Om te beginnen moet men een onderscheid maken tss de soort liesbreuk. Je hebt een niet al te ernstige liesbreuk en deze is dat men de uitstulping terug kan duwen door de breuk (breuk in buikspier) ... deze kan laroscopisch behandeld worden. Ikzelf heb een laroscopische operatie ondergaan onder volledige narcose.
Ze maken +- 4 gaatjes in je buikstreek (1 tje de navel) en met de de speciale tools en aan de hand van een tv-schermpje plaatsen ze 2 netjes (1 voor iedere kant) ter hoogte van de breuk => ik had een liesbreuk links maar er zat er één aan te komen rechts. Na het ontwaken in de ontwaakruimte hebben ze me naar mijn kamer gebracht en daar heb ik zelf lopend mijn kamer verlaten een 3 tal uur na de operatie.
Recuperatie :
Dag 0 , de dag van de operatie ging goed was alleen onrustig van de volledige narcose .. veel pijn had ik niet. kheb zelfs rond het bed en de tafel gewandeld
Overgang dag 0 naar dag 1 : moeilijk slapen , brufen 400 genomen en zo toch de nacht doorgeraakt ... pijn in de buikstreek is te harden met pijnstillers. Aangezien
Dag 1 naar 2 : al beter geslapen nog steeds pijnstiller op het moment dat het echt zeer begon te doen ... maar na de pijnstiller best te pruimen.
Dag 2 naar 3 : idem.
Dag 3 naar 4 : Pijn is veel beter op de plaats waar deze als dagen hing (ttz operatiegebied)
Dag 5-6 : Het bloed is gezakt naar de laagste plaats en dat vinden mannen niet zo leuk hehe we blijven wandelen en op dag 6 alle medicatie gestopt omdat op deze dag het nogal onwennige private parts pijn was.
Dag 7 : wandelen en af en toe rusten, s'avonds zijt ge pompaf.
Dag 8 : Naar de dokter , wondverzorging => Ziet er allemaal goed uit en dan de vragen : mag ik fietsen ? Ja pas na 4 weken ongeveer omdat ge toch uw buikspieren gebruikt en ze door je buikspieren gegaan zijn ...
Sauna - Baden niet toegestaan de eerste 4 weken omdat dan de wond groter kan worden ... Douchen geen enkel probleem zolang je niet kontinu de straal op die plaats houdt.
Motorrijden daarentegen mag wel na 2 a 3 weken ...
Oh ja ik was zeer tevreden van de behandeling door F. Meekers en het verplegend personeel te AZ Diest. Echt een aanrader als je ook een liesbreuk hebt.
Sorry voor de lange tekst maar dit kan handig zijn als je zelf wat info zoekt daaromtrent.
Betreffende de revalidatie en pijn achteraf => iedere mens is verschillend hee
mvg
Stef
pointbreak wrote:Het is achter de rug en het is allemaal zeer goed meegvallen.
De complicaties die sommigen van jullie hadden daar had ik hemelse schrik voor.
Maar alleen extreem stijve buikspieren heb ik, zelfs geen enkele blauwe plek.
En geen enkele snede of draadjes in mijn lijf.
Ik had dan ook wel een goede dokter gekozen, Dr. Jutten uit Brasschaat.
Het herstel vindt ik wel langdurig maar dat neem ik er nu graag bij.
Special thanks to den dimi !