de rohloff komt met een quick release dus het wiel loszetten is hetzelfde als met een cassette je moet wel de schakel kabels loskoppelen hierbij zijn er 2 systemen:Kimmeke wrote:Hallo,
Misschien staat het wel ergens tussen de 71 pagina's maar na meer als 20 pagina's gelezen te hebben heb ik het nog niet gevonden.
De Rolhoff lijkt me wel iets maar wat me nog niet duidelijk is of je het wiel gemakkelijk volledig kunt verwijderen voor bijvoorbeeld transport in de auto of vervanging van een band.
Met een gewone fiets met inwendig 3 versnellingen vind ik het niet zo eenvoudig, dus als ik telkens een half uur moet knutselen om de fiets in en uit de auto de nemen![]()
Maar om het op een ligfiets te monteren lijkt me dit zeer geschikt.
* de "ressorts" dat zijn kabels rechtstreeks verbonden met de hub en via bajonet schakeling => de bajonetsluiting losklikken door die een kwart te draaien
* externe schakelnbox => de wite knop op de box 90° draaaien, box afnemen en wiel kan eruit
beide zijn vrij makkelijk los en vast te zetten, ikzelf heb de ressorts mijn maat de box, ik spreek dus uit ervaring ... de eerste keer is het effe zoeken maar als je het onder de knie hebt is het secondenwerk, laat ons zeggen 15" meer werk dan bij een open systeem
btw: de huidige naafversnellingen voor stadsfietsen zoals de sram i-motion hebben tegenwoordig ook een snelkoppeling voor de kabel dus dat half uur is zeker niet meer van deze tijd