koersvélo: een must ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
WIP
Mountainbiker

Post by WIP »

Zoals ik al gelezen heb hier, en van Sunn geleerd heb.

Trainen op:
- Hartslag (x % van je HR-max)
- Cadans ( souplesse 90 - 110 omw/min.)
- Tijd (duur van de training)

Hieruit kun je besluiten dat snelheid, afstand niet veel uit maakt.

Snelheid kan dienen om tempo hardheid te krijgen, MAAR dit zie je ook aan cadans en Hartslag.

Ik train altijd met een omgebouwde MTB (26" wielen, baan bandjes).
Heb 2 weken geleden nog een lange duurtraining van 6:00uur gedaan (ca. 160km = 26,7km/u - Kanaalroute).
Met een koersvélo was ik sneller terug of had ik meer Km's gedaan, dat is het enige verschil.

Voordeel MTB: zitpositie is gelijk aan mijn wedstrijd fiets.

En toch zou ik graag een koersvélo hebben, rijd aangenamer met gasten die ene koersvelo hebben, we gaan met makkers in augustus van Heusden naar Bredene ca. 200km (zie ik niet zitten met ene MTB tussen die koersmannen, tempo zal hoger liggen)
BGT
Mountainbiker

Post by BGT »

:off: Welke route volgen jullie ? Wij rijden misschien in augustus vanuit Ham/Balen ook naar de zee.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

El Perro Diablo wrote:Maar, die trainingen op de weg kunde evengoed met nen bergvelo doen.....oef nie?

Mijn hart weet het toch niet, of juist wel, het breekt als ik niet op de bergfiets train!!! :lol:
natuurlijk kan je met een mtb dat soort trainingen op de baan uitvoeren.
alleen zal je snelheid niet zo goed ontwikkelen als op een koersfiets, wat ook logisch is.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

@WIP ;
is ook afhankelijk van het soort training uiteraard. in opbouwfase / duurtraining is dat inderdaad ondergeschikt.

ga je in specifieke intensieve trainingen (zoals de korte interval afstanden) is de combinatie intensiteit /weerstand en welke versnellingen je gebruikt belangrijk. er zijn talrijke varianten in trainingen, ook in intensieve trainingen alleen kan je veel verschillende schema's hebben, elk met een eigen functionaliteit.

ivm de topicstarter :
je kan jezelf vragen waar je naartoe wil. maar toekomstgericht zal je met speciefieke trainingen met koersfiets beter vooruitgang boeken.

inzake duurtrainingen in opbouw, kan het ook handiger zijn omdat je beter een souplesse opbouwt en toch iets economischer rijd dan met een mtb.

in elk geval, moet je wel zien dat zeker de traphoek van de koersfiets identiek staat aan de mtb die je al een hele poos gewoon bent (indien deze al op maat was afgesteld) en je dan toch uw gewoonlijke positie zo dicht mogelijk benaderd. maar de traphoek kan best zowat 100% identiek staan.

mocht je nog niet zijn opgemeten en je voelt dat je niet helemaal zit zoals het zou moeten, kan je alsnog je laten opmeten.
WIP
Mountainbiker

Post by WIP »

@ Sunn

De hartslag is toch een weergave van de inspanning ( srm, .... buiten beschouwing).
Hoe zwaarder de inspanning hoe hoger de hartslag.

Stel je doet
- krachttraining, bergop aan 60omw/min en hartslag rond de 80% dan maakt het toch niet uit koersvélo of MTB
- Weerstandtraining aan 70 à 80 omw/min aan Hr max 70%, maakt de bike toch ook geen verschil.
- Spurtjes trekken van ca. 30sec. aan vol vermogen, maakt de fiets ook geen verschil.

Mij lijkt enkel de afgelegde afstand en daaraan vast ook de snelheid verschillend te zijn.

Nu kan ik wel begrijpen dat de verzetten op een koersvélo verschillend zijn en je meer weerstand kan trainen (groter plateau,...).

Indien je met een power output sensor zou trainen en je trapt met een koersvélo 400W of met een MTB lijkt mij de intensiteit toch identiek, rekening houdend met zelfde omw/min en hartslag.

Correct me if i'm wrong.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

ivm schakelen : met ne koersvelo kun je veel fijner schakelen, met mtb is het toch direct een aantal tanden.

alles bij alles : je kunt aanmodderen met slicks ed , constant alles liggen aanpassen wat op termijn heel vervelend is... dus daarom combineer ik mtb met race ook wel : minder werk meer trainen. ik kijk er al op andere pioens op te leggen voor de rollen, gewoon ene bijgekocht...

ook is het makkelijker eens te trainen in groep, eerlijk is eerlijk heel soms heb je eens geen zin alleen te rijden, ik train 99% (buiten competitie) alleen, heel soms is het dan leuke afwisseling eens met een groep te rijden en ik moet zeggen er zijn meer coureur-groepjes dan mtb ers.
Hemd
Mountainbiker

Post by Hemd »

ff offtopic...

Zou het veel verschil geven in tijd om een beklimming te doen van de ventoux(bv) met een mtb met slicks (26" 1.6slicks) of met een koersvelo ?
Op vlakke stukken ja , maar beklimmingen ?
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

over asfalt? en of dat gaat schelen... in het voordeel van de koersfiets.
ook al gebruik je identiek dezelfde versnellingen.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

idd en dan denken we nog alleen maar aan het gewicht...
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

mijn mtb is toch +- ne kilo lichter dan m'n koersvlo :-D
Post Reply