eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Drossie
Mountainbiker

Post by Drossie »

Bij mij eigenlijk nog geen problemen met klikpedalen.
Ik heb ze nu een weekje. Kheb eerst wat in de tuin geoefend en dan direct gaan rijden...
Ohja, kheb ze zo los mogelijk gezet. Ben 2 keer bijna gevallen, maar had 2 keer tijdig mijn voeten uitgeklikt om steun te zoeken.
MC Anthony
Mountainbiker

Post by MC Anthony »

bij mij was het klik en weg ... ;-) en achteraf van: shit ik zit vast ;-)
de mauve
Mountainbiker

Post by de mauve »

kben aant overwegen om de kllikkers der terug af te doen. Is inderdaad wel super maar begin het vallen een beetje beu te worden :-? . Het gebeurt echt zelden dat ik bij en bloso route eens 'niet' val :-D . Vandaag niet gevallen ma theeft in de modder toch een paar keer zeer weinig gescheeld. Enkele keren voor de snelle keuze gestaan: klik ik los en zet ik men voet of ga ik er voor en lig ik misschien op men gezicht 8)
Manuuz
Mountainbiker

Post by Manuuz »

Voor op de baan lijkt mij dat geschikt.
Klein toerke offroad, en ik voel mij al niet veilig.
Klikker zitten nogthans goed los.

Ik heb het op één toertocht tijd veel gezien. >Mannen die in een steile helling offroad even moeten uitklikken (of vallen), en die de rest van de helling moeten stappen.
Zonder klikkers kan je makkelijker weer aanzetten, vind ik (misschien omdat ik het zelf niet gewoon ben)
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Mijn eerste ervaring met klikpedalen ligt nog op de provinciebaan in Werchter #-o.
MTB-pedaaltjes zijn eitjes tov een koerspedaal :-)

@Manuuz: zie niet in waarom je met klikpedalen minder makkelijk weer zo kunnen aanzetten? Kan enkel door het feit zijn dat je je pedaal nog niet vlug genoeg 'vind'. Aangezien je met je voet die al ingeklikt is nog kan trekken moet het net vlotter gaan. Alles gaat vlotter met klikpedalen, als je het maar gewend bent.
Manuuz
Mountainbiker

Post by Manuuz »

ja dat is het.
Maar heb er toch een paar mee zien sukkelen (heb wel nog maar één toertocht gereden hé...).

Misschien word ik het wel gewoon, maar voorlopig voelt het onveilig aan offroad :)

Maar op de baan vind ik het wel aangenaam, zeker wanneer het zo los zit.
ezechiel
Mountainbiker

Post by ezechiel »

het is idd gewoon worden. ben nog nooit gevallen door de klikpedalen, het is gewoon wat aanpassen. zeker in offroad geeft het een meerwaarde.
Ook het inklikken gaat makkelijk, hier is het wel belangrijk dat je pedalen neemt van goeie kwaliteit, maar eens je die pedalen weet zitten, klik je erin zonder problemen
MC Anthony
Mountainbiker

Post by MC Anthony »

ik vind de klikpedalen (als je ze gewoon bent, en ze niet te vast staan natuurlijk) juist een voordeel offroad, je bent zeker dat je niet door een hoop slijk tussen de schoenen en de pedaal er afschuift en zowieso een pijnlijke ervaring tegemoet gaat. Betere banden deden het wel bij mij! D'r liggen nu hutchinson bulldogs op, zeer goede mud clearance, en (als ge ze niet steenhard oppompt natuurlijk) een heel goede grip !
jippen
Mountainbiker

Post by jippen »

Na het volledige topic te lezen en onder het motto probeer het zelf eens uit :-D
Bij van eyck achter schoentjes geweest en de klikpedalen die bij mijn mtb waren er op gezet.

Het was de eerste paar minuten wat zoeken en passen, maar eens dat je weet waar je je voet moet zetten zit ik er van de eerste keer in.
Het best gaat dit als de pedaal helemaal naar beneden is.
Eerst op de parking wat zitten proberen en ook een paar surplaskes gedaan en maar 1 keer op den bek gegaan #-o eigen fout natuurlijk was met de rechtse voet bezig maar was de linkse vergeten.
Daarna een +- 20 km gaan rijden en moet zeggen het verschil is groot.
Heb ook nooit het gevoel gehad dat het onveiliger was, integendeel als ik ergens bijna stil kwam te staan om rond een grote plas te rijden kon ik veel beter weg. Bij kleinere afdalingen ging het ook vlot. Ga er nog een paar weken mee rijden en 15 augustus gaan we naar La roche voor het ruigere werk.Dan schrijf ik er zeker een verslagje over Ik denk dat het ook wat tussen de oren zit en hoe je er voor open staat. Nooit gedacht dat ik het zou proberen...

Het de plaatjes nr 56 genomen en die gaan zeer vlot los.
Moet de klik pedalen nog wat afstellen wat heb het gevoel dat ze soms wat te los zitten. Is het normaal dat je met de voet nog wat links rechts kan bewegen ?
MC Anthony
Mountainbiker

Post by MC Anthony »

ik weet niet of het normaal is, maar ik heb dat ook, dat naar links en rechts bewegen, maar, ik ben nog niet per ongeluk los gekomen, dus mijn schoen zaten wel degelijk vast in de trappers...
Post Reply