Bossen en teek....

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
elmago
Mountainbiker

Post by elmago »

Dickie wrote:Er komen trouwens overal meer en meer teken voor.
Onlangs een alarmerend artikel gelezen over wandelaars in de Moerbeekse bossen.
Iemand had er zelfs enkele tientallen op hem zitten.
Ze weten zich op strategische plaatsen te nestelen zoals overhangende grashalmen langs een pad waar veel mogelijke 'gastheren' passeren.
Waarschijnlijk 'ruiken' ze waar veel passage/wrijving is?
Dat ze zich uit struiken laten vallen is een fabeltje.
Ik draag zoveel mogelijk een lange aansluitende broek tot het echt te warm wordt.
Het klinkt mss ongeloofwaardig, maar twee jaar terug heb ik na een wandeling op een warme dag met de hond in het Heidebos in Moerbeke, meer dan vijftig teken (is een witte hond waarop je die mormels goed ziet rondfriemelen) van zijn vacht geplukt!
De dagen erna heb ik er nog eens een stuk of tien, vijftien met de tekentang moeten verwijderen die zich toch nog hadden kunnen vastbijten.
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

julie wrote:
Neobiker wrote:Ik heb erover nagedacht hoe dat klein mijt op mijn lichaam terecht gekomen is:
De bossen van de Litsberg zijn hier en daar dicht ... soorten tunnels als het ware.. maar teken hebben geen "lasso's" om iemand te "bespringen".
Ik vermoed dat ik hier en daar op de heide gestopt ben om foto's te maken, want van op een MTB in volle furie, gaat het niet !!!
Ik ben in de heide gestapt om mooie natuurplaatjes te schieten, en ik vermoed dat Heidi (den teek:) daar op me gesprongen heeft.
Ik zie nu dat ondertussen de rooie plek aan het groeien is .. is nu zo groot als n'en soepbord :lol:
ze blijven hangen in je been- of armhaar (ik neem aan dat je een helm droeg, dus niet via het hoofd) en worstelen zich vervolgens naar je huid. Dus een ander voordeel van het benen scheren!
Neem niet weg dat je na elke rit even goed moet controleren.

Wat mij niet helemaal duidelijk is hoe ze in de buurt van de lies kunnen komen als je een strakke wielrenbroek aan heb....
Of iets anders: misschien dat deze smerige biest op onze hond zat, en met contact of dergelijk, is hij verhuisd....
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Zou je als verwijderingsmethode met een gilette-mesje kunnen werken?
De teek er langs de huid afscheren.
Daarna de angeltjes uit de huid halen met een speldje.
Of bijten die zich zo diep vast dat hun speekselklieren dan ook mee in de huid zitten?
Fred83
Mountainbiker

Post by Fred83 »

Dickie wrote:Zou je als verwijderingsmethode met een gilette-mesje kunnen werken?
Of bijten die zich zo diep vast dat hun speekselklieren dan ook mee in de huid zitten?
Er bestaat daarvoor een speciale pince, mijn vrouw die kan dat gewoon perfect met haar nagels en heeft telkens het kopje mee.

Ik heb nog nooit een teek op mij gehad maar onzehond na zijn wandeling is het grondig checken en meestal lopen er dan nog in de haren rond.

Maar t'is hier precies of iedereen heeft teken #-o
Levitation
Mountainbiker

Post by Levitation »

Benen scheren vind ik nu toch echt not done als ge maar een "zondagsrijder" zijt.

Misschien wat kortzichtig, maar ik vind het maar niks; zo beenhaarloos als man.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Dickie wrote:Zou je als verwijderingsmethode met een gilette-mesje kunnen werken?
dat lijkt mij dus geen goed idee, want dat blijft het kopje achter en spuugt hij alles uit, dus de kans op besmetting wordt alleen maar groter. Het beste is om gewoon bij de apotheek een tekentangetje te halen, kost een paar euros.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Levitation wrote:Benen scheren vind ik nu toch echt not done als ge maar een "zondagsrijder" zijt.

Misschien wat kortzichtig, maar ik vind het maar niks; zo beenhaarloos als man.
elk voordeel heb een nadeel :lol:

PS als vrouw zie ik liever mooi geschoren benen dan van die harige 8)
Snellen Erre
Mountainbiker

Post by Snellen Erre »

't is echt de moeite dit jaar met die rotbeesten!

Bij onze dierenarts heb ik vorig jaar 2 tekenverwijderdingstjes gekocht. Dat ziet eruit als een kleine vork, ge schuift dat over de kop van dat beest, 1x draaien en ge hebt alles mee
Image
1 beeld... :P
virtrix
Mountainbiker

Post by virtrix »

Jep,

Net een toerke gedaan op de Kalmthoutse Heide van een 40tal Km (waar toegelaten wel te verstaan!). Had direct prijs: klein teekje op mijn been. Gewoon losvrikken & 't was OK. Had bijna niet gestopt!!
:evil:
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

wat ,og is : om besmet te zijn, hoeft er zich geen rode kring te vormen die geleidelijk groter word.
vandaag gebeld met een sportarts (ik had ook prijs), die raade me aan onmiddelijk antibiotica te nemen tegen mogelijke ontsmetting.

hij had een geval gehad over 2 weken terug, waar helemaal niks te zien was, maar de patient kloeg wel van pijn aan de voet (daar was er 1 verwijderd 3 weken geleden). Bloedanalyse wees een besmetting uit.
innemen betekent een 20 tal dagen antibiotica.

hier in de streek zijn bijzonder veel besmette teken (een 90%)
Post Reply