koersvélo: een must ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

over het algemeen spreekt men : 3 tanden vooraan is 1 achteraan en zijn identiek.
de vergelijking klopt, maar ze zijn niet identiek. vaak word er geen rekening gehouden met de luttele '10 a 12 cm' en is voor de meesten hetzelfde... maar op een lange klim kruipt dat in de benen.

dus als je de kans hebt de Mont Ventoux op te rijden, gebruik dan een 39 en geen 42 binnenblad op de koersfiets.
in combinatie met de banden, het gewicht, de houding ga je normaal behoorlijk sneller bergop rijden.
CHRISCROSS
Mountainbiker

de praktijk

Post by CHRISCROSS »

En nu praktijkles :
Ik heb nu mijn koersvlo en na 2jaar alleen de mtb(waar ik ook mee op baan trainde met furious fred) heb ik na 500 km de volgende bevindingen: (trommelgeroffel)
Geen indrukwekkende grotere gemiddelden op dezelfde toer en dus geen opmerkelijk tijdverschillen, misschien een km gemiddeld per uur meer en een 5min verschil.(zonder te "koersen" met mtb of koersvelo)
Als die koersvelo niet zo'n koopje was, kan je stellen dat je met een groter paar wielen en slickjes hetzelfde resultaat hebt en hetzelfde traint,voor mij is dat duurtraining, zonder mij over te belasten.
Daaromm had ik eigenlijk nog een vraagje, mijn koerswielen passen perfect op het kader van de mtb ,op de schijfremmen na natuurlijk.
Zijn koerswielen 28 of 29 inch, indien 28 kan ik dan een wiel laten spaken met schijfrem , zo ja met welke velgen en spaken.

ps: het enige voordeel aan de koersvelo is dat ik geen grote veranderingen hoef te treffen als ik van een weekend ardennen of wissant kom als ik terug op baan wil, mij fiets staat klaar en ik kan gerust de verende vork en de noppenbanden laten zitten, dit bespaart mij 15min tot 25 min werk
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

ben de ventoux opgereden me ne 39 27 en vond da toch nie echt soepel draaien zenne. voor profs misschien, maar voor toeristen zoals ik, daarvoor lever ik toch wa te weinig watt per kg gewicht zenne.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

allez laatste poging, ik ben dan wel een marathon man maar dit duurt me net iets te lang
Sunn xtreme wrote:volgens de eerste formule van WOWTRE zit het zowat kompleet opeen, vrijwel idem.
hola het is niet mijn formule, het is gewoon de standaard berekening van het verzet (voorblad/achterblad * wielomtrek * tpm * 60min = snelheid) als je mij refereert moet je mijn bewering niet proberen om te draaien:
44x21 = 4m47cm en 41x20 = 4m36cm dus het kleiner verzet gaat soepelder, dat klopt met mijn formule voor een oneven voorblad
maar:
41x20 = 4m36cm en 38x19=4m26cm dus het kleiner verzet gaat soepelder, dat klopt evenzeer met mijn formule en dit keer voor een even voorblad
of anders nog:
39/11 < 40/11 => 39 (oneven) draait soepeler wegens kleiner verzet
40/11 < 41/11 => 40 (even) draait soepeler wegens kleiner verzet
39/13 = 42/14 => even en oneven met zelfde verzet dus even soepel

QED
"Sunn xtreme" gelooft in het oneven voorblad, al de rest weet dat het te aan het verzet ligt

Citaat "More well-rounded cyclists, who are likely to deal with wider variations in chainwheel and tire size, need a more sophisticated system to realize that the 46/16 on their mountain bike, and the 52/12 on their Moulton and the 52/14 on their Bike Friday are all about the same as the 53/19 and 39/14 on their road racer."
CHRISCROSS wrote:... hetzelfde traint ... het enige voordeel aan de koersvelo is dat ik geen grote veranderingen hoef te treffen ...
volledig mee eens meerdere fietsen is praktischer en voor de training op zich maakt het niks uit. Voor prestatie doeleinden (snelheid, ventouw etc) is het type fiets uiteraard wel belangrijk. Ik heb nooit iets anders beweerd
Last edited by Wowtre on Thu 10 Jul 2008 21:54, edited 2 times in total.
ullewupper
Mountainbiker

Post by ullewupper »

ik heb paar maand geleden ouwe koersvlo op de kop getikt met 105 en shifters aan het kader resultaat:
de conditie gaat de lucht in!
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

39/13 = 42/14 => even en oneven met zelfde verzet dus even soepel .

niet geheel. het ligt dicht op elkaar.

gelijkstaande combinaties van de 3 vooraan=1 achter in vergelijk.... probeer ze maar eens uit op een lange klim. je kan makkelijker je cadans aanhouden, naarmate de tijd en km's vorderen bergop begint net dat beetje verschil te werken... je kan je tempo zelfs een stuk optrekken.
met een even combinatie ga je naar het einde van zo'n klim veel meer tegen je plafond aan zitten.... de verzuring ligt gewoon hoger.

bv : Croix de Fer (21km), col de la bonnet en de isoard Cormet de roseland, col d'iseran, Mt Kenis (40km via susa), petit en grand st bernard (40 tot 45), Tourmalet, via St jean de mauriene de Galibier , Pic de tantes (fr), Simplon pas, de Grimselpas Furka (zwitserland), stelvio (it)... in de spaanse yrineeen weet ik er ook een paar liggen, hetij niet bekende cols maar des te verschrikkelijker en 'maar' rond de 18 km lang.....
als de verzuring dan net lager ligt door een oneven combinatie te rijden, dan als met een even combinatie, is dat zeer welkom.

als je conditie hebt en er een aantal van die monsters na elkaar doet (bv in de Marmotte of fondo dolomiti) weet je wat je eraan hebt.
details maken in zulke lange klimmen het verschil, niet enkel conditie en mentale weerbaarheid.
kan je ook anders gaan berekenen : verschil afstand = aantal km x intensiteit= calorieen extra = hogere verzuring = langere recuperatie.

ook de snelheid waarmee je klimt heeft invloed (logisch natuurlijk)... iemand die tegen 12 per uur klimt en zit te fluiten en regelmatig is stopt, zal het verschil minder merken dan iemand die onderhoudend tempo rijd rond de 17-18 per uur en blijft doorrijden tot boven.
maar in de vraag of het verschil uit maakt, gaan we uit dat men in 1 keer tot boven rijd tegen een op zijn minst redelijk tempo.

zoals ik al vaker zei ; het kleine verschil zal je vooral merken in lange slopende klimmen. maar zelfs in de ardennen of in de duitse eifel liggen er korte krengen waar het invloed heeft.

en het verklaart ook waarom fabrikanten standaard 39x53 leveren met de crankstellen, ipv (de vroegere) 42x52 het loopt gewoon beter bergop, en het geeft net dat tikkeltje meer souplesse gevoel..
we spreken dan zelfs over een luttel verschil van 6 tot 15cm per omwenteling.
in de bergen veranderen teams toch naar oneven, omwille van dat detail dat iedereen zo onbelangrijk en belachelijk vind.
ook de fietstoerist in het gebergte heeft er zijn voordeel aan.

btw : het is niet enkel door theorie dat ik het zeg.
ook uit veel praktijkervaring in wedstrijden en hoogte-trainingskampen heb moeten ondervinden vanaf men 19e jaar.

misschien muggezifterij, maar een interessant gegeven voor wie in de cols wil gaan fietsen.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

sunn je spreekt jezelf tegen enerzijds zeg je dat bij 39/13 = 42/14 er toch een voordeel is voor het oneven verzet maar dat argumenteer je door de stellen dat de afgelegde afstand kleiner is wat in dit geval niet correct is je probeert mijn stelling te ontkrachten met het kernpunt ervan namelijk dat een kleiner verzet soepeler is door de hogere trap frekwentie en de kortere afgelegde afstand per omwenteling van de trappers dit is geen muggenzifterij meer maar koppig gelijk willen halen

allerlaatste poging je hebt gelijk dat een kleiner verzet soepeler is dat zal iedereen hier beamen maar dat heeft niks met even oneven te maken
39/13 < 42/13 => oneven geeft kleiner verzet dus soepeler
39/13 = 42/14 => even en oneven met zelfde verzet dus even soepel .
39/13 > 38/13 => even geeft kleiner verzet dus soepeler
bon als je dan toch zo zeker ben, een kleine uitdaging, ik rij met een rohloff naaf wat is de beste setup daarvoor, rekening gehouden met de interne versnellings fatcor uiteraard, begin daar maar een even en oneven uit te vissen tegen dat je daaruit bent schakel ik gewoon een versnelling lager en rij ik soepeler al dan net even of oneven

mechanisch gezien kan je nog zeggen dat de som van de tandwielen voor/achter best oneven moet zijn zodat er meer gelijkmatig verdeling/slijtage etc is zodat je een betere mechanische soepelheid bekomt, maar dit geldt eigenlijk alleen voor single speed, naafversnelling of moto
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ik heb het overdeze regel : 3 tanden voor = gelijk.
voor de meesten staan die gelijk en maakt het geen verschil uit... wat uiteraard mis is. zoals ik eerder zei.. op lange klimmen komt dit ongetwijfeld boven.

vb :

39/13 = 42/14 => even en oneven met zelfde verzet dus even soepel

53x18 = 44x15 ? nee. bij het ronddraaien merk je ook hier weer een verschil.
ook al zit je hier volledig op de regel van 3 voor = 1 achter.

alle verhoudingen inzake oneven x.. en even x... zoals hierboven, zit je met oneven altijd soepelder te rijden.

ik heb het niet over bv 39x13 of 38x13.. dat heeft er totaal niks mee te zien.

in eerste plaats moet je je pion zo proberen samen te stellen dat er zo weinig mogelijk gelijkenissen zijn. het voorste tandblad met oneven keuze is daar het meest geschikt voor.
Vroeger reden ze vaak 52 en 42x.. maar daar waren teveel overeenkosten in de versnelingen, of te sterke benadering op elkaar.
plus dat het toch niet zo vlot loopt.

rij je in het gebergte bv 42x22, dan zal dat moeizamer lopen dan 39x21
J.E.
Mountainbiker

Post by J.E. »

zever.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

dat zal dan wel..... theorie en praktijk zijn 2 zaken.... theorie is de mode, dus doe je het maar met de theorie. :-D
maakt ook niet uit... je kan altijd afstappen en rusten onderweg :)
Post Reply