No Tubes Informatie en ervaringen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

marb wrote:Misschien een domme vraag maar;
kan je een gewone velg ook UST krijgen door enkel een 'speciaal' velglint te gebruiken MAAR wel ZONDER die vloeistof ?
Ik rij nl. in de week me straatbanden en enkel int weekend me RR's en zie da nie zitten om ieder keer te zitten smossen en zo...+tijdrovender...
Iemand een idee ?
maak het jezelf makelijk en koop UST wielen, maar sowieso heb je straatbanden nodig die UST zijn als je zonder vloeistof wenst !

velglint = velg UST maken
vloeistof = band UST maken
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Ztr velgen hebben geen rimstrip nodig.
De 'gele plakband' is genoeg.
De latex dient om UST-banden extra te beveiligen tegen lekrijden.
Voor gewone banden om de rubber te dichten, de band aan de velg te dichten/lijmen en ook tegen lekrijden te beschermen.
Madeiros
Mountainbiker

Post by Madeiros »

Ik rijd nu met gewone banden op UST velgen met NT en dat werkt prima,hiervoor reed ik met UST banden en zelfs dan is het aan te raden om latex te gebruiken want wat als je lek rijdt,ze zijn op het veld amper te demonteren en je moet dan nog met een biba zeulen.
In ieder geval een gewone band op een lekvrij gemaakte velg zonder latex is een zeef.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Dat is omdat uw latex te dun is.
marb
Mountainbiker

Post by marb »

DUS als ik het goed voor heb kan je met een 'gewone' velg voorzien van dienen gele plakband perfect UST rijden zonder risico's... (vd. velg aflopen enz...)

De vraag heb ik gesteld omdat ik het wel dacht maar niet zeker wist ;
Want iemand die dit niet weet en een UST velg koopt die veel te zwaar is en te duur en te...
kan simpelweg zijn oude wielset met nen tape UST krijgen zonder vloeistof... maar dan wel met UST banden
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

marb wrote:DUS als ik het goed voor heb kan je met een 'gewone' velg voorzien van dienen gele plakband perfect UST rijden zonder risico's... (vd. velg aflopen enz...)

Want iemand die dit niet weet en een UST velg koopt die veel te zwaar is en te duur en te...
kan simpelweg zijn oude wielset met nen tape UST krijgen zonder vloeistof... maar dan wel met UST banden
Neeeeje!
Enkel ZTR velgen kunnen met de tape tubeless gemaakt worden.
Voor andere niet UST-velgen (die hogere velgranden hebben) is een rubberen rimstrip nodig om dat hoogteverschil te overbruggen.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Dickie wrote:
marb wrote:DUS als ik het goed voor heb kan je met een 'gewone' velg voorzien van dienen gele plakband perfect UST rijden zonder risico's... (vd. velg aflopen enz...)

Neeeeje!
Enkel ZTR velgen kunnen met de tape tubeless gemaakt worden.
Voor andere niet UST-velgen (die hogere velgranden hebben) is een rubberen rimstrip nodig om dat hoogteverschil te overbruggen.
En ventieltje niet vergeten hé :wink:
El Perro Diablo
Mountainbiker

4lagen tape en veeeeeeeeeel zeepsop, ne compresseur en het lukt je ook.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Functie van die rimstrip bij niet-UST velgen:
Nadat de spaakgaten gedicht zijn met velglint wordt de rubberband anex ventiel aangebracht.
Deze vult de leemte op die er nog is tussen rand van de band in de velghaak en het velgbed.
Bij hogere velgranden (diepere velgen) kan één velglint niet voldoende zijn en is een extra laag tape of lint noodzakelijk alvorens de rimstrip aan te brengen zodat deze hoger komt te liggen en goed afsluit.
Meestal is een laag veloxtape+ rimstrip voldoende.
Zo ontstaat een helemaal rondlopende laag rubber, een soort tube in 2 stukken (band+rubber rimstrip) ahw en wordt de bandrand onbeweeglijk vastgehouden in de velghaak.
De laatste minuscule gaatjes worden dan gedicht met de latex.
Omdat bij ZTRvelgen het velgbed hoger ligt (velgrand is 2 a 3mm minder hoog) is deze rimstrip overbodig en vervult de zachte gele tape deze functie.

Met veel tape, zoals Perro aanhaalde, kan het goedkoper lukken.
Gewoon dat velgbed opvullen.
Trial and error...
El Perro Diablo
Mountainbiker

Voor ge uwen band gaat opblazen, goed de band op de velg slaan met je platte hand, zodat de bandrand goed op de velg komt.

It's a dark art.
Post Reply