Carbon of aluminium

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

toch wel ja.

Zelfs merida. Maar weinig.
Wil je carbon, ga voor Trek, Scott, Merida, Specialized, Giant... maar blijf liever weg van de kleinere merken ala Isaac, Kuota ed.. (als je in de eerste plaats een betrouwbare bike zoekt, meer dan een exclusieve).
fredje_76
Mountainbiker

Post by fredje_76 »

Hubertje wrote:...blijf liever weg van de kleinere merken...
Blijf gewoon weg van carbon tout court. Niks beter dan aluminium, dan heb je tenminste een grote zekerheid op de stevigheid van je materiaal ! ;)
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

fredje_76 wrote:
Blijf gewoon weg van carbon tout court. Niks beter dan aluminium, dan heb je tenminste een grote zekerheid op de stevigheid van je materiaal ! ;)
Spreek je nu uit ervaring of volg je gewoon de typische vooroordelen ?
Aluminiumframe's durven ook plotseling de geest geven hoor, zoals hierboven ook al meermaals gezegd werd, koop een degelijk merk en de kans op "brol" is plotseling een pak kleiner.

Trouwens, niks beter dan aluminium ? Als ik dan toch mijn carbonfiets zou laten voor wat hij is, dan zou ik 100 % zeker voor een titanium gaan.
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

Het probleem met alu is dat je frame na een aantal jaar intensief gebruik een beetje levenloos wordt... Zo'n vaag gevoel.
In ieder geval, mijn alubak is eigenlijk maar een houder voor de onderdelen die binnen één à twee jaar op m'n Seven komen. Maar ok, Seven (of andere saaie grijze titatovenaars) is niet zo fashionable als een blits carbon frame.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Wat betreft mijn deel (kleinere merken tov grotere merken, carbon): ervaring (heel wat)
Aluminiumframe's durven ook plotseling de geest geven hoor, zoals hierboven ook al meermaals gezegd werd, koop een degelijk merk en de kans op "brol" is plotseling een pak kleiner.
Ik heb ook niet gezegd dat alu betrouwbaarder was dan carbon. Ook hier geldt de regel brol-geen brol, geluk-geen geluk

En een alu stuur kan je best slap rijden maar tegen dat je'n alu frame slap gereden hebt, mag je al erg je best doen hoor. Zou me verbazen dat er hier veel zijn die kunnen zeggen dat ze hun frame merkbaar slap gekregen hebben.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

@ Hubertje: Mijn bovenstaand berichtje was geen reaktie op jou hoor, het was een reaktie op de uitspraak van fredje_76. Met jouw uitleg ben ik het immers volledig eens (jij zat toevallig nog tussen het quote gedeelte met die zin "... blijf liever weg van de kleinere merken ... ", waar ik jou dus ook gelijk in geef).
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

Hubertje wrote:
Wat betreft mijn deel (kleinere merken tov grotere merken, carbon): ervaring (heel wat)
Ik heb ook niet gezegd dat alu betrouwbaarder was dan carbon. Ook hier geldt de regel brol-geen brol, geluk-geen geluk

En een alu stuur kan je best slap rijden maar tegen dat je'n alu frame slap gereden hebt, mag je al erg je best doen hoor. Zou me verbazen dat er hier veel zijn die kunnen zeggen dat ze hun frame merkbaar slap gekregen hebben.
True.
fredje_76
Mountainbiker

Post by fredje_76 »

Rikske wrote:
fredje_76 wrote:

Trouwens, niks beter dan aluminium ? Als ik dan toch mijn carbonfiets zou laten voor wat hij is, dan zou ik 100 % zeker voor een titanium gaan.
Ik volg zoals ik voor alles en altijd doe gewoon mijn verstand. Zelfs in de "betere" merken zijn de carbon-frames niet zo stevig als de alu-frames. Kijk maar eens rond je heen als je op een TT ofzo iemand met brokken ziet staan zijn het in de meeste gevallen onderdelen in carbon die de geest geven. Stuurpennen, frames, derries à la XTR,... allemaal brol.

Mijn mening hé. Gelukkig ben ik bij de weinigen die er zo over denken, kwestie van de LBS ook werk te geven en nieuwe onderdelen te laten verkopen... :lol:
Rikske
Mountainbiker

Post by Rikske »

Als ik iemand tegenkom met pech is dit meestal met een lekke band, of pakweg een gebroken ketting, gebroken stuurpennen en gebroken kaders heb ik nog niet veel gezien op tt's. Maar jij ziet blijkbaar de éne gebroken kader na de andere, vreemd...

Enfin, dat die angst voor carbon maar mooi blijft bestaan, dan blijft mijn bike toch nog een beetje exclusief :wink: .
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

zucht... Een tikje kortzichtig.
Je moet ook zien waarvoor 't gemaakt is, de compromissen waaraan een gebruiker zich onderwerpt, ...
Als je een carbon stuur koopt, dien je je bewust te zijn van de sterkte enerzijds en de breekbaarheid anderzijds. Als je geen compromis wil maken, je geen zier geeft om gewicht en je aldus op je geld zit, koop dan voortaan alleen stalen(/titanium als je niet op je geld zit) onderdelen. Feit is dat pakweg een XTR-derailleur een compromisloos onderdeel is; het biedt je een laag gewicht, hypersnelle reacties en da's allemaal prima. Besef gewoon dat je daar een tol voor kàn betalen (in mijn ogen gebeurt dat niet vaak, heb al evenveel alu-onderdelen zien sneuvelen dan wel carbon). Mits goed onderhoud, controle waar nodig en een beetje reserve op de bankrekening heb ik het er voor over.
Post Reply