Niet slecht dit topic. Het houd ons een beetje alert, nietwaar ?
Bossen en teek....
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Nee toch niet, want ik ben toch redelijk zeker dat die test niet juist is, wat zeker mogelijk is. Mss nog te vroeg om te ontdekken? Die plek spreekt al voor zich. Ik blijf wel opletten voor mocht het toch niet Lyme zijn, maar iets anders. De dokter zei dat ik eind oktober nog eens bloed moest laten trekken.Hemd wrote:Wat een geluk. Dik feest vandaag dus.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
dat klopt. soms is de bacterie laat detecteerbaar in het bloed. Intussen zet alles wel door, helaas.SusXT wrote:Nee toch niet, want ik ben toch redelijk zeker dat die test niet juist is, wat zeker mogelijk is. Mss nog te vroeg om te ontdekken? Die plek spreekt al voor zich. Ik blijf wel opletten voor mocht het toch niet Lyme zijn, maar iets anders. De dokter zei dat ik eind oktober nog eens bloed moest laten trekken.Hemd wrote:Wat een geluk. Dik feest vandaag dus.
de beet die ik had was ook niks terug te vinden, ook geen plek op de plaats van de beet. wel een steeds meer toenemende pijn aan de enkel (daar had ik prijs). het begon met een klein plaatselijk steekje - alsof er een splinter inzat. na 4 dagen was de pijn al over een 10-tal centimeter toegenomen, en de flexibiliteit van de spieren rond de pezen zelfs minder soepel wordend. elke stap was op de tanden bijten.
intussen was ik al begonnen met de antibiotica, en vanaf dag 4 van de inname nam de pijn sterk af.
wat dus ook een overduidelijk teken was dat de teek wel degelijk de oorzaak was, en besmetting actief was.
ik geef elke persoon groot gelijk dat hij niet wacht met antibiotica tot er eventueel rode vlekken zouden gaan optreden.
en wat die uitleg over antibiotica betreft dat het niet goed is etc... die arsten zouden beter hierop zeer snel anticiperen, en veel strenger moeten optreden tegen zichzelf als er iemand zich aandient met de spreekwoordelijke snotvalling.
want net hier is men veel te makkelijk met antibiotica te geven.
van een snotvalling ga je niet door of verlamt geraken, van de teek wel, helaas.
- VaMalder
- Mountainbiker
Nu ook weer niet overdrijven :) Blijkbaar hebben we er in Vlaams brabant minder last van. Ik bekijk het zo: ons kat heeft in haar leven nog maar 1 keer een teek gehad en wie weet waar dat beest allemaal uithangt.Killerbe wrote:Je kan het ook langs de andere kant bekijken...
Het boezemt misschien bij sommige de angst in, om in de natuur te gaan vertoeven?
Als je dan effectief een beet hebt is het dan toch beter het zekere voor het onzekere te nemen en een antibioticakuur te volgen, ook al is de kans heel klein dat je lyme kunt krijgen..
Daar mag je dan ook niet in overdrijven, he. Als je dat niet moet nemen kan je 't best laten.VaMalder wrote:Nu ook weer niet overdrijven :) ....Killerbe wrote:Je kan het ook langs de andere kant bekijken...
Het boezemt misschien bij sommige de angst in, om in de natuur te gaan vertoeven?
Als je dan effectief een beet hebt is het dan toch beter het zekere voor het onzekere te nemen en een antibioticakuur te volgen, ook al is de kans heel klein dat je lyme kunt krijgen..
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
je kan het ook een beetje bekijken in welke regio je die hebt opgelopen.
de Kempen, vooral Kasterlee, herentals, grobbendonk gierle, olen, westerlo zijn een vrij hoog risico op besmetting (8/10 teken zijn besmet)
deze streek heeft hele mooie routes, maar helaas ook veel reeen die besmet zijn en aldus ook veel besmette teken
heb je in deze streken gefietst, kijk altijd na op teken. en best iets op uw hoofd zetten om het haar af te schermen.
na een val, snel even nakijken. ZEKER als je op gras valt.
in de dennenbossen tussen Kasterlee en herentls heb je veel heidegras staan naast de paadjes... val je daarop, heb je een verhoogt risico en aldus snel controleren voor je verderrijd.
moet niet, maar beter op de hoogte zijn he
vanuit deze regio's, geen risico nemen.
dessel, retie ravels, geel,balen is het risico al kleiner.
het aantal besmette teken is ook sterk regio gebonden. er zijn streken waar je nauwelijks besmette teken tegenkomt... maar het risico blijft.
een gewaarschuwd man / vrouw is er 2 waard
de Kempen, vooral Kasterlee, herentals, grobbendonk gierle, olen, westerlo zijn een vrij hoog risico op besmetting (8/10 teken zijn besmet)
deze streek heeft hele mooie routes, maar helaas ook veel reeen die besmet zijn en aldus ook veel besmette teken
heb je in deze streken gefietst, kijk altijd na op teken. en best iets op uw hoofd zetten om het haar af te schermen.
na een val, snel even nakijken. ZEKER als je op gras valt.
in de dennenbossen tussen Kasterlee en herentls heb je veel heidegras staan naast de paadjes... val je daarop, heb je een verhoogt risico en aldus snel controleren voor je verderrijd.
moet niet, maar beter op de hoogte zijn he
vanuit deze regio's, geen risico nemen.
dessel, retie ravels, geel,balen is het risico al kleiner.
het aantal besmette teken is ook sterk regio gebonden. er zijn streken waar je nauwelijks besmette teken tegenkomt... maar het risico blijft.
een gewaarschuwd man / vrouw is er 2 waard
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Post by Vos in de bossen »
Killerbe wrote:Je kan het ook langs de andere kant bekijken...
Waarom bang zijn in de natuur te gaan ???
Hier in de buurt (100 mt) bij ons lopen reeën rond.
Dagelijks wordt onze Duitse herder(in) het bos in gelaten, brengt regelmatig teken mee
Wekelijks rijdt ik de heide en bossen in (Maasmachelen/Opgrimbie) waar ik nooit zoveel reeën gezien heb in mijn ganse leven dan nu (wordt 58 binnenkort)...
Mijn grootste schrik is over-kop gaan en mijne nek breken.
Daar spreken we niet over als MTB er ... of willen we niet aan denken
Dit topic is goed, en niet bedoeld om ons angst aan te jagen.
Een gewaarschuwde man is twee vrouwen waard
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
moet geen bang hebben om in de natuur te vertoeven.
je moet gewoon alert blijven op eventuele kleine beestjes.
als je in een mierennest zit, blijf je ook niet zitten maar verwijder je ze, en controleer je toch ook of er nog ergens zitten? met teken hetzelfde, gewoon even controleren.
maar das geen reden om bang te zijn.
je moet gewoon alert blijven op eventuele kleine beestjes.
als je in een mierennest zit, blijf je ook niet zitten maar verwijder je ze, en controleer je toch ook of er nog ergens zitten? met teken hetzelfde, gewoon even controleren.
maar das geen reden om bang te zijn.
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Post by Vos in de bossen »
Ja, goed gesproken !!!
En als de teken niet zouden bestaan, dan zouden de teken uitgevonden moeten worden om alert te zijn!!!!
Zo zie ik dat
Neen, ernstig zijn wil niet zeggen dat je een bangerik ben.
Integendeel, het is een teken(
)van moed om toe te geven ipv
bwaaaaah seg, met den deze gebeurd niks, met de anderen chinezen wel.
Maar wat ik hier gelezen heb, het is top (onder anderen, als je valt in het gras of heide, is het zeker en vast dé plaats waar deze "lieve heer beesten" leven.
Als ik in het bos rijdt, draag ik wel altijd lange sokken aan, geen lage "janette"
sokken.
Wanneer ik thuis komt, vliegen deze vol met gaten CAT sokken den emmer in, om de kaasgeuren te verwijderen, en de voele biesten die erin zitten.
En als de teken niet zouden bestaan, dan zouden de teken uitgevonden moeten worden om alert te zijn!!!!
Zo zie ik dat
Neen, ernstig zijn wil niet zeggen dat je een bangerik ben.
Integendeel, het is een teken(
bwaaaaah seg, met den deze gebeurd niks, met de anderen chinezen wel.
Maar wat ik hier gelezen heb, het is top (onder anderen, als je valt in het gras of heide, is het zeker en vast dé plaats waar deze "lieve heer beesten" leven.
Als ik in het bos rijdt, draag ik wel altijd lange sokken aan, geen lage "janette"
Wanneer ik thuis komt, vliegen deze vol met gaten CAT sokken den emmer in, om de kaasgeuren te verwijderen, en de voele biesten die erin zitten.