Rollen versus hometrainer

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Black Phantom
Mountainbiker

Post by Black Phantom »

Ik wissel nu al frequent tussen semislick en noppenband.
Maar dat zijn brede banden en dat gaat vlot.
Zoals Speci aanhaalt is het geen pleziertje om smalle slicks elke keer op en af te leggen.
ALS ik zou kiezen voor rollen, dan is telkens banden wisselen geen optie voor mij. Een extra wiel is dus inherent aan rollenkeuze #-o
JeTeR
Mountainbiker
Location: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT

Post by JeTeR »

En hoe schakel je met een hometrainer?

Ik heb mijn koersfiets op de Imagic staan en de enorme variatie aan programma's samen met het loggen van alle gegevens zijn voor mij noodzakelijk om het vol te houden. (ons marathonprogramma voor 2004 helpt natuurlijk ook wel 8) )
Mijn eigen evolutie volgen is voor mij de beste motivatie.

Een klimtraining of sprinttraining is ook iets heel anders dan een krachttraining. Verder zit je met al die variaties constant te schakelen.
Telkens met wisselende belasting en trapfrekwentie/versnelling.

En dan heb ik het nog niet over de verschillen tussen trainingen op afstand of op tijd, constant vermogen, constante helling, constante hartslag,... en alle combinaties hiervan.

Mijn koersfiets is natuurlijk op mijn maat gebouwd, dus de zithouding komt overeen met mijn bikes. En ik gebruik die ook voor duurtrainingen op de weg.

Ik denk niet dat ik iets kan aanvangen met een hometrainer als trainingstoestel. Maar misschien ken ik de die modellen niet voldoende...

JeTeR
Black Phantom
Mountainbiker

Post by Black Phantom »

Goh JeTeR,

wat jij zegt is mij volledig duidelijk.
Maar ik denk dat ons beider doelstellingen té ver uit elkaar liggen om te vergelijken.

Mijn bedoeling:
Als mijn bike in stukken uit elkaar ligt (zoals de afgelopen 2 weken) of als het écht te slecht weer is (of whatever ...) dan wil ik gewoon toch iéts kunnen doen.
Ik wil niet meer dan wat soeplesse draaien met de concentratie op trapfrequentie en hartslag.
Schakelen kan niet, maar een soepele weerstandsinstelling (magneetinductie) vind ik al prima.

Door het beperkte tijdsbestek dat ik zal doorbrengen op een trainingsapparaat, zou een gesofisticeerd (duur?) toestel een onverantwoorde aankoop zijn.

Desalniettemin bedankt voor uw bijdrage :wink:
Thomaz
Mountainbiker

Post by Thomaz »

echter twijfelde ik nog tussen 3:
-spinningbike
-hometrainer
-tacxrollen.
Weet iemand wat zo'n spinningbike kost? URL's van fabrikanten? Wat is het voordeel/nadeel tov. een hometrainer? Voor mij persoonlijk geen rollen, mijn vélo + rollen de trap op sjouwen tot in de living zie ik nie zo zitten.. mij op een hometrainerke/spinnerke voor de TV zetten wel :) :)
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

spinning fiets lijkt mij ook wel wat maar de fitness is op 5 minuten wandelen en daar staan een 20tal spinningfietsen, te gek om er zelf 1 aan te schaffen. Alhoewel het mij wel plezant lijkt wa te trainen as ik tv kijk...
voorlopig ga ik dus in de fitness spinnen en zoveel mogelijk buiten echt fietsen.
Thomaz
Mountainbiker

Post by Thomaz »

Dit lijkt me wel iets:

http://www.kettler.net/doc/doc_request. ... 895CC61C96
http://www.kettler.net/index.cfm?uuid=E ... _lang_id=2

Kost ong. 600€ blijkbaar. Zou dit zonder of met bidone zijn? :lol: :lol: :lol:
josvs
Mountainbiker

rollentrainers

Post by josvs »

hallo,

mijn vraag is of jullie soms gebruik maken van roltrainers. indien jullie dit gebruiken, rijd je dan met een koersfiets of een mtb?
welke zijn zowat de beste rollen voor met de mtb te rijden?

thx
Smoldros
Mountainbiker

Post by Smoldros »

Ik train meestal 1 x per week op de rollen en doe dat met mijn mtb. Dat gaat simpel, het kan wel zijn dat je je tacx wat moet afstellen eer het lukt. Ik monteer dan wel mijn fijne bandjes (Hutchinsan top slick 1.6). Dat gaat heel goed, proberen zou ik zo zeggen! :D
Minna
Mountainbiker
Location: Brussel, Full-suspension Specialized Sworks, Injured hardtail Gary Fisher Mt Tam

Post by Minna »

I train on roller 2-3 times a week, depending on what kind of mountain biking I have time to do. I train with a mountainbike with slick tyres on a(n older) Tacx model.

Would much rather buy a proper spinning bike (or one of those new models that 02 biker is talking about), but it's a matter of money as well ..

/Minna
Mounthias
Mountainbiker

Post by Mounthias »

kan je rollen gebruiken zonder zo'n remsysteem, of is dat wat in het niets draaien?

thx
Post Reply