Ja je hebt gelijk...maar het grote voordeel van een kettinspanner op deze manier is dat je ketting ALTIJD op spanning is en grote klappen worden zo goed opgevangen.Ik heb op andere forums gelezen dat dit toch de beste oplossing is .Op deze manier hoef je niet bang te zijn dat je ketting er af loopt .De ketting is nl altijd op spanning en anders moet je toch vaak de spanning bijstellen.
Het gewicht van mijn fiets zoals hij daar staat ,dus incluis alles , is 14 KG....ik geef toe...beetje zwaar maar even zwaar als mijn oude fiets dus de Rohloff maakt het voor mij niet zwaarder....en ik ben al 1 kg afgevallen dus totaal gewicht is zelfs lichter...hahaha
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
zonder woorden
allez dan toch een klein woordje uitleg
"kleine" upgrade
- avid single digit sl
- fox F32 100 rlc
- slr xc
11.1kg
- Wowtre
- Mountainbiker
allez dit was te verwachten zekernebraz M/30j. wrote:...en die fiets lijkt op een mtb van 20 jaar geleden.
Niets is wat het lijkt ... Laat je niet vangen door de cleane retro look, het is een topbike kwa rijgedrag vooral door het softtail frame, de vork en uiteraard de Rohloff. Maar bon je hebt gelijk het is een vrij klassieke look en de kranks zijn idd bijna 20jaar oud, die komen nog van mijn allereerste MTB en ik had die nog liggen.
voor mij is ie perfect
- bollie
- Mountainbiker
Zo mannen..
De eerste weken van mijn fiets zitten erop en ik moet zeggen...het is echt geweldig.Het is wel even wennen wat het schakelen betreft ...je bent niet gewent te draaien maar het gaat al veel beter.Vanaf woensdag ga ik naar Spanje . Platja D"aro om daar weer eens heerlijk te fietsen .daar wordt de Rohloff pas echt goed belast en als hij het daar goed doet , dan is het echt een gewelig ding .Ik ga daar 4 weken fietsen in de bergen dus dat moet een goede test zijn .Ikzelf woon in Nederland aan de kust en de Rohloff heeft al aardig wat zand en water gezien ..alles werkt nog steeds prima...onderhoud is een stuk makkelijker.
Tot over een week of 5 voor een verslag van de Rohloff in de bergen...
Prettige vakantie.
Frits
De eerste weken van mijn fiets zitten erop en ik moet zeggen...het is echt geweldig.Het is wel even wennen wat het schakelen betreft ...je bent niet gewent te draaien maar het gaat al veel beter.Vanaf woensdag ga ik naar Spanje . Platja D"aro om daar weer eens heerlijk te fietsen .daar wordt de Rohloff pas echt goed belast en als hij het daar goed doet , dan is het echt een gewelig ding .Ik ga daar 4 weken fietsen in de bergen dus dat moet een goede test zijn .Ikzelf woon in Nederland aan de kust en de Rohloff heeft al aardig wat zand en water gezien ..alles werkt nog steeds prima...onderhoud is een stuk makkelijker.
Tot over een week of 5 voor een verslag van de Rohloff in de bergen...
Prettige vakantie.
Frits
- Wowtre
- Mountainbiker
Je twijfelt over ?Hubertje wrote:I doubt, maar hij ziet er perfect uit!Wowtre wrote:[Niets is wat het lijkt ... Laat je niet vangen door de cleane retro look, het is een topbike kwa rijgedrag vooral door het softtail frame, de vork en uiteraard de Rohloff.
Ik wou hier nog eens op terugkomen de uitleg staat wel op de rohloff site, maar ik weet niet wat het effect juist is tijdens het rijden.phille wrote:NADELEN:
Het rendement is 2 a 3% lager dan een klassiek systeem
Zo'n klein verschil kan je natuurlijk nauwelijks voelen ook al omdat dit verschil niet in alle versnellingen even groot is maar wat effect heeft het voor het rijden? wil dat zeggen dat je 2-3% van je energie verliest in de overbrenging en dat je op een rit van 2uur een paar minuten verliest door het efficiëntie verschil? bij een XC wedstrijd zou dat natuurlijk wel een nadeel zijn. Phille heeft natuurlijk gelijk dat de Rohloff een aantal zaken compenseert, maar dat geldt minder voor wedstrijdrijders denk ik, die zullen wel weinig schakel problemen hebben en met perfect afgesteld materiaal aan de start komen. Voor een tijdritfiets zou dit uiteraard heel nadeelig zijn want daar telt ieder tiende van een procent, maar hoe zit dat voor XC en marathons?
een redenering
1/ 30% van de rit trap je niet echt voluit (afdaling, in het wiel hangen etc...)
2/ het verlies tov derailleurs is maximaal 3% en minimaal 0% (in 11e is er geen verlies zeggen ze)
=> conclusie: slechts 1% "echt" verlies op een totale rit en dat compenseer je door het schakelgemak en vooral door wat er zich tussen je oren afspeelt, als je iemand in de problemen hoort raken door derrie problemen dan ga je net iets harder naar boven
maar bon is er iemand die een onderbouwde uitleg heeft en die kan bewijzen dat je op eenzelfde parcours met een gelijkwaardige fiets (eventueel getuned voor gelijk gewicht?) al dan niet trager bent met een Rohloff. Ik heb het gevoel van niet maar ik kan het niet echt hard maken en dat stoort me een beetje
Last edited by Wowtre on Sun 20 Jul 2008 07:18, edited 1 time in total.
Hallo,
Misschien staat het wel ergens tussen de 71 pagina's maar na meer als 20 pagina's gelezen te hebben heb ik het nog niet gevonden.
De Rolhoff lijkt me wel iets maar wat me nog niet duidelijk is of je het wiel gemakkelijk volledig kunt verwijderen voor bijvoorbeeld transport in de auto of vervanging van een band.
Met een gewone fiets met inwendig 3 versnellingen vind ik het niet zo eenvoudig, dus als ik telkens een half uur moet knutselen om de fiets in en uit de auto de nemen
Maar om het op een ligfiets te monteren lijkt me dit zeer geschikt.
Misschien staat het wel ergens tussen de 71 pagina's maar na meer als 20 pagina's gelezen te hebben heb ik het nog niet gevonden.
De Rolhoff lijkt me wel iets maar wat me nog niet duidelijk is of je het wiel gemakkelijk volledig kunt verwijderen voor bijvoorbeeld transport in de auto of vervanging van een band.
Met een gewone fiets met inwendig 3 versnellingen vind ik het niet zo eenvoudig, dus als ik telkens een half uur moet knutselen om de fiets in en uit de auto de nemen
Maar om het op een ligfiets te monteren lijkt me dit zeer geschikt.