Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

gisteren heb ik na 14 maanden eens alles vervangen, ttz kabels, geinen, voorste kamwiel en ketting, ik kon er nog mee door hoor want in Haversin niets gemerkt van problemen maar binnen 2 weken vertrekken we weer op clubweekend en als ge dan iets voorhebt dan hou je gans de groep op wat ik eigenlijk niet leuk vind.
De ketting was meer een rek geworden dan wat anders, de CALIBER2 viel er gewoon los door, en het voorste kamwiel heb ik met uiterste voorzichtigheid eraf moeten halen, had schrik om me te snijden, zo versleten was het.
De kabels waren al een maandje aan de zware kant aant schakelen.
Wat heeft me dat gekost : voorste blad 20eur + rohloff ketting 30eur + kabels en geinen 12eur => 62eur voor een gans onderhoud ! (moet ik er ook de zeep bijtellen om mijn handen te wassen ;-)
Zou eigenlijk ook eens de olie moeten verversen, zal de Koen nekeer moeten mailen dat diene mens mij nog nekeer ziet, zou hij me nog herkennen :-) :-) :-)
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

lambikske wrote:@ wowtre bedankt voor de tips en fotos
de oplossing op jouw fiets voor de regelvijzen van de gaines is netjes
maar komen de ressorts niet te dicht bij de spaken ?
sorry voor de late reactie, had de vraag gemist ...de ressorts zijn geen probleem, maar die rohloff kabelnok moest misschien enkele mm meer naar buiten ... communicatie probleem met de chinezen. 't ziet er nipt uit maar de oplossing met zo'n stukje op de v-brake komt op hetzelfde neer

'ik heb er eigenlijk nog geen last van gehad

btw: na 10000km ga ik nu het kettingblad vervangen mijn derde ketting steken ... olie werd ververst na 6000km, ik wacht nog even
Last edited by Wowtre on Tue 24 Jun 2008 17:55, edited 1 time in total.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

phille wrote:gisteren heb ik na 14 maanden eens alles vervangen, ttz kabels, geinen, voorste kamwiel en ketting, ik kon er nog mee door hoor blablabla...
Hoeveel km heb je dan gereden op die 14 maand?
Wowtre wrote: btw: na 1000km ga ik nu het kettingblad vervangen mijn derde ketting steken ... olie werd ververst na 6000km, ik wacht nog even
3 kettingen en tandwiel op 1000km?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nebraz M/30j. wrote:
phille wrote:gisteren heb ik na 14 maanden eens alles vervangen, ttz kabels, geinen, voorste kamwiel en ketting, ik kon er nog mee door hoor blablabla...
Hoeveel km heb je dan gereden op die 14 maand?
da weetekiknizenne ... hoeveel kms doede gij op 14maanden ... Mss kan ik beter zeggen dak probeer ALLE weken te rijden, probeer steeds de +50km te doen en dat ongeacht de weersomstandigheden. Vroeger reed ik veel veel meer, maar het schiet me tekort in tijd blablabla

vergat nog te zeggen dat het voorste kamwiel er al MEER dan 14maanden oplag, de ketting heb ik vorig jaar ZEKER vervangen da weet ik nog iel goe
De kabels moesten uiteindelijk ook niet vervangen worden, maar ik had nu effe 5 minuten tijd dus ik dacht laat me da ineens ook doen

Wanneer gaat ge uzelf nu ook eentje kopen ? In Lustin vant weekend met een madam gesproken die met ne idWorx Roller aant rijden was, bleek hare man ook op het parcours te zitten ook met een dolfke :-) We waren dus met 3 al :-) Ze was vooral ZEER tevreden dat ze altijd en steeds kon schakelen.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nebraz M/30j. wrote:
Wowtre wrote: btw: na 1000km ga ik nu het kettingblad vervangen mijn derde ketting steken ... olie werd ververst na 6000km, ik wacht nog even
tijpfout da moet 100km zijn

MAN MAN MAN :-)
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

phille wrote:
da weetekiknizenne ... hoeveel kms doede gij op 14maanden ... Mss kan ik beter zeggen dak probeer ALLE weken te rijden, probeer steeds de +50km te doen en dat ongeacht de weersomstandigheden. Vroeger reed ik veel veel meer, maar het schiet me tekort in tijd blablabla
Ach 4*14*50 = 2800 een 3000 à 3500 km ongeveer als je iedere week rijdt.
Moeilijk? Nee niet moeilijk. :-)

Wanneer ik er één zal kopen? Als het naar mijn normen interessant wordt om er ééntje aan te schaffen. :wink:
phille
Mountainbiker

Post by phille »

hier gaan we nog eens

als je ZELF je onderhoud niet doet dan is een Rohloff interessant voor mensen die denken nog MEER dan 3.5 a 4jaar te biken, na 4jaar heb je het eruit, ik ben ondertussen mijn 6de jaar ingegaan, ik kan dus zeggen dat ik op dit moment al 2 jaar VEEL geld uitspaar tov jou en aan het einde nog steeds een perfect werkend rohloff heb.

Uiteraard ga ik ervan uit dat GELD het probleem is, wat ook voor de meesten zo is, het blijft een serieuse inspanning van uwen bruine maar blablabla

Wat zijn uw normen ? Vertel eens ...
phille
Mountainbiker

Post by phille »

for the record, als je ZELF je onderhoud doet op je systeem dan spaar je dus de werkuren van de LBS en ga je pas na 6jaar break even.

Je mag NIET vergeten dat je op het einde van de rekening een Rohloff hebt die nog steeds werkt en een derailldingese die ...
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

phille wrote:Wat zijn uw normen ? Vertel eens ...
Vanaf hier ongeveer. :wink:
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

phille wrote:
nebraz M/30j. wrote:
tijpfout da moet 100km zijn

MAN MAN MAN :-)
idd tikfoutje natuurlijk en mijn 3de ketting ligt eigenlijk gewoon klaar dus slechts 2 kettingen en een kettingblad op 10000 km en dat met 2 winterseizoenen inbegrepen! pion (staal) omdraaien en die is goed voor nog eens 10000km

Phille rekent graag het kostenplaatje en mijn gevoel zegt dat het wel klopt, alleen probeer ik dat niet te berekenen en ga ik mij niet meer moe maken anderen daarmee te overtuigen. Een Rohloff is iedere cent waard los van het voordeel op vlak wissel-onderdelen

mijn kinderen van 9 en 13 vinden het een beter systeem en zegt men niet dat de waardheid komt uit een kindermond ;-)
Post Reply