Hallo allen,
Ik ben nog niet zo lang hier mee aan het lezen op het forum maar wat mij opvalt is dat ik al meerdere carbon frame's gebroken(Gebarsten...) zie.
Mijn vraag is dan ook.
Komt dit omdat er tegenwoordig veel carbon is of door het materiaal zelf.
Na enkele jaren niet meer gefietst te hebben wil ik terug een frame aanschaffen en opbouwen.
Alleen is de vooruitgang zo snel dat ik twijfel tussen het materiaal.
Dus nog een vraag.
Waarom gaan voor Carbon of waarom toch liever aluminium.
Gewichtsverschil en prijsverschil weet ik intussen al.
Maar geen terein ervaring hiermee.
Dus indien iemand zich geroepen voelt voor meer info.
Alvast bedankt.
Carbon of aluminium
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
- Longobardi
- Mountainbiker
Nog niet helemaal. Bij carbon is de kans op brol iets groter, gezien de techniciteit van het materiaal. Lees: een deftig (basis) carbon frame maken is lastiger dan een deftig (basis) alu frame maken.
Om iemand te quoten: "Wat hebben we nu geleerd?
1. Let op voor brol.
2. Let extra op voor carbon brol.
3. Kijk naar de garantievoorwaarden, en de kleine letterkes, carbon of geen carbon.
4. Informeer je wat over hoe vlot een merk garantiegevallen afhandelt (zie in dit verband o.a. enkele topics op dit forum)"
Groeten,
Piet, euh, Jack
Om iemand te quoten: "Wat hebben we nu geleerd?
1. Let op voor brol.
2. Let extra op voor carbon brol.
3. Kijk naar de garantievoorwaarden, en de kleine letterkes, carbon of geen carbon.
4. Informeer je wat over hoe vlot een merk garantiegevallen afhandelt (zie in dit verband o.a. enkele topics op dit forum)"
Groeten,
Piet, euh, Jack
- Dr.Gonzo
- Mountainbiker
Re: Carbon of aluminium
Waar heb jij dat gezien?Longobardi wrote:,
Ik ben nog niet zo lang hier mee aan het lezen op het forum maar wat mij opvalt is dat ik al meerdere carbon frame's gebroken(Gebarsten...) zie.
Zijn dit concrete feiten of van horen zeggen?
Ik heb hier nog quasi geen gezien op het forum, uitzonderlijk laast eentje aan de achterbrug.
Niet helemaal waar, een deftig licht carbon frame maken wel.Nog niet helemaal. Bij carbon is de kans op brol iets groter, gezien de techniciteit van het materiaal. Lees: een deftig (basis) carbon frame maken is lastiger dan een deftig (basis) alu frame maken.
En bij de weg, ik zie toch aardig wat meer gebroken carbon prullen passeren dan alu. Hoewel ze ook breken hoor, zeker als je ze iets 'harder' gebruikt.
De typische breukplaatsen zijn ongeveer altijd dezelfde, bij alu moet je erg opletten rond de lassen.
- Longobardi
- Mountainbiker
Post by Longobardi »
Bovenstaand heb ik gezien en inderdaad ook al gelezen dat er meerdere brokken hebben gehad.pimp wrote:Bij dat topic van die gebarsten canyon zeggen er vele dat ze ook al brokken hebben gehad met carbon.
Als je voor carbon gaat, zou ik hem niet op het internet kopen.
Alu wel.
Ook weet ik van 2 andere personen (niet van forum) dat ze stukken hadden met hun carbon frame.
Maar ook nog eens 2 goede vrienden van mij met aluminium frame.
Beide in orde gekregen onder garantie.
Dus denk ik toch dat het niet per se met carbon alleen is.
En die tip als je voor carbon gaat niet via internet kopen zal ik zeker doen.
Bemoeilijkt garantie gevallen.
Thx voor jullie antwoorden , groeten