koersvélo: een must ?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- hydrus
- Mountainbiker
- Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Ik ben grotendeels akkoord met SNO. Als je een koersfiets hebt dan kom je savonds thuis, eten, en je kan direct de fiets op.
Vooral in de winter is het tof dat je niet eerst moet prutsen. Als je thuiskomt hang je hem ook gewoon weer aan de haak. (onderhoud aan een koersfiets is veel minder naar mijn ervaring dan aan mtb)
Vooral in de winter is het tof dat je niet eerst moet prutsen. Als je thuiskomt hang je hem ook gewoon weer aan de haak. (onderhoud aan een koersfiets is veel minder naar mijn ervaring dan aan mtb)
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
heeft geen zin denk ik.. hij heeft al een mtb. dan is hij beter af met gewoon een ander paar wielen extra met smalle banden.flupke73 wrote:koop een eenvoudige 2dehands mtb,
semi-slicks op,
niet mee in de modder gaan,
mee op de weg trainen,
wel af en toe een veldwegje/bospad door,
maakt wegtraining minder saai
en je blijft aan je snelheid/uithouding werken
of 2dehands koersfiets bv
Da's bij mij toch ook terug het plan... ik HAAT rijden op de koersvlo, binnen enkele weken komt de mijne wsl in de "te koop"... voorheen had ik 2 mtb's, ene met vaste vork en dan flyweights, ene met vering, disc en deftige banden.Sunn xtreme wrote:heeft geen zin denk ik.. hij heeft al een mtb. dan is hij beter af met gewoon een ander paar wielen extra met smalle banden.flupke73 wrote:koop een eenvoudige 2dehands mtb,
semi-slicks op,
niet mee in de modder gaan,
mee op de weg trainen,
wel af en toe een veldwegje/bospad door,
maakt wegtraining minder saai
en je blijft aan je snelheid/uithouding werken
of 2dehands koersfiets bv
Dien met de vaste vork gebruikt ge gewoon om te trainen, ofwel op de weg of int slijk, dan train je nog wat extra techniek
Zo hebt ge ne reservevelo, ge slijt uw duur stukken van uwe goeie velo niet, en ge moet nie elke keer liggen kuisen, of prutsen/afstellen om "rap" die ander wielen te steken, op den tijd da ge uw wielen heb gewisseld, schijven gecentreerd, ander ketting gestoken... en achteraf terug diene wissel, hebt ge al makkelijk 20km getraind!
- El Perro Diablo
- Mountainbiker
Post by El Perro Diablo »
Meer en meer US pro's trainen enkel op mtb en zelfs minder op de baan met hunne mtb, Absalon ook om zomaar ne Europe te noemen.
Sven Nys training achter den brommer zit vooral tussen de oren (heeeel belangrijk wel) want trainen heeft enkele belangrijke parameters, waarvan de snelheid en erg ondergeschikt (op de koers wel natuurlijk)is.
1. Hardeslag(=hartslag)
2.Trapfrequentie
3.tijdsduur van de training
4.wattage uitge-oefent op de pedalen
In princiepe zou Nys dezelfde training als achter diene brommer op ne pedalo kunnen uitvoeren, maar da voelt psychologisch minder goed aan.
Ne koersvelo voelt, en is dat ook, veel sneller aan op de baan wat prettig is, geeft een gevoel dat ge goed bezug zijt.
Verschil met op de echte velo te stappen is dat de mtb direct wat zwaar aanvoelt en ook de zithouding is verskillend (meestal).
Ik train niet meer met de koersvelo, maar met ne oude mtb met dikke zwaar banden, die dezelfde zithouding als mijn wedstrijd mtb heeft, werkt voor mij beter(wss ook psychologisch).
Wat je denkt dat voor je werkt, dat moet je doen.
Sven Nys training achter den brommer zit vooral tussen de oren (heeeel belangrijk wel) want trainen heeft enkele belangrijke parameters, waarvan de snelheid en erg ondergeschikt (op de koers wel natuurlijk)is.
1. Hardeslag(=hartslag)
2.Trapfrequentie
3.tijdsduur van de training
4.wattage uitge-oefent op de pedalen
In princiepe zou Nys dezelfde training als achter diene brommer op ne pedalo kunnen uitvoeren, maar da voelt psychologisch minder goed aan.
Ne koersvelo voelt, en is dat ook, veel sneller aan op de baan wat prettig is, geeft een gevoel dat ge goed bezug zijt.
Verschil met op de echte velo te stappen is dat de mtb direct wat zwaar aanvoelt en ook de zithouding is verskillend (meestal).
Ik train niet meer met de koersvelo, maar met ne oude mtb met dikke zwaar banden, die dezelfde zithouding als mijn wedstrijd mtb heeft, werkt voor mij beter(wss ook psychologisch).
Wat je denkt dat voor je werkt, dat moet je doen.
-
stef78
- Mountainbiker
ik train heel veel op de koersvelo. het heeft zo zijn voordelen.
practisch gezien : het hoeft minder kuis en ook slijtage is een pak minder, 2000kms met zelfde ketting en pioen is geen probleem kan van mtb ni gezegd...
mtb is leuker maar kijk soms moet ge praktisch bekijken, ik train liever dan te kuisen...
ook vind ik dat als ik met de mtb rijd ik het gevoel heb dat ik echt traag ga, maar als ik dan kijk zie ik gauw 30 op de teller maw ge gaat sneller rijden omdat ge het zelfde gevoel wil, dat is psychologisch inderdaad, maar wel niet minder efficiënt. hetzelfde gevoel heb je trouwens achter de wagen of achter de moto. na een tijd ga je op de koersvelo ook het gedacht krijgen : 'ik rijd traag' terwijl het niet zo is en ge dus toch rapper gaat rijden, je krijgt 'snelheid' in de benen. plus het is een leuk voluit te kunnen gaan zonder steeds tegen die tegenwind op te tornen, want dat heb je hier wel in de polders.
practisch gezien : het hoeft minder kuis en ook slijtage is een pak minder, 2000kms met zelfde ketting en pioen is geen probleem kan van mtb ni gezegd...
mtb is leuker maar kijk soms moet ge praktisch bekijken, ik train liever dan te kuisen...
ook vind ik dat als ik met de mtb rijd ik het gevoel heb dat ik echt traag ga, maar als ik dan kijk zie ik gauw 30 op de teller maw ge gaat sneller rijden omdat ge het zelfde gevoel wil, dat is psychologisch inderdaad, maar wel niet minder efficiënt. hetzelfde gevoel heb je trouwens achter de wagen of achter de moto. na een tijd ga je op de koersvelo ook het gedacht krijgen : 'ik rijd traag' terwijl het niet zo is en ge dus toch rapper gaat rijden, je krijgt 'snelheid' in de benen. plus het is een leuk voluit te kunnen gaan zonder steeds tegen die tegenwind op te tornen, want dat heb je hier wel in de polders.
- Mickey Mouse
- Mountainbiker
Post by Mickey Mouse »
Ik heb een set speedcity's. Zijn inderdaad wel aan de zware kant maar baanrijden is training dus ... (lopers lopen met een loodgordel te trainen
).
Vroeger reed ik met gewone mtb wielen met slicks maar dan kom je idd soms te kort om mee te kunnen (of je moet de beentjes hééééél snel rond krijgen) en die banden blijven een heel stuk breder dan een koersfietsband. Maar dus op een 28" wiel leg je de gewone 700x23c koersbandjes.
Ik rijd liever zo, dus even wielen verwisselen en op m'n mtb blijven rijden die perfect (na lang zoeken) op positie staat ...
en je blijft puur sang mtb é ... laat die baansj*nett*n hun benen maar scheren, ik pik wel aan met m'n mtb en dons op de benen!
Vroeger reed ik met gewone mtb wielen met slicks maar dan kom je idd soms te kort om mee te kunnen (of je moet de beentjes hééééél snel rond krijgen) en die banden blijven een heel stuk breder dan een koersfietsband. Maar dus op een 28" wiel leg je de gewone 700x23c koersbandjes.
Ik rijd liever zo, dus even wielen verwisselen en op m'n mtb blijven rijden die perfect (na lang zoeken) op positie staat ...
en je blijft puur sang mtb é ... laat die baansj*nett*n hun benen maar scheren, ik pik wel aan met m'n mtb en dons op de benen!
-
CHRISCROSS
- Mountainbiker
merida road lite
Post by CHRISCROSS »
Ik heb ne koersvelo gekocht jongens, eigenlijk dik tegen mijn principes maar ja,...
Een merida road lite 905, met een ultegra groep en mavic ksyrium elite wielkes, kga het eens proberen. Ik heb 650 euro voor betaald. Enfin hopelijk is het mijn goesting, anders krijg ik hem voor die prijs wel weer verkocht denk ik.
Eerste proefrit vond ik eigenlijk niet indrukwekkend groot verschil, hij is wel lichter dan de mtb, maar da stuur voelde raar aan, maar ik moet hem nog een beetje naar mijn goesting zetten. Die mtb zit voor mij perfect na vele malen het zadel aan te passen.
Hopelijk een goeie keus.
Een merida road lite 905, met een ultegra groep en mavic ksyrium elite wielkes, kga het eens proberen. Ik heb 650 euro voor betaald. Enfin hopelijk is het mijn goesting, anders krijg ik hem voor die prijs wel weer verkocht denk ik.
Eerste proefrit vond ik eigenlijk niet indrukwekkend groot verschil, hij is wel lichter dan de mtb, maar da stuur voelde raar aan, maar ik moet hem nog een beetje naar mijn goesting zetten. Die mtb zit voor mij perfect na vele malen het zadel aan te passen.
Hopelijk een goeie keus.
-
CHRISCROSS
- Mountainbiker
training
Post by CHRISCROSS »
Hey, dat absalon alleen op slicks zou trainen zou mij verwonderen, weet er iemand wie met welk materiaal rijd voor duurtraining.
Sauser haalt allezins zijn koervlo boven, meirhaeghe ook, en de rest ?
Sauser haalt allezins zijn koervlo boven, meirhaeghe ook, en de rest ?
- El Perro Diablo
- Mountainbiker
Post by El Perro Diablo »
Ik heb niet gezegd dat Absalon enkel op slicks rijdt, maar dat hij steeds minder op de koersvelo rijdt.
Om u een juist antwoord te geven, Absalon woont in de bergen en doet het gros van zijn duurtraining op de mountainbike, off road op gravelwegen.
Meirhaeghe zit idd veel op de koersvelo.........meer dan Absalon........
Lees vooral: veel van je training werkt psychologisch, als je denkt dat het beter is, dan werkt het voor je.
Als jij nu vindt dat je beter traint op ne koersfiets, dan moet je dat doen, mss denk je er volgend jaar anders over, volg gewoon je eigen gevoel.
Nieuw materiaal motiveert altijd, zelfs ne koersvelo.
Om u een juist antwoord te geven, Absalon woont in de bergen en doet het gros van zijn duurtraining op de mountainbike, off road op gravelwegen.
Meirhaeghe zit idd veel op de koersvelo.........meer dan Absalon........
Lees vooral: veel van je training werkt psychologisch, als je denkt dat het beter is, dan werkt het voor je.
Als jij nu vindt dat je beter traint op ne koersfiets, dan moet je dat doen, mss denk je er volgend jaar anders over, volg gewoon je eigen gevoel.
Nieuw materiaal motiveert altijd, zelfs ne koersvelo.