Bossen en teek....

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Fred83
Mountainbiker

Post by Fred83 »

Sunn xtreme wrote:altijd uitkijken met teken !!!!
in sommige regios zitten bijzonder veel besmette teken... zo een regio zijn de zuiderkempen (oa kasterlee, herental, gierle, arendonk, westerlo,...)

de teek verwijderen is ook niet zo simpel als het lijkt... die ondingen kunnen zich serieus vastgezet hebben.

NOOIT DOEN : met ontsmettingsmiddel of dergelijke op de teek zitten, om hem los te krijgen. door zulke middeltjes gaat hij juist zijn speeksel inspuiten in uw lichaam... de kans op een besmetting is dan zeer groot.

ook bij verwijderen is het link.... vaak blijven er deeltjes achter, en dan heeft hij 9/10 ook zijn speeksel ingespoten.

verder altijd in het oog houden :

heide , en dennenbossen met dat typische gras dat daar groeit krioelen van de teken... nooit in gras zulk gras gaan ziten.

in feite is het beste dat je even langs een arts gaat.

nog iets : merk je een rode rand op ter hoogte van de beet, ABSOLUUT naar de arts stappen. duid op besmetting en wanneer je niks doet, kan dat je leven kosten (geen grap)

vorig jaar is hier uit de buurt een bouwvakker gestorven. liep al 2 weken rond met zo'n rode vlek (die ook groter werd).. op een gegeven moment kreeg hij zijn rechter arm niet meer in beweging, de dag erna kon hij niet meer lopen.. helaas is hij na een kleine week gestorven door een tekenbeet die hij had laten slingeren.
niet altijd gaat het zo'n vaart lopen, maar de kans bestaat echt wel.
Ik ken iemand dat ook een teek had, ze hebben hem zelf losgemaakt maar nadien veel misserie gehad en is zelf opgenomen in het hospitaal. Dus zeker niet om mee te lachen [-X

En wat er verleden jaar ook redelijk veel te vinden was waren dazen, en vooral hier in het kleine boske aan Noduwez, daar moest ge niet stoppen of ge waard gestoken.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

dazn zijn de enige natuurlijke vijand van teken...helaas. en spijtig genoeg komen die steeds minder voor.

@Neobiker : een hond of kat etc... zijn NIET imuun voor de teek. maw, geen enkel dier is imuun.
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Ik heb erover nagedacht hoe dat klein mijt op mijn lichaam terecht gekomen is:
De bossen van de Litsberg zijn hier en daar dicht ... soorten tunnels als het ware.. maar teken hebben geen "lasso's" om iemand te "bespringen".
Ik vermoed dat ik hier en daar op de heide gestopt ben om foto's te maken, want van op een MTB in volle furie, gaat het niet !!!
Ik ben in de heide gestapt om mooie natuurplaatjes te schieten, en ik vermoed dat Heidi (den teek:) daar op me gesprongen heeft.
Ik zie nu dat ondertussen de rooie plek aan het groeien is .. is nu zo groot als n'en soepbord :lol:
Fred83
Mountainbiker

Post by Fred83 »

Sunn xtreme wrote:dazn zijn de enige natuurlijke vijand van teken...helaas. en spijtig genoeg komen die steeds minder voor.

@Neobiker : een hond of kat etc... zijn NIET imuun voor de teek. maw, geen enkel dier is imuun.
Is nen daas ne vijand van de teek? wist ik niet
Hier zitten er thans nog redelijk veel, eveneens teken
Een daas is thans ni alles die blijft rond je kop vliegen tot ze heeft kunnen steken, en doet ni goed.
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Sunn xtreme wrote:dazn zijn de enige natuurlijke vijand van teken...helaas. en spijtig genoeg komen die steeds minder voor.

' het is waar dat ge zegt. Een parasiet leeft STEEDS ten nadeel van zijn gastheer (een luis, een teek e.a)...
Den ene kan blijkbaar beter tegen den andere (een hond lik zijn wonden met eigen (vuil speeksel, vol smerigheden en rot-dingen)...soort immuniteit ??
Ze dragen inderdaad de bacterieeën, maar ontwikkelen zelfs geen LYME ziekte.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Er komen trouwens overal meer en meer teken voor.
Onlangs een alarmerend artikel gelezen over wandelaars in de Moerbeekse bossen.
Iemand had er zelfs enkele tientallen op hem zitten.
Ze weten zich op strategische plaatsen te nestelen zoals overhangende grashalmen langs een pad waar veel mogelijke 'gastheren' passeren.
Waarschijnlijk 'ruiken' ze waar veel passage/wrijving is?
Dat ze zich uit struiken laten vallen is een fabeltje.
Ik draag zoveel mogelijk een lange aansluitende broek tot het echt te warm wordt.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Neobiker wrote:Ik heb erover nagedacht hoe dat klein mijt op mijn lichaam terecht gekomen is:
De bossen van de Litsberg zijn hier en daar dicht ... soorten tunnels als het ware.. maar teken hebben geen "lasso's" om iemand te "bespringen".
Ik vermoed dat ik hier en daar op de heide gestopt ben om foto's te maken, want van op een MTB in volle furie, gaat het niet !!!
Ik ben in de heide gestapt om mooie natuurplaatjes te schieten, en ik vermoed dat Heidi (den teek:) daar op me gesprongen heeft.
Ik zie nu dat ondertussen de rooie plek aan het groeien is .. is nu zo groot als n'en soepbord :lol:
ze blijven hangen in je been- of armhaar (ik neem aan dat je een helm droeg, dus niet via het hoofd) en worstelen zich vervolgens naar je huid. Dus een ander voordeel van het benen scheren!
Neem niet weg dat je na elke rit even goed moet controleren.

Wat mij niet helemaal duidelijk is hoe ze in de buurt van de lies kunnen komen als je een strakke wielrenbroek aan heb....
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

als ge een tekenbandje rond uw stuur bindt, schrikken ze mss af???

of zijn er andere oplossingen? producten om op u te smeren/spuiten?
Fred83
Mountainbiker

Post by Fred83 »

Headshot wrote:als ge een tekenbandje rond uw stuur bindt, schrikken ze mss af???

Sronghold in je hals wrijven, is naarschijnt ook goed tegen de luizen :-)
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

Headshot wrote:als ge een tekenbandje rond uw stuur bindt, schrikken ze mss af???

Ik gebruik " care plus " van DEET, dat is een spray, kun je halen bij de apotheek.
Last edited by jaro on Wed 11 Jun 2008 12:51, edited 1 time in total.
Post Reply