Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

bereik: ik denk dat dat op een milimetertje na misschien ongeveer gelijk is voor alle EBB's, ik vind echter geen exacte cijfers op 't net

2 schakels: als je geen half link hebt moet je de keeting wel per twee schakels inkorten, maar 2 schakels weghalen betekend dat de afstand tussen trapas en wielas 1 schakel korter wordt dus heb je voldoende aan 1/2 inch speling voor de trapas in de EBB, ik denk zelfs dat het meestal iets meer is

nu als je zoveel rek hebt moet je misschien eens een kettingchecker gebruiken, als je de ketting tijdig vervangt gaan de tandwielen langer mee

ik blijf erbij met een eccentric heb je normaal geen half link nodig mijn maat heeft een ander type EBB en daar lukt het ook zondeer
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Wowtre wrote:nu als je zoveel rek hebt moet je misschien eens een kettingchecker gebruiken, als je de ketting tijdig vervangt gaan de tandwielen langer mee
daarmee da tik met 2 kettinge rij, om zo iets langer te kunnen rijden, zonder tandwielen te moeten vervangen.
idd bij een rohloff maakt het zo niet veel uit om een nieuwe ketting te leggen.
misschien opteer ik daar nog voor.
Morgen eens bij de lbs passeren

Streets
phille
Mountainbiker

Post by phille »

bij het lezen van je post was mijn eerste reactie : die zijn ketting is COMPLEET versleten, heb je zo'n caliper sjabloon ? Met een schuifmaat kan je het ook meten ...
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

phille wrote:bij het lezen van je post was mijn eerste reactie : die zijn ketting is COMPLEET versleten, heb je zo'n caliper sjabloon ? Met een schuifmaat kan je het ook meten ...
vermoedelijk is die volledig versleten,
kettingen gelegd op 28/08/2007, net het ticketje teruggevonden :P
Dus 11 maanden rijden, met 2 kettingen,
1 maand minder gereden wegens rug problemen, das dan nog 10 000 km.
gemengd parkoers, veel brabantse modder en woon werk.

dus alles wat ik nog meer kan rijden, met eventueel zo een half-linkje van kmc is gewonnen.
want op mijn tandwiel leg ik geen nieuwe ketting meer, dan is heel den boel aan vervanging toe.

Streets
phille
Mountainbiker

Post by phille »

je achterste tandwiel kan wel wat verdragen, als je stalen voorbladen hebt kan die ook wat hebben zenne, ook met nieuwe kettingen, int begin kraakt dat wat maar daarna alles ok
Ik opteer liever voor een pechvrije combinatie dan dat ik mijn ziel moet vasthouden dat mijn ketting pats uiteen kan springen. Vergeet niet dat die powerlinks en dergelijk gemaakt zijn om je uit de problemen te helpen en niet zozeer als permanent zijn gedisgned, wat niet wil zeggen dat ze zeke rzullen breken ...
Streets
Mountainbiker

Post by Streets »

phille wrote:Ik opteer liever voor een pechvrije combinatie dan dat ik mijn ziel moet vasthouden dat mijn ketting pats uiteen kan springen. Vergeet niet dat die powerlinks en dergelijk gemaakt zijn om je uit de problemen te helpen en niet zozeer als permanent zijn gedisgned, wat niet wil zeggen dat ze zeke rzullen breken ...
das ook juist, nog niet aan gedacht
voorlopig kan ik nog wel een 1000 km verder met mijn 2de ketting en dan zien we wel.
dan eens proberen met die half-link

streets
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

streets, 't is toch vreemd dat je geen 2 schakels kan weglaten zo'n EBB is ontworpen om geen kettingspanner nodig te hebben ... ik heb wat rondgezocht op 't web maar nergens vind ik de exacte afmetingen ... ik ben er echter van overtuigd dat dat moet kunnen
Streets
Mountainbiker

Post by Streets »

Wowtre wrote:streets, 't is toch vreemd dat je geen 2 schakels kan weglaten zo'n EBB is ontworpen om geen kettingspanner nodig te hebben ... ik heb wat rondgezocht op 't web maar nergens vind ik de exacte afmetingen ... ik ben er echter van overtuigd dat dat moet kunnen
net geprobeerd
ik kom echt enkele mm'ers te kort,
ik krijg er erop, maar dan zit de beol zo gewrongen dat ge de ketting niet meer kunt ronddraaien en de enige manier om die ketting er dan nog af te krijgen is om met de kettingpons er een schakel uit te drijven.
het is precies of de ketting nog niet genoeg uitgerokken is :cry: :cry:

Streets
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Dan is de ketting te kort.
Met een EBB is het nooit een probleem om de ketting op spanning te krijgen.
Heb toch het gevoel dat je met verdraaien van de EBB meer ketting ophaalt dan de waarde van een schakel.
Op mijn singlespeed rij ik met een 36-blad vooraan.
Met een nieuwe ketting regel ik de EBB rond 135° of tussen 3 en 6u.(0° is pal bovenaan)
Ngl de ketting slijt komt de EBB naar ca. 225°.(tss 6 en 9U)
Is de spanning niet optimaal te krijgen op 270° dan moet er een schakel uit.
@Phille:
Ik gebruik een Shimano HG90 7/8 speed ketting en heb er een 9-speed Sram-linkje dat ik nog had liggen tussen 'gefoefeld', mits wat Dremelwerk.
Werkt perfect, en om grote kuis te doen kan ik de ketting er af halen.
Die links kunnen gerust permanent dienst doen.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

jeps kan perfect, maar ooit gaat da wel nekeer breken, ik speel liever op safe ... otoh no risk no fun ?
Post Reply