Bossen en teek....
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Bossen en teek....
Post by Vos in de bossen »
Gisteren heb ik de bossen ten zuiden van de Boslaan (Lanklaar-Dilsen naar de bossen van Opgrimbie) onveilig gemaakt :)
In die bossen lopen veel reeën en ze dragen veel teken.
Teken dragen via deze gastheren soms de ziekte van Lyme.
Deze middag was ik me aan 't wassen en ik voelde op een hum hum intieme plek een bolleke ('t was een teek..)
Ze had zich in genesteld (meestal vochtige een warme plekken van het lichaam).
Let dus op. Laat partner of iemand die u goed kent zien waar de teek gebeten heeft, en let op de plek, of ze veranderd van grote...dan is het tijd om naar den dokter te gaan. Noteer ook de dag dat de teek gebeten heeft en houd het in de gaten.
In die bossen lopen veel reeën en ze dragen veel teken.
Teken dragen via deze gastheren soms de ziekte van Lyme.
Deze middag was ik me aan 't wassen en ik voelde op een hum hum intieme plek een bolleke ('t was een teek..)
Ze had zich in genesteld (meestal vochtige een warme plekken van het lichaam).
Let dus op. Laat partner of iemand die u goed kent zien waar de teek gebeten heeft, en let op de plek, of ze veranderd van grote...dan is het tijd om naar den dokter te gaan. Noteer ook de dag dat de teek gebeten heeft en houd het in de gaten.
Last edited by Vos in de bossen on Thu 12 Jun 2008 10:01, edited 1 time in total.
- Levitation
- Mountainbiker
Post by Levitation »
In die bossen ga ik regelmatig fietsen. Maar nu blijf ik er wijselijk zoveel mogelijk weg omwille van de voorspelde muggenplaag, en voor de teken natuurlijk ook.
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
De muggen, dat is ook iets hé...zolang ge aan het vlammen bent, laten ze u met rust, maar rust wat uit en ge heb prijs ...Levitation wrote:In die bossen ga ik regelmatig fietsen. Maar nu blijf ik er wijselijk zoveel mogelijk weg omwille van de voorspelde muggenplaag, en voor de teken natuurlijk ook.
De teken, laat je je controleren, of controleer jezelf (spiegel gebruiken bvb om de plaatsen dat ge niet kunt zien te "inspecteren"...).
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
- Levitation
- Mountainbiker
Post by Levitation »
Zelf heb ik behalve een hoop muggenbeten vorige week nog nergens last van gehad dit jaar.
Hopelijk laten die smeerlappen van processierupsen ons dit jaar ook gerust, anders wordt er niet zoveel gebiked als ik van plan ben deze zomer.
Hopelijk laten die smeerlappen van processierupsen ons dit jaar ook gerust, anders wordt er niet zoveel gebiked als ik van plan ben deze zomer.
- Lieferschein
- Mountainbiker
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
altijd uitkijken met teken !!!!
in sommige regios zitten bijzonder veel besmette teken... zo een regio zijn de zuiderkempen (oa kasterlee, herental, gierle, arendonk, westerlo,...)
de teek verwijderen is ook niet zo simpel als het lijkt... die ondingen kunnen zich serieus vastgezet hebben.
NOOIT DOEN : met ontsmettingsmiddel of dergelijke op de teek zitten, om hem los te krijgen. door zulke middeltjes gaat hij juist zijn speeksel inspuiten in uw lichaam... de kans op een besmetting is dan zeer groot.
ook bij verwijderen is het link.... vaak blijven er deeltjes achter, en dan heeft hij 9/10 ook zijn speeksel ingespoten.
verder altijd in het oog houden :
heide , en dennenbossen met dat typische gras dat daar groeit krioelen van de teken... nooit in gras zulk gras gaan ziten.
in feite is het beste dat je even langs een arts gaat.
nog iets : merk je een rode rand op ter hoogte van de beet, ABSOLUUT naar de arts stappen. duid op besmetting en wanneer je niks doet, kan dat je leven kosten (geen grap)
vorig jaar is hier uit de buurt een bouwvakker gestorven. liep al 2 weken rond met zo'n rode vlek (die ook groter werd).. op een gegeven moment kreeg hij zijn rechter arm niet meer in beweging, de dag erna kon hij niet meer lopen.. helaas is hij na een kleine week gestorven door een tekenbeet die hij had laten slingeren.
niet altijd gaat het zo'n vaart lopen, maar de kans bestaat echt wel.
in sommige regios zitten bijzonder veel besmette teken... zo een regio zijn de zuiderkempen (oa kasterlee, herental, gierle, arendonk, westerlo,...)
de teek verwijderen is ook niet zo simpel als het lijkt... die ondingen kunnen zich serieus vastgezet hebben.
NOOIT DOEN : met ontsmettingsmiddel of dergelijke op de teek zitten, om hem los te krijgen. door zulke middeltjes gaat hij juist zijn speeksel inspuiten in uw lichaam... de kans op een besmetting is dan zeer groot.
ook bij verwijderen is het link.... vaak blijven er deeltjes achter, en dan heeft hij 9/10 ook zijn speeksel ingespoten.
verder altijd in het oog houden :
heide , en dennenbossen met dat typische gras dat daar groeit krioelen van de teken... nooit in gras zulk gras gaan ziten.
in feite is het beste dat je even langs een arts gaat.
nog iets : merk je een rode rand op ter hoogte van de beet, ABSOLUUT naar de arts stappen. duid op besmetting en wanneer je niks doet, kan dat je leven kosten (geen grap)
vorig jaar is hier uit de buurt een bouwvakker gestorven. liep al 2 weken rond met zo'n rode vlek (die ook groter werd).. op een gegeven moment kreeg hij zijn rechter arm niet meer in beweging, de dag erna kon hij niet meer lopen.. helaas is hij na een kleine week gestorven door een tekenbeet die hij had laten slingeren.
niet altijd gaat het zo'n vaart lopen, maar de kans bestaat echt wel.
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Onze hond loopt vaak achter reeën bij ons in het bos (Niel bij As). Er zijn zeker 5 van die prachtig dieren bij ons hier achter.
Naar het verluid zijn deze LYME teken niet van bij ons, maar ge-importeerd vanuit de noordelijke staten van de VS en Canada...is al reeds bekend sinds de 80 er jaren trouwens.
Deze Lucy (Duiste herder) draagt een hoop teken, maar is immuun voor de beten (zijn we misschien té proper...bedoel ik hiermee dat onze verhoogde hygiéne ons verzwak ??? ...
Om zeker te zijn dat ik geen teek meer had, heeft Astrid, mijn vrouw me met de kärcher gespoten, koud water uiteraard, om alle parasieten te laten verhuizen...Ich heb erin gestemd...zo'n koude douche, waarom ???
Wel zei ze:
Ik wil niet slapen met n'en reebok
Naar het verluid zijn deze LYME teken niet van bij ons, maar ge-importeerd vanuit de noordelijke staten van de VS en Canada...is al reeds bekend sinds de 80 er jaren trouwens.
Deze Lucy (Duiste herder) draagt een hoop teken, maar is immuun voor de beten (zijn we misschien té proper...bedoel ik hiermee dat onze verhoogde hygiéne ons verzwak ??? ...
Om zeker te zijn dat ik geen teek meer had, heeft Astrid, mijn vrouw me met de kärcher gespoten, koud water uiteraard, om alle parasieten te laten verhuizen...Ich heb erin gestemd...zo'n koude douche, waarom ???
Wel zei ze:
Ik wil niet slapen met n'en reebok
- Vos in de bossen
- Mountainbiker