Tandwielen overslaan bij schakelen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Levitation
Mountainbiker

Tandwielen overslaan bij schakelen

Post by Levitation »

Hallo iedereen

I know, 't is hier al een veelbesproken onderwerp, maar ik start er toch gauw even een nieuw onderwerp voor.

Waarom? Wel, omdat het ALTIJD dezelfde tandwielen zijn die m'n derrie overslaat (vanachter). Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat het ooit anders is geweest.

Omdat ik het helemaal naar de kloten had geholpen heeft onze pa mij vanavond nog wat ermee geholpen, maar terug krijg ik datzelfde probleemke als er altijd al was -> middelste tandwiel ergens en laagste versnelling (grootste blad dus) worden zeer vaak overgeslagen bij het omhoog schakelen (van licht naar zwaar dus).

Bij het trekken aan de derrailleurkabel pakt hij deze bladen dan weer wel, dus dat het aan de kabelspanning ligt is me ook al duidelijk. MAAR bij elke minieme draai aan de schroef aan de derailleur of shifter blijken er wereldverschillen plaats te vinden. 't Is eigenlijk om zot van te worden, want in het bos verwacht ik natuurlijk toch dat mijn ketting binnen de 2 seconden op het juiste blad ligt, of ik kan al afstappen alvoor ik fatsoenlijk aan een klimmetje begonnen ben.

Zijn mijn pa en ik gewoon dikke klommelaars of zou er hier meer aan de hand zijn?

Alvast erg bedankt.
funkstar
Mountainbiker

Post by funkstar »

IK vermoed dat er vuil in de gaines zit.
Afschakelen gaat dan meestal niet zo vlot meer.
Dus de gaines en de kabel eens vervangen.
Gober
Mountainbiker

Post by Gober »

Een goede werking van de derailleur heeft 2 dingen nodig. De derailleur moet goed afgesteld zijn en zoals reed vermeld de kabels en gaines moeten proper zijn.

Een zeer complete, duidelijke uitleg met tekeningen over het afstellen van de achterderrailleur kan je hier vinden:
http://www.bbinstitute.com/DX%20Demo%20Chap%2032.pdf 4,09mb Engels.
Metalcat
Mountainbiker

Post by Metalcat »

Aangezien het probleem zich blijkbaar voordoet bij opschakelen, kan het ook zijn dat uw pat scheef staat. Dan krijg je dit fenomeen ook dat een paar tanden goed gaan en een paar niet.
Cuberider007
Mountainbiker

Post by Cuberider007 »

Ik geef je de goede raad om eerst te kijken naar de stand van je derailleur (pat) en dan je gaine en kabel te vervangen. Zorg voor een goede kabelspanning ( geen snaar ). Indien je probleem nog niet verholpen is zou ik uitkijken naar een nieuwe derailleur. Indien nog problemen => ga naar fietsenmaker. :-D
Levitation
Mountainbiker

Post by Levitation »

Haha alvast bedankt allemaal.

Vuil tussen de kabels kan het toch niet meer zijn. Die werden gisteren helemaal zuiver geveegd en achteraf terug ingevet met kruipolie.

Derrailleur is ook eens helemaal zuiver gemaakt (binnenin en rond die veer enzo) en al de vettigheid die tussen de tandwielen zat heb ik ook eens wat eruit gehaald. Verder heeft pa die tandwielen eens terug wat aangedraaid.

Pat (is het niet "pad"?) staat toch wel recht zo op het eerste zicht.

Ik heb ooit eens horen vertellen dat de combinatie Deore - XT niet zo gelukkig gekozen is en dat ge dan beter een volledige Deore groep koopt omdat schakelproblemen anders veelvoorkomend zijn? (Of dat de combinatie XT derrailleur en Deore shifters niet zo goed samengaat ofzoiets.) Ik weet nu niet direct of dat fabeltjes zijn, maar mijn logisch verstand zegt van wel.
't Is ook wel zo dat m'n fiets (Orbea Sherpa) volgens hun site standaard uitgerust zou zijn met Deore derrie vanvoor en Deore derrie vanachter, en deze heeft vanuit de winkel dus al een XT achterderrailleur erop staan.

Misschien dat ik vanmiddag nog eens ga fietsen, en als het echt niet te doen is spring ik maar eens bij een fietsenmaker in de buurt binnen.

Bedankt toch voor de reacties.
Metalcat
Mountainbiker

Post by Metalcat »

Nee, het is wel degelijk "pat". Heeft niks te maken met pad, kikkers of singletracks :wink:
Deore - XT kan perfect samen. Heeft niks te maken met je probleem. Dit wordt zelfs heel dikwijls gedaan om een goedkope fiets toch een iets "exclusiever" uiterlijk te geven. Er zijn er zelfs die dit doen met een Alivio - XTR combinatie #-o
Levitation
Mountainbiker

Post by Levitation »

Ha oké dan :-D
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

zet er een SRAM op, schakelverhouding 1/1 heeft nooit problemen als je regelmatig je kabels kuist. Shimano heeft 1/2 dit wil zeggen dat de er minder kabel "verschoven" wordt om een tand op of af te schakelen wat veel gevoeliger is voor misschakelen.

laat de discussie shimano versus SRAM maar losbarsten.... :wink:
Last edited by montenbaiker on Fri 27 Jun 2008 16:23, edited 1 time in total.
Angelo.
Mountainbiker

Post by Angelo. »

strak bollen die versnellingen weer als een klokske.
Post Reply