koersvélo: een must ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

inderdaad, een 39x? loopt soepelder bergop dan bv 42x? , ook al heeft die een 100% identieke verhouding.
renners die erg ervaren zijn in het beklimmen van cols, kiezen altijd voor een 39, anderen voor een 41, bijna nooit voor 40 of 42.
men eerste bergritten in wedstrijd reed ik met 42 als binnenblad (op men 18e), maar werd al snel terecht gewezen dat de beste combinaties met oneven werden gevormd... zelf geloofde ik het toen ook niet, maar opteerde voor dezelfde afwentel-afstand maar dan met 39.
en inderdaad, ondanks de vrijwel 100% zelfde omwentel-afstand, liep de 39 een stuk vlotter. Later ook getest 40x? tegenover 41x? en 43x? en 44x?;..... alles met oneven draait gewoon vlotter rond. met even heb je een wat minder soepel gevoel in het trappen.

je kan dat zelf heel simpel testen. je rijd een lange klim in de ardennen (3 a 4km) met voorblad 44x? , en nadien dezelfde klim met 39x? maar zelfde omwentel-afstand... je zal een verschil merken.
en het is niet psychologisch.

ook profs gebruiken bijna nooit meer een even voorblad.
vooral de spanjaarden gebruiken traditioneel al zeer lang oneven.
Hinault heeft zichzelf zo eens tegengekomen in de Pirineeen. dan 1 trapt hij 41x? en wint met erg ruime voorsprong. de dag erop waant hij zich zegezeker van de tour (lag toen in definitieve plooi) en instaleert een 42 om het verschil uit te diepen met een offensief....
echter.. in de laatste klim gaat hij kapot aan die combinatie en Lemond, Hampsten, Delgado, Millar en nog enkelen passeren hem... en verliest zeer kostbare tijd. de anderen reden allemaal met een 39, ook lemond was van 40 (de dag ervoor) naar 39 gegaan.
Veel later zou Hinault tegen Koechli (de begeleider bij Wonder-Toshiba) zeggen dat hij zich verkeken heeft op dat verzet...en dat hij ondanks bepaalde combinaties dezelfde afstand heeft per omwenteling, het toch zwaarder leek te draaien, en dat hij toch beter bij een oneffen combinatie was gebleven.
Lemond zou door die fout ook de Tour winnen. Lemond zou hem later de Amerikaanse rittenkoers in Colorado (de eerste int. UCI wedstrijd in de usa) helpen winnen om zijn frustraties te temperen.
nadien is men steeds meer gaan werken met oneffen met de spanjaarden en italianen op kop als voorbeeld.
een Belg die absoluut huiverde van effen combinaties, was Lucien van Impe. Ook eddy schepers (ex teammakker van stephen Roche) weigerde deze te steken.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

man man man wat een nonsens enkel de versnelling telt en dat is de verhouding van de omtrek van het kettingblad en de pion en dat heeft niks maar dan ook niks te maken met het even of oneven aantal tanden op je tandwiel

uiteraard als je vooraan een kleiner kettingblad steekt en dezelfde pion achteraan dan daalt de verhouding en wordt je versnelling kleiner en ga je soepeler draaien:
42/15=2.8
41/15=2.7333333
40/15=2.6666667
39/15=2.6
zo zie je maar zowel bij even/oneven heb je verhoudingen met 1 of meerdere cijfers na de komma en zo'n verhouding is steeds een rationele getal ;-) neem nu 39/13 en 42/14 die hebben exact dezelfde verhouding van 3, hier kan je wetenschappelijk gezien geen verschil voelen

stel je hebt een systeem met een riem-overbrenging ipv een ketting, wat is dan nog even oneven de centimeters, de millimeters de inches ???

stel de standaard voor een ketting was niet 1/2 inch (1.27 cm) maar 1,24 dan was had kettingblad met dezelfde diameter 40 tanden ipv 39 cm !!!

BTW: ik heb ook een 39 steken op mijn koersfiets maar dat is enkel om bergop kleinere versnellingen te hebben de rest zit allemaal in het koppeken ... profs zijn hierbij geen referentie vrees ik
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ja nonsens..zal dan wel :roll:
de getallen mogen hetzelfde zijn, het gevoel is wel verschillend, en niet int koppeke maar in de benen. bij een klim van 15-20 km laat dat zich uiteindelijk voelen, hebt minder overschot.
balphydus
Mountainbiker

Post by balphydus »

Ik zou mijne koersvlo nimeer kunnen missen.
Queef
Mountainbiker

Post by Queef »

Sunn xtreme wrote:ja nonsens..zal dan wel :roll:
de getallen mogen hetzelfde zijn, het gevoel is wel verschillend, en niet int koppeke maar in de benen. bij een klim van 15-20 km laat dat zich uiteindelijk voelen, hebt minder overschot.
Het cliché dat coureurs (hardnekkig) bijgelovig zijn wordt nog maar eens bevestigd. 8)
wim040
Mountainbiker

Post by wim040 »

Ik zie 1 verschil tussen een 39 voorblad en een 40 voorblad:
=> het aantal schakels dat voorbij gaan in 1 omwenteling
=> dat is dan iets minder massa dat rond wordt getrokken per tijdseenheid.
=> het aantal schakels dat rond de derr. wieltjes passeert
=> hoe minder schakels er passeren per tijd hoe minder wrijvingsverliezen zou ik denken

Zit er hier een ingenieur in spe die op deze materie wilt doctoreren ?

Ik rij met mijn mtb soms met de gewone wielertoeristen mee in ons dorp (anders zou ik veel te vlug gaan en zou het 80 km recuperatie training worden :^o 8) ).

Wim
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

ge hoeft geen ingenieur te zijn

=> verschil 40-39 = 1 tandje vooraan per omwenteling vooraan en er passeren uiteraard net evenveel tandjes achteraan
=> massa : een kettingblad wan 39 weegt 40gr? dus 1 tandje minder is een fractie van een gram, een spatje modder aan je ketting heeft direct meer effect. maar je hebt gelijk de totale draaiende massa van de tandwielen is net iets kleiner
=> derr. wieltjes passage idemdito
=> om dezelfde snelheid te behouden met een kleiner kettingblad en dezelfde pion zal je trapfrekwentie moeten verhogen

:lol: nu moet ik even freewheelen :lol:

stel 100tpm * 40 tandjes => 40000 tandjes per minuut
100tpm * 60min * 208cm * 40/11 => 45.38kmph
45.38kmph / 60min / 208 / (39/11) => 102.56 tpm
102.56 tpm * 39 tandjes => 40000 tandjes per min

:-D geweldig bij dezelfde snelheid en dezelfde pion passeren net evenveel tandjes vooraan het verschil is dat je meer tpm draait en dat is nu juist het punt door een kleiner kettingblad verhoog je de trapfrekwentie en dat is efficienter (volgens de Armstrong leer)

wat het verschil van enkele milligrammen minder roterende massa voor effect heeft lijkt me verder verwaarloosbaar

nogmaals dus: enkel de verhouding ofte versnelling is van belang al de rest is GEZEVER, NONSENS ofte BULLSHIT maar ... ik begrijp dat de algemeen wetenschappelijk erkende en aanvaarde werkmatigheden in de wiskunde en mechanica niet opwegen tegen het de echte coureur-wetenschap .. Sunn xtreme toch geen familie van Wuyts ?

BTW: ik rij ook wel graag met een koersvelo hoor, maar de vraag ging over efficient trainen
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Queef wrote:
Het cliché dat coureurs (hardnekkig) bijgelovig zijn wordt nog maar eens bevestigd. 8)

er zijn er veel bijgelovig, zoals in elke sport, maar den deze niet.

bv
je rijd bergop met 44x21 = 4m47cm per omwenteling.

nu, je wil oneven gaan gebruiken (iets wat bijna elke ervaren klimmer in het hooggebergte doet)

41x20 = 4m36cm.

volgens de eerste formule van WOWTRE zit het zowat kompleet opeen, vrijwel idem.
klopt ook min of meer, MAAR bekijk in afgelegde afstand en de afwijking is niet meer de luttele xxxx na de komma; maar het gaat ineens over 6-15 cm verschil in omwenteling (afhankelijk van versnellingscombinatie.

in dit geval van het voorbeeld, bedraagt het 'ocharme' 9 cm !!!

een peuleschil lijkt het?? NIET over een Alpencol of een lange klim boven de 8 a 10 km.
want net op dat kleine verschil word je na zo'n lange klim wel afgerekent en zal wel degelijk je reserve hierdoor zijn aangesproken dan dat je met de 41x20 (in dit voorbeeld) gaat rijden.

en doe zo 2 a 3 lange cols na mekaar, ga je dat zeker heel goed gaan voelen.
in een eerdere reply heb ik uitgelgd dat Hinault hier een fout maakte op de 2dedag door de Pirineeen en het hem de Tour koste... nu weet je waarom.
dat kleine maar belangrijke verschil is nu net de reden waarom ervaren klimmers in het peleton de oneffen combinaties kiezen van voorblad.

dus het zit echt niet in het koppeke :wink: , tzou wel beter zijn dat je dit in het koppeke houd :-D
darrigade
Mountainbiker

Post by darrigade »

Sunn xtreme wrote:
Queef wrote:

er zijn er veel bijgelovig, zoals in elke sport, maar den deze niet.

bv
je rijd bergop met 44x21 = 4m47cm per omwenteling.

nu, je wil oneven gaan gebruiken (iets wat bijna elke ervaren klimmer in het hooggebergte doet)

41x20 = 4m36cm.

volgens de eerste formule van WOWTRE zit het zowat kompleet opeen, vrijwel idem.
klopt ook min of meer, MAAR bekijk in afgelegde afstand en de afwijking is niet meer de luttele xxxx na de komma; maar het gaat ineens over 6-15 cm verschil in omwenteling (afhankelijk van versnellingscombinatie.

in dit geval van het voorbeeld, bedraagt het 'ocharme' 9 cm !!!

een peuleschil lijkt het?? NIET over een Alpencol of een lange klim boven de 8 a 10 km.
want net op dat kleine verschil word je na zo'n lange klim wel afgerekent en zal wel degelijk je reserve hierdoor zijn aangesproken dan dat je met de 41x20 (in dit voorbeeld) gaat rijden.

en doe zo 2 a 3 lange cols na mekaar, ga je dat zeker heel goed gaan voelen.
in een eerdere reply heb ik uitgelgd dat Hinault hier een fout maakte op de 2dedag door de Pirineeen en het hem de Tour koste... nu weet je waarom.
dat kleine maar belangrijke verschil is nu net de reden waarom ervaren klimmers in het peleton de oneffen combinaties kiezen van voorblad.

dus het zit echt niet in het koppeke :wink: , tzou wel beter zijn dat je dit in het koppeke houd :-D
Heeft dus niets met het even of oneven aantal tanden vooraan te maken maar gewoon dat je in dit geval met een kleiner verzet (2.2% kleiner) gemakkelijker bergop rijdt. Lijkt me logisch.
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

Ik hou wel van wetenschappelijkheid enzo.... Maar dit is toch beetje gemuggenzift :-D.
Post Reply