan hoor je al duidelijk dat hij er niet meer mooi opligt (ratelen e.d.). Wanneer ik dan schakel naar mijn 14T, springt hij direct door naar 12T en kom ik op het einde een klik over...

Als ik het dan omgekeerd afstel (dus op kleinste tandwiel leggen en dan opschakelen) slaat hij ook 1 tandwiel over en kom ik OOK een klik over....

Bij mij komt dit dus over alsof er een 9speed cassette (2008 versie bij mij) door een 8 speed dual control (LX 2006) bediend wordt, maar vroeger had ik daar geen problemen mee.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Vooreerst, je kan met dual's ook perfect met een top normal rijden, ik vind dit zelfs meer natuurlijk. Doch dit ter zijde.
Ik heb dit al eerder gezegd doch het lijkt mij dat je pat scheef staat. Als een derailleur een paar kransjes goed werkt en dan begint mis te schakelen is het eerste wat je moet controleren of je der. vast staat en je pat recht staat.
Beire
Mountainbiker

Post by Beire »

ik had laatst ook problemen met het schakelen en dan vooral met afschakelen. Afstellen, gaines proper maken,... het hielp allemaal niet. Tot ik in het oog kreeg dat m'n derrailleur met zijn aanslag niet volledig tegen de aanslag van de pat zat, hij stond 2 mm achteruitgedraaid. Bevestigingsschroef effe gelost, derrie tegen de nok, terug vast en hij schakelt weer als een naaimachientje. :-D
Misschien heb je hier wel wat aan
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

Het leek dus hersteld, al verschillende keren op de weg gaan rijden, no problem maar vandaag dook ik het bos ermee in... Eerste helling = doorschieten allom. Dan maar van ellende terug gekeerd. Ondertussen schakelt hij dus mooi tussen alle versnelling, maar schiet hij door (op bijne splinternieuwe XT cassette en ketting :evil: ).

Dusja, naar de Decathlon achter een nieuw padje. Daar rekenen ze 14 euro voor aan, iemand een idee of ze dan ook geld aanrekenen om de vitessen (normaal 10 euro) af te stellen?
Post Reply