afspuiten onder hoge druk

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
de mauve
Mountainbiker

afspuiten onder hoge druk

Post by de mauve »

Is het afspuiten met de hoge drukreiniger na het fietsen echt taboe of kan het niet echt zo een kwaad als wordt beweerd?
(eenvoudig en snel is het wel :lol: )
JurgenG
Mountainbiker

Re: afspuiten onder hoge druk

Post by JurgenG »

de mauve wrote:Is het afspuiten met de hoge drukreiniger na het fietsen echt taboe of kan het niet echt zo een kwaad als wordt beweerd?
(eenvoudig en snel is het wel :lol: )
Even de zoekfunctie gebruiken levert je al gauw een halve dag leeswerk op. Ikzelf doe het in ieder geval nooit met de hoge druk.
Mickey Mouse
Mountainbiker

Post by Mickey Mouse »

idd zoekfunctie ... even een eenvouwdig en vlug antwoord : als je voor je tocht je fiets even inspuit met bvb siliconenspray (wel zien dat je niet op de velgranden bij velgremmen of op de remschijven bij schijfremmen spuit !!!) spuit je alles er achteraf vlot af met een gewoon waterstraaltje!
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Technieker van fietsboer heeft het me ook afgeraden, omdat er water onder HP (60 bars of meer) in de lagers terecht kan komen, met alle nare gevolgen vandien.
Gewoon de tuinslang, en proberen af te drogen met een compressor (bij den Aldi vanaf morgen aan 85 €)...anders deed ik het met perslucht van mijn duikflessen, maar het is meer dan 10 bars, daar blaas je ook de vetten en olieën ermee weg, en het is ook niet goed.
Drossie
Mountainbiker

Post by Drossie »

Is het nodig van hem sneller af te drogen?
Kan hij niet gewoon drogen zonder compresseur? (anders schaf ik me morgen ook die compresseur aan zenne)
Killerbe
Mountainbiker
Location: Orbea OIZ - Thompson Full LX en misschien nog een Trek 8500

Post by Killerbe »

Vroeger kuiste ik mijn fiets enkel eens wanneer het nodig was, of wanneer ik zin had. Maar ik merkte algauw dat dat niet voldoende was. Doordat stof en vuil zich nestelde op de scharnier punten, begon mijn fiets aardig te kraken en tsjiepen bij het rijden. Ik heb dit proberen verhelpen met WD40 en andere kruipolies, maar kreeg dat er eigenlijk nooit niet goed uit. Tot op een dag dat ik de mtb eens goed onderhanden nam met de hogedruk spuit. Bij de eerste rit na de spuitbeurt bleek het kraken en tsjiepen ook te zijn verdwenen. Ik dacht bij mezelf, ik heb het gevonden! Na iedere rit spuit ik de fiets af met de hogedruk en verzorg hem terug door de bewegende delen in te spuiten met WD40.

Een week of zo geleden, mijn werkwijze hier gepost en die blijkt uiteindelijk toch niet zo goed te zijn (volgends wat me hier verteld wordt). Intussen is de fiets binnen geweest voor onderhoud (nieuwe kabels, remblokjes, traphuis en trappers). Bij mijn rit zondag kreeg ik de indruk dat het kraken en piepen lijkt terug te komen. Dus ga ik deze week de fiets eens behandelen met de tuinslang en ontvetter.
Alpine
Mountainbiker

Post by Alpine »

Voor het grootste vuil eraf te spuiten vind ik het toch handig zeker als de modder of zand nog niet aan gekoekt is anders kom je er met tuinslang niet alleen.
Je moet alleen wat meer afstand nemen.
Voor het grondige werk ook tuinslang en een poper vod, kettingreiniger terug smeren (geen spuitbus) en macheerd als nieuw.
En gebruik ook wel siliconenspray blinkt toch iets harder zo.
Ik doe het dan ook wekelijks zo.

ps: wd40 is geen smeer middel enkel handig voor iets los te maken piepen zal altijd terug komen op deze manier
Levud
Mountainbiker

Post by Levud »

Tuinslang, emmer met sopje en spons, terug tuinslang, drogen met compressor en daarna inwrijven met siliconespray. Zo doe ik het en nog nooit problemen mee gehad.
de mauve
Mountainbiker

Post by de mauve »

en wat is een siliconenspray?
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

spray met valse-borsten materiaal erin?
Post Reply