Ik heb 1mtb, 2paar wielen waarvan 1 met semi-slicks en 1 met crossbanden, en een vaste en verende vork.
Als ik thuis ben doe mijn km's met vaste vork en semi-slicks(4 à6 u per training) voor marathons en het bergen werk zet ik mijn cross-banden en verende vork op(15MIN werk).
Als ik mee ga de koersvelomannekes kan ik mee als ik niet teveel tot geen(als er gem.boven 33 gaan) kopwerk moet doen.
Is een koersvelo minder belastend en beter voor de training of zijn er zelfs profs die hun km's altijd met de mtb doen ?
Ik ben nogal gehecht aan het principe van 1vélo voor alles of is dit een utopie.
koersvélo: een must ?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
CHRISCROSS
- Mountainbiker
Weten je spieren of je ze op een racefiets of MTB traint? Nee dus, maakt niet uit.
Als je het niet erg vind dat je niet al te veel kopwerk kan doen, blijf gerust op je MTB verder trainen op de weg. Wat betreft belasting maakt het ook niet uit, ik weet niet of je een koerscassette op je MTB hebt staan, maar normaal kan je wel dezelfde cadans aanhouden op MTB en koersfiets.
Als je het niet erg vind dat je niet al te veel kopwerk kan doen, blijf gerust op je MTB verder trainen op de weg. Wat betreft belasting maakt het ook niet uit, ik weet niet of je een koerscassette op je MTB hebt staan, maar normaal kan je wel dezelfde cadans aanhouden op MTB en koersfiets.
-
SoundLeSs
- Mountainbiker
- Location: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra
Je spieren weten dat wel degelijk omdat een koersvelo veel minder weerstand heeft. Dit komt omdat MTB-banden:
1. breder zijn
2. minder hard opgepompt kunnen worden
Als je op een koersvelo rijdt zal je dus veel makkelijker met minder moeite hogere snelheden kunnen halen. Om diezelfde snelheden me teen MTB te halen moet je je spieren veel harder belasten. Daar komt dan nog eens bij dat een koersfiets grosso modo minder weegt.
1. breder zijn
2. minder hard opgepompt kunnen worden
Als je op een koersvelo rijdt zal je dus veel makkelijker met minder moeite hogere snelheden kunnen halen. Om diezelfde snelheden me teen MTB te halen moet je je spieren veel harder belasten. Daar komt dan nog eens bij dat een koersfiets grosso modo minder weegt.
- hydrus
- Mountainbiker
- Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Als je geen koersfiets wil, en als je MTB schijfremmen heeft, kan je prima een setje 28" wielen laten spaken. Liefst met dezelfde naaf als je normale wielen, en een goedkope race velg. (rigida of een goedkope mavic ofzo)
Samen met een extra cassette en een extra ketting heb je dan een veel betere fiets om mee te kunnen koprijden.
Indien je geen schijfremmen hebt is een koersfiets misschien wel te verantwoorden, hoeft niet duur te zijn. (vanaf 50 tot ongeveer 400 euro ofzo 2dehands ) Als mtb'er zal je liever met een oudere stalen fiets rijden dan met een keiharde aluminium fiets.
Samen met een extra cassette en een extra ketting heb je dan een veel betere fiets om mee te kunnen koprijden.
Indien je geen schijfremmen hebt is een koersfiets misschien wel te verantwoorden, hoeft niet duur te zijn. (vanaf 50 tot ongeveer 400 euro ofzo 2dehands ) Als mtb'er zal je liever met een oudere stalen fiets rijden dan met een keiharde aluminium fiets.
-
CHRISCROSS
- Mountainbiker
wielen
Post by CHRISCROSS »
Gaan die 29 inch wielen van mavic ook ?
Ik gehoord dat die speedcity van mavic nogal zwaar uitvallen.
Ik dacht aan s240 naven maar de spaken en velgen weet ik niet zo direkt, mag best wel lichte wielen zijn dan, wat is er een aanrader van spaken en velg ?
En ja ik heb schijfremmen.
Ik gehoord dat die speedcity van mavic nogal zwaar uitvallen.
Ik dacht aan s240 naven maar de spaken en velgen weet ik niet zo direkt, mag best wel lichte wielen zijn dan, wat is er een aanrader van spaken en velg ?
En ja ik heb schijfremmen.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
vreemde redenatieYakke wrote:Weten je spieren of je ze op een racefiets of MTB traint? Nee dus, maakt niet uit.
koersfiets zit anders en voelt ook anders.
wielen diameter bied meer voordelen om een hogere snelhaid te houden, met de klassieke mtb velgen diameter zal je absoluut meer moeite moeten doen om dezelfde snelheid aan te houden dan die met de koersfiets. kortom : die op de koersfiets rijd veel economischer dan jij.
en ook de rolweerstand speelt een rol, zelfs al rijd je met slicks.
daarbij komt nog dat de versnellingsverhoudingen kompleet anders liggen.
mtb = buitenblad meestal 44, terwijl koersfiets 53 hanteert en binnenblad 39 of 42
kortom : een wereld van verschil.
moet je daarom een koersfiets gaan aanschaffen??
nee, niet noodzakelijk.
smalle 'wegbandjes' op de mtb gebruiken. best een setje extra velgen met een wegpion erop (9-speed)
en je komt al een heel eind.
verder gewoon best wat in de wielen blijven zitten, uit de wind totdat de conditie echt goed is. dan kan je al eens kop doen.
- hydrus
- Mountainbiker
- Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Bedoel je de DT swiss 240S?
Het kan natuurlijk, maar je hoeft niet zo duur te gaan. (maar dat is eigen keuze)
De mavic A317 is een mooie velg, een beetje zwaarder dan een echte race velg, maar je hebt niet die lelijke grijze remflanken.
Spaken zou ik gewoon DT comp of DT champion nemen. (of de Sapim laser of Race)
voordelen van 28" wielen (zelfde als 29"):
-Minder rolweerstand
-Meer wielomtrek, waardoor je verzetten beter zijn voor op de weg. (met een 42-12 en 26" slicks moet je cadans al redelijk hoog zijn om eens deftig door te rijden)
-Meer keuze in bandjes (ook qua lekbestendigheid enzo)
-Je bracket blijft op de juiste hoogte zitten, zodat je in de bocht verder kan trappen als je ver helt. (met 26" wielen zou je wel eens met je pedaal tegen de grond kunnen botsen, met een freewheel is dat niet zo erg, met een fixed is dat een ramp :D)
Nadelen:
-Iets meer inertie, omdat het gewicht iets verder zit van de as. (voel je enkel in het optrekken)
In het wiel blijven hangen is natuurlijk geen optie, je moet de naam van de mountainbikers verdedigen bij die wegjannetten!
Het kan natuurlijk, maar je hoeft niet zo duur te gaan. (maar dat is eigen keuze)
De mavic A317 is een mooie velg, een beetje zwaarder dan een echte race velg, maar je hebt niet die lelijke grijze remflanken.
Spaken zou ik gewoon DT comp of DT champion nemen. (of de Sapim laser of Race)
voordelen van 28" wielen (zelfde als 29"):
-Minder rolweerstand
-Meer wielomtrek, waardoor je verzetten beter zijn voor op de weg. (met een 42-12 en 26" slicks moet je cadans al redelijk hoog zijn om eens deftig door te rijden)
-Meer keuze in bandjes (ook qua lekbestendigheid enzo)
-Je bracket blijft op de juiste hoogte zitten, zodat je in de bocht verder kan trappen als je ver helt. (met 26" wielen zou je wel eens met je pedaal tegen de grond kunnen botsen, met een freewheel is dat niet zo erg, met een fixed is dat een ramp :D)
Nadelen:
-Iets meer inertie, omdat het gewicht iets verder zit van de as. (voel je enkel in het optrekken)
In het wiel blijven hangen is natuurlijk geen optie, je moet de naam van de mountainbikers verdedigen bij die wegjannetten!
-
CHRISCROSS
- Mountainbiker
grotere wielen dus ?
Post by CHRISCROSS »
Dus als ik het goed begrijp vinden jullie 28 inch wielen met koerspion en een fijn bandje de ideale oplossing voor mij ?
Is 28 inch de maat van de koersfietsen eigenlijk ?
En wat voor velgen heb je allemaal ?
Natuurlijk kun je ook zeggen dat je voor 750 euro een occasie koersfiets kunt bekomen met een 105 groep, maar mijn mtb weegt nu 9.5kg met de vaste vork, en ik denk dat die koersfietsen dan al niet veel verschil zullen maken of wel..
Nadeel aan een extra zet wielen is als je je ketting vervangt, je ook alle casettes moet vervangen...
Is 28 inch de maat van de koersfietsen eigenlijk ?
En wat voor velgen heb je allemaal ?
Natuurlijk kun je ook zeggen dat je voor 750 euro een occasie koersfiets kunt bekomen met een 105 groep, maar mijn mtb weegt nu 9.5kg met de vaste vork, en ik denk dat die koersfietsen dan al niet veel verschil zullen maken of wel..
Nadeel aan een extra zet wielen is als je je ketting vervangt, je ook alle casettes moet vervangen...
-
SNO
- Mountainbiker
- Location: Pro Winner 29er, Ridley X-night, Colnago Cross, Cube Litening race
Ik heb uiteindelijk toch een koersvélo aangeschaft... extra ketting (2 want ik wissel om de x km), extra cassette, extra wielen ....
ik rij trouwens liever dan aan mijne vélo te prutsen
. Koersvélo vraagt trouwens veel minder onderhoud dan MTB ... Als je echt veel wil rijden/trainen zou ik toch een 2de fiets (race) aanraden....