Bossen en teek....
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- Kr1stof
- Mountainbiker
Vandaag in de gazet:
Gevaar voor tekenbeten overroepen
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 082008_081
Ge hebt dus minder dan 5% kans op besmetting volgens dieje...
- Jensj
- Mountainbiker
MAAR 5% ? Ik vind dat véél ! Ik begrijp niet waarom ze dat zegegen.. nu gaan mensen misschien niets doen als ze gebeten worden. Maarja, wat moet je doen? Zeggen dat mensen pas naar de dokter moeten gaan alsze klachten hebben? Maar.. er werd hier ook al gezegd dat je geen klachten moet hebben om besmet te zijn?Kr1stof wrote:Vandaag in de gazet:
(Heb artikel niet gelezen, maar ik heb het gehoord in het nieuws)
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
waarom verschijnt er op 1 maand, 2x zo'n artikel?Kr1stof wrote:Vandaag in de gazet:
omdat de mensen zich terecht een beetje zorgen maken en de kans op besmetting in vraag stellen.
en vooral... er veel gevallen zijn met een teek op het lichaam die bij een arts komen aankloppen, vroeger was dat maar zelden het geval.
ja.. zo is het makkelijk.. beetje de mens in slaap wiegen.
teek? geen probleem...niks mis... later, als je pech hebt = kassa kassa voor die mannen.
als je snel ingrijpt en preventief werkt = later geen kassa kassa voor die ziekenbed dokters.
het is al gezegd :
de kans op besmetting is niet zo groot, MAAR een zeer belangrijk gegeven is :
DE REGIO waar je die teek hebt opgelopen. ben je in een regio geweest waar er nogal wat besmette teken zitten, dan is de kans ook groter dan 5%.
bv : regio Kasterlee/lichtaart 8/10 teken besmet. dat betekent driewerf helaas - 80% kans - goede verwijdering etc.. = nog steeds 50% kans dat je in de problemen komt.
er zijn zones in west vlaanderen en de ardennen, waar de kans minder dan 1% is.
het is een feit, dat veel mensen niet meer wachten en naar dedokter stappen.
deze worden bijgehouden in statistieken.
die statistieken geven dan een beeld aan de bureaucraat dat de mens panikeert (wat helemaal niet het geval is), en die bureaucraat zegt dat dan tegen een professor of dergelijke die op basis van een statistiek (van bezoeken, niet van probleemgevallen) zulke domme berichten de wereld instuurt.
moet je bang zijn? NEE
panikeren? NEE
VOORZICHTIG zijn ? JA
ter controle na een tijd ? JA
kan dat kwaad? NEE
is dat wel goed ? JA, slim zelfs, want je wil het zekere voor het onzekere.
ga je ook fietsen met het voorwiel los? NEE.
idem met teken... beter preventief werken, niet afwachten, want soms kunnen de problemen in snel tempo opkomen, en het ergste is... men denkt bijna nooit aan die tekenbeet van weken of maanden terug.
maar die is mogelijk wel de boosdoener.
en deze is helemaal absurd :
citaat uit het artikel :
"De wijze waarop de teek wordt weggehaald zou geen invloed hebben op het besmettingsrisico"
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
dat kan altijd. heb je na enkele weken of een goeie maand een onverklaarbare pijn die erger word op korte tijd, en bij onderzoek eventueel een vlek zijn.. best even de arts raadplegen.Stinobi wrote:Stel dat er een teek op uw hoofd zit. Kunt ge die er dan toevallig afschrapen door te krabben zonder dat ge het beseft?
-
Pashley 24Mhz
- Mountainbiker
Post by Pashley 24Mhz »
Ik ben dit jaar gebeten door een teek, en heb daar heel wat gevolgen van gedragen... Ontstekingen, rood glanzende zwelling, verstramming van gewrichten en daarvoor injecties gekregen en pillen moeten nemen + enkele keren bloed moeten laten nemen... Dat beest heeft nogthans max 2 a 3 uur op mij gezeten... Vieze beestjes waar ik hopelijk niet meer in contact mee kom in de toekomst...
- BASSMAN
- Mountainbiker
- Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Vanmiddag gaan biken,thuis gekomen gaan douchen en eens over mijn enkel gevreven,was een beetje geiriteerd.S'avonds voor de pc pijn aan mijn enkel,eens gekeken en ene teek is zich aan het invreten in mijn huid.Met een pincet helemaal eruit gehaald(was heel klein en volledig)en ontsmet.Onmiddelijk minder pijn aan mijn enkel,is wel nog dik waar de teek zat.Zou ik nu naar een doktor gaan of nog even wachten.